koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Koncert Orkiestry Leopoldinum

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 107 wyświetleń od 3 stycznia 2013

Wrocław » Piłsudskiego 19 » NA MAPIE

  • 19 stycznia 2013, sobota
    » 18:00

Wykonawcy:
Ernst Kovacic – dyrygent
Eneasz Kubit – akordeon
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum

Program:
A. Skriabin – Andante na smyczki
H. Kulenty – E-motions – prawykonanie światowe
A. Borodin – Nokturn na smyczki
J. Adams – Shaker Loops

Czy dźwięki mogą mieć kolory? Czy słysząc „g” albo „d”, oczami wyobraźni widzimy odcienie pomarańczu lub żółci? O zdolność synestezji, to jest słyszenia dźwięków lub współbrzmień wywołujących jednocześnie barwne skojarzenia, podejrzewany był m.in. rosyjski kompozytor Aleksander Skriabin. Z jednej strony megaloman przekonany o swojej boskiej misji (w liście do jednego z przyjaciół miał napisać „jestem bogiem”), neurotyk i hipochondryk, z drugiej jednak twórca „fortepianu świetlnego”, uznany za muzycznego geniusza, propagatora koncepcji przemienienia człowieka poprzez sztukę w istotę doskonałą, wręcz boską. Skriabin pragnął tworzyć muzykę, która stanowiłaby udźwiękowienie światła, ekstatycznego uniesienia i nirwany, a oddziaływanie na wiele zmysłów (np. każdemu dźwiękowi artysta przyporządkował emitowane z fortepianu barwne światło) miało zwiększyć jej sugestywność. Dzieła, które komponował, były odbiciem jego mistycznej filozofii, przesyconej intelektualną religijnością. Jego Andante na orkiestrę smyczkową zostało skomponowane w 1899 roku, to jest w czasie, gdy Skriabin, jako ceniony już twórca, obejmował katedrę kompozycji w Konserwatorium Moskiewskim. Kilka lat później porzucił ustabilizowane życie i w atmosferze skandalu obyczajowego opuścił rodzinę. Wraz ze swoją nową partnerką życiową udał się w tournée koncertowe po Europie Zachodniej, które zakończyło się wielkim sukcesem zawodowym artysty. Na koncercie w Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy również opracowanie lirycznej III części Kwartetu smyczkowego nr 2 (1881) innego rosyjskiego kompozytora – Aleksandra Borodina. Zabrzmi również kompozycja z 1978 roku autorstwa przedstawiciela amerykańskiego minimalizmu Johna Adamsa – rozedrgany, repetytywny Shaker Loops. Gratką dla melomanów będzie także prawykonanie dzieła wybitnej polskiej artystki Hanny Kulenty. Jej E-motions na akordeon, orkiestrę smyczkową i perkusję usłyszymy w wykonaniu Eneasza Kubita, któremu towarzyszyć będzie Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica.

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ