MALARSTWO
- od: 14 listopada 2002, czwartekdo: 24 grudnia 2002, wtorek
PROF. KRZYSZTOF SKRABEK
Od lat osiemdziesiątych Krzysztof Skarbek jest jednym z najbardziej znanych twórców tzw. neoekspresjonizmu. Jest też profesorem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Obecnie zajmuje się malarstwem sztalugowym, ściennym, eksperymentalnym filmem wideo i akcjami – przedstawieniami parateatralnymi i multimedialnymi. Od 1985 roku brał udział w 146 wystawach zbiorowych i festiwalach w kraju i zagranicą. Pokazał 35 wystaw indywidualnych, 23 filmy autorskie a także kilkanaście przedstawień plastyczno-dźwiekowych.
Krzysztof Skarbek - Obrazy realizmu osobistego
Cz. I Idea pozytywnej przemiany
Tworząc, skupiam się na analizie związków treści z formą malarską,
kompozycją, rysunkiem, fakturą. Wszystkie te elementy, ich traktowanie
wpływają na charakter powstających obrazów. Kształtowana forma oraz idea
przekazu przedstawia taką przestrzeń wizualno-psychiczną, która powoduje
szczególną atmosferę innej realności. Ta specyficzna realność to realizacja jednego z punktów programu moich działań malarskich, mówiących
o stworzeniu nowego rodzaju obrazowania. Nazwałem go malarstwem osobistego
realizmu. Najkrócej można stwierdzić, że jest w nim znany wszystkim
świat, ale każdy jego element zobaczony jest z niezwykłej strony, z innej
perspektywy, na nowo. Staram się stworzyć wizję rzeczywistości pełnej
pozytywnych choć niekonwencjonalnych zdarzeń, emitujących energię
witalności życia. Pragnę uwidocznić w swoich obrazach przyrodzone cechy
dane człowiekowi. Są to: wyobraźnia i pragnienia, które posiadają
potencjały mocy sprawczych. Postacie, występujące w mojej twórczości, nie tłumią najskrytszych marzeń i niepokojów. Zmieniają permanentnie swoje
codzienne działania. Rutynowe czynności, wytwory cywilizacji, jej symbole
zastąpione są przez nowe, często zaskakujące funkcje, np. w obrazach:
Lecąc nad polami w aucie, dostajemy śpiewające kwiaty lub Odpoczywające
samoloty i totemy. Specjalnie zdeformowane procesy kinetyczne, nowe konteksty
demonstrują bunt przeciw skostniałym przyzwyczajeniom, oportunizmowi i niewrażliwości. Tworzone przeze mnie rodzaje kontaktów między ludźmi oraz ich przedmiotami mają przekazywać nieznane doświadczenia. Wytwory naszej
cywilizacji: samochód, telewizor, komputer, telefon funkcjonują w moich obrazach ze zmienioną kinetyką i przebudowaną strukturą znaczeń.
Telewizor w każdej chwili może być pojazdem, piłką do gry. Pozwala on
również na to, żeby być naprzeciwko niego, a także w nim. Samochodem
zarówno można latać, jak i zbudować z niego inne urządzenie. Przykładem
mogą być obrazy malarskie na płótnie oraz realizacje filmów video: Gramy
nad pomarańczową rzeką w telewizor
i film Trzymaj mnie za rękę w telewizyjnym wyścigu
. Wszystko jest tu dozwolone - z jednym zastrzeżeniem,
musi to służyć lepszemu językowi porozumienia między ludźmi. Wiele z tych przedmiotów, symboli naszych czasów ożywionych prawem wyobraźni
istnieje w tym malarstwie silniej niż w rzeczywistości. Dla mnie treść
kształtu posiada siłę sprawczą tak jak zawarta jest szczególna moc w specjalnie wypowiadanych słowach. Nazwać rzecz po imieniu zobrazować ją
znaczy tyle co poznać ją i zwrócić w stronę nowych oczekiwań.
Podążając tym tropem, można zaobserwować, jak ważnym elementem mojej twórczości jest inspiracja nie tylko kulturą łacińską, ale i pierwotną,
o której szerzej piszę w pracy kwalifikacyjnej drugiego stopnia. Symbole i mity tak bogato reprezentowane przez sztukę trybalną - przypominam -
przekształcając je i tworząc nowe, adekwatne dla naszej cywilizacji. Miasto
ze swoimi fetyszami pędu samochodowego wszechobecną telewizją, rutynowymi
zachowaniami społecznej organizacji życia stwarza nowe mitologie, jakie
staram się przedstawić przez filtr mojej koncepcji sztuki: malarstwa, video
czy akcji plastycznych. Jednak jedną z najistotniejszych cech prezentowanych
przez moje obrazy ma być bezpośrednie przeżycie radości egzystencji w jej
najbardziej pozytywnym sposobie komunikowania się z drugim człowiekiem.
Podkreślam też wagę chwili, posiadającą dla mnie specjalne znaczenie.
Wskazuję na jej niepowtarzalność w ludzkim sensie. Wielokrotnie kompozycję
kształtuję jak scenę filmową lub zatrzymany kadr. Mogę w ten sposób
zanotować ulotność i istotę wskazywanych zdarzeń.
Cz. II Forma przekazu malarskiego
Przekaz - współczesna baśń, jaką podjąłem się tworzyć - wyrażam za pomocą wypracowanych środków formy plastycznej. Podlegają one nowej,
poszukiwawczej analizie, zmienianiu, odrzucaniu, przywracaniu starych
elementów i zdobywaniu nowych. Malarstwo powstające na płótnach
organizuję mocnym, zdecydowanym ruchem, kontrastowanym nagromadzonymi
szczegółami, budującymi wielowątkową narrację. Kompozycja ma być
konstrukcją akcentującą główny temat obrazu. Kolor traktuję również
jako element psychologiczny, uwydatniający emocje rozgrywających się historii wewnątrz pracy. Są to wybory i definicje najważniejszych części
składających się na moje widzenie malarstwa. Linie i plamy płaszczyzny
koloru wydobyte z gęstej farby zostają w wielu miejscach rozbryzgane,
potargane i zmiażdżone, przez co kompozycja wzbiera nagłym przypływem
materii malarskiej. Przelewa się ona, piętrzy, rozpryskuje podobnie jak
elementarne moce natury, np. w obrazie Koń w nocnym mieście czy Jeździec z telewizorem. Nie ma w tym działaniu niepewności, pędzel czy szpachla
wytycza drogę myśli podobnie jak wjeżdżający w zakręt samochód rajdowy.
Konstruowany dynamizm gestów, ruchów, wydarzeń jest tu w wielu przykładach
świadomą rezygnacją z umiaru i ustalonego, znanego porządku. Opowiadam
się w tym za ekspresją Osobistego realizmu
, ten zaś ma być podniesiony
do krańców możliwości wyznaczonych malarstwem. Efekt rozedrgania ostrych,
przenikliwych barw to w zamierzeniu moc energetyczna emitująca niezwykłe
siły pozytywnych reakcji na otaczający świat występujących wokół
postaci i przedmiotów. Uwidocznione jest to w malowanych iluminacjach
bioluminescencjach, wibracjach kolorów. Mocno nasycone niekiedy wręcz
jarzące się barwy lśnią optymistycznym blaskiem, np. w kompozycji
Wdzięczność dla konia. Natomiast przytłumione gamy prowokują refleksję
nad zagrożeniami cywilizacyjnymi, które przedstawiam w pracy Odpoczywające
samoloty. Zagadnienie materii malarskiej i sposobu zakładania koloru ma dla
mnie jedno z podstawowych znaczeń. W wielu obrazach zobaczyć można obok
gładkich płaszczyzn spiętrzenia farby. Posługuję się często osobnymi,
autonomicznymi grupami barwnych punktów, jakie tworzą rozedrgane obszary
niespokojnych, ruchliwych części ekspozycji. Powodować ma to dodatkowe
napięcia sił, rządzących wewnętrznym językiem obrazu. Obserwując
zjawiska świetlne, obecne w naturze, a także wynikające z emisji
oświetlenia elektrycznego podporządkowuje je w transpozycji malarskiej
wydobyciu stanów emocjonalnych postaci oraz grze elementów kompozycji.
Występujące w przyrodzie kontrastowe barwy ich zmienne nasycenie -
szczególnie u zwierząt - służą jak wiadomo do przekazywania wielu
informacji lub kamuflażu. Chciałbym, aby również w moim malarstwie kolor
świadczył o specjalnych znaczeniach pozytywnej intensywności zagrożeniach
i temperaturze rozgrywających się sytuacji, a przede wszystkim radości
życia.
Zakończenie
Fantastyczność wydarzeń, niezwykłe przemiany, elementy groteski wchodzą w zakres mojego przesłania Działaj inaczej, lepiej. Współczesne baśnie - jakie tworzę za pomocą malarstwa i rysunku - prezentują bunt przeciw hipokryzji, konformizmowi oraz walkę o wartości. Treść i struktura baśni wyraża podstawową mądrość czytelną dla wszystkich niezależnie od różnic cywilizacyjnych. Sięga ona korzeniami do znanych archetypów, a zarazem stanowi pewną zagadkę, którą należy rozwiązać samemu. Można wówczas dostrzec to, co wyłania się spoza obrazów i słów, a co narzuca się z nieodpartą siłą. W mojej baśni banalna codzienność ulega w przemianie w realizację marzeń o życiu niewymuszonym, zgodnym z projekcjami nieskrępowanej fantazji. Chociaż zjawiska niezwykłe, tajemnicze wzbudzają uczucie niepokoju i napięcia to staram się je niweczyć rodzajem humoru prowadzącym także do zastanowienia się nad znaczeniem rzeczy pozornie oczywistych. Kończąc chcę podkreślić, że wartość, jaką jest nieosiągalna sprawiedliwość, może być przywołana jedynie przez miłość, która również jest poszukiwana przez postacie w moich obrazach. Jest to miłość, o jakiej pisał św. Paweł - wszystkiemu wierząca, wszystko przetrzymująca i nigdy nieustająca.
Złota epoka Jagiellonów - wystawa wirtualna
od: 1 września 2020 do: 30 września 2022
Internet
przestrzeń wirtualna Wrocław
147 361sztuka
Powrót do rzemiosła. Warsztaty rękodzielnicze dla seniorów i seniorek
29 września 2022 - 12:00jest więcej terminów
Zakwas Studio
ul. Szczytnicka 40 / 1B Wrocławjest więcej miejsc
17 707sztuka
Pokaz zdjęć z cyklu "Kadry z podróży": Polska - wybrzeża, góry, nieboskłony
26 września 2022 - 17:00
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
11 804sztuka
Stand-up Night Korólczyk, Jachimek, Wojciech na Wrocku
25 września 2022 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
6 939sztuka
IMPART DZIECIOM: spektakl „Eliksir Mądrości”
25 września 2022 - 12:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
24 122teatr
Wystawa „Ogrody na znaczkach świata”
od: 3 sierpnia 2022 do: 25 września 2022
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
21 181sztuka
Wrocław - Kocham Cię! Malujemy ulubione miasto
24 września 2022 - 17:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
6 953sztuka
Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści | wystawa fotografii z archiwum IPN
od: 18 sierpnia 2022 do: 22 września 2022
Miejsce Przy Miejscu 14
plac Strzelecki 14 Wrocław
19 489sztuka
Układanka: projekty i realizacje Leszka Zdeka|wystawa
20 września 2022 - 17:00
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
5 302sztuka
Katarzyna Bogusz W GÓRĘ RZEKI, oprowadzanie po krajobrazie wystawy Nomen Omen
20 września 2022 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
7 997sztuka
Oprowadzanie po wystawie "W lustrach Zachodu/ współczesne malarstwo gruzińskie"
20 września 2022 - 18:00
Galeria Miejska we Wrocławiu
Kiełbaśnicz 28 Wrocław
10 058sztuka
MPP_ALL | wystawa
20 września 2022 - 17:00jest więcej terminów
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
7 779sztuka
Tomasz Mańkowski. Architektura jest najważniejsza| wystawa
20 września 2022 - 17:00jest więcej terminów
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
7 738sztuka
Z Wrocławia do Nowego Jorku i z powrotem. Hans Poelzig i styl tworzywa| wystawa
20 września 2022 - 17:00jest więcej terminów
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
9 467sztuka
„Przepis na niezapomnianą wyprawę” – oprowadzanie kuratorskie i warsztaty dla dzieci w wieku 7–12 lat
18 września 2022 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 775sztuka
„Romantyczna włóczęga po Sudetach – prace Bogusza Zygmunta Stęczyńskiego ze zbiorów Ossolineum”
od: 29 kwietnia 2022 do: 18 września 2022
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
41 009sztuka
Wystawa „Upiorny cesarz” - Maja Starakiewicz, Marcin Mleczak
16 września 2022 - 19:00
Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu
pl. Świętojański 1 Wrocław
9 227sztuka