MALARSTWO
- od: 14 listopada 2002, czwartekdo: 24 grudnia 2002, wtorek
PROF. KRZYSZTOF SKRABEK
Od lat osiemdziesiątych Krzysztof Skarbek jest jednym z najbardziej znanych twórców tzw. neoekspresjonizmu. Jest też profesorem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Obecnie zajmuje się malarstwem sztalugowym, ściennym, eksperymentalnym filmem wideo i akcjami – przedstawieniami parateatralnymi i multimedialnymi. Od 1985 roku brał udział w 146 wystawach zbiorowych i festiwalach w kraju i zagranicą. Pokazał 35 wystaw indywidualnych, 23 filmy autorskie a także kilkanaście przedstawień plastyczno-dźwiekowych.
Krzysztof Skarbek - Obrazy realizmu osobistego
Cz. I Idea pozytywnej przemiany
Tworząc, skupiam się na analizie związków treści z formą malarską,
kompozycją, rysunkiem, fakturą. Wszystkie te elementy, ich traktowanie
wpływają na charakter powstających obrazów. Kształtowana forma oraz idea
przekazu przedstawia taką przestrzeń wizualno-psychiczną, która powoduje
szczególną atmosferę innej realności. Ta specyficzna realność to realizacja jednego z punktów programu moich działań malarskich, mówiących
o stworzeniu nowego rodzaju obrazowania. Nazwałem go malarstwem osobistego
realizmu. Najkrócej można stwierdzić, że jest w nim znany wszystkim
świat, ale każdy jego element zobaczony jest z niezwykłej strony, z innej
perspektywy, na nowo. Staram się stworzyć wizję rzeczywistości pełnej
pozytywnych choć niekonwencjonalnych zdarzeń, emitujących energię
witalności życia. Pragnę uwidocznić w swoich obrazach przyrodzone cechy
dane człowiekowi. Są to: wyobraźnia i pragnienia, które posiadają
potencjały mocy sprawczych. Postacie, występujące w mojej twórczości, nie tłumią najskrytszych marzeń i niepokojów. Zmieniają permanentnie swoje
codzienne działania. Rutynowe czynności, wytwory cywilizacji, jej symbole
zastąpione są przez nowe, często zaskakujące funkcje, np. w obrazach:
Lecąc nad polami w aucie, dostajemy śpiewające kwiaty lub Odpoczywające
samoloty i totemy. Specjalnie zdeformowane procesy kinetyczne, nowe konteksty
demonstrują bunt przeciw skostniałym przyzwyczajeniom, oportunizmowi i niewrażliwości. Tworzone przeze mnie rodzaje kontaktów między ludźmi oraz ich przedmiotami mają przekazywać nieznane doświadczenia. Wytwory naszej
cywilizacji: samochód, telewizor, komputer, telefon funkcjonują w moich obrazach ze zmienioną kinetyką i przebudowaną strukturą znaczeń.
Telewizor w każdej chwili może być pojazdem, piłką do gry. Pozwala on
również na to, żeby być naprzeciwko niego, a także w nim. Samochodem
zarówno można latać, jak i zbudować z niego inne urządzenie. Przykładem
mogą być obrazy malarskie na płótnie oraz realizacje filmów video: Gramy
nad pomarańczową rzeką w telewizor
i film Trzymaj mnie za rękę w telewizyjnym wyścigu
. Wszystko jest tu dozwolone - z jednym zastrzeżeniem,
musi to służyć lepszemu językowi porozumienia między ludźmi. Wiele z tych przedmiotów, symboli naszych czasów ożywionych prawem wyobraźni
istnieje w tym malarstwie silniej niż w rzeczywistości. Dla mnie treść
kształtu posiada siłę sprawczą tak jak zawarta jest szczególna moc w specjalnie wypowiadanych słowach. Nazwać rzecz po imieniu zobrazować ją
znaczy tyle co poznać ją i zwrócić w stronę nowych oczekiwań.
Podążając tym tropem, można zaobserwować, jak ważnym elementem mojej twórczości jest inspiracja nie tylko kulturą łacińską, ale i pierwotną,
o której szerzej piszę w pracy kwalifikacyjnej drugiego stopnia. Symbole i mity tak bogato reprezentowane przez sztukę trybalną - przypominam -
przekształcając je i tworząc nowe, adekwatne dla naszej cywilizacji. Miasto
ze swoimi fetyszami pędu samochodowego wszechobecną telewizją, rutynowymi
zachowaniami społecznej organizacji życia stwarza nowe mitologie, jakie
staram się przedstawić przez filtr mojej koncepcji sztuki: malarstwa, video
czy akcji plastycznych. Jednak jedną z najistotniejszych cech prezentowanych
przez moje obrazy ma być bezpośrednie przeżycie radości egzystencji w jej
najbardziej pozytywnym sposobie komunikowania się z drugim człowiekiem.
Podkreślam też wagę chwili, posiadającą dla mnie specjalne znaczenie.
Wskazuję na jej niepowtarzalność w ludzkim sensie. Wielokrotnie kompozycję
kształtuję jak scenę filmową lub zatrzymany kadr. Mogę w ten sposób
zanotować ulotność i istotę wskazywanych zdarzeń.
Cz. II Forma przekazu malarskiego
Przekaz - współczesna baśń, jaką podjąłem się tworzyć - wyrażam za pomocą wypracowanych środków formy plastycznej. Podlegają one nowej,
poszukiwawczej analizie, zmienianiu, odrzucaniu, przywracaniu starych
elementów i zdobywaniu nowych. Malarstwo powstające na płótnach
organizuję mocnym, zdecydowanym ruchem, kontrastowanym nagromadzonymi
szczegółami, budującymi wielowątkową narrację. Kompozycja ma być
konstrukcją akcentującą główny temat obrazu. Kolor traktuję również
jako element psychologiczny, uwydatniający emocje rozgrywających się historii wewnątrz pracy. Są to wybory i definicje najważniejszych części
składających się na moje widzenie malarstwa. Linie i plamy płaszczyzny
koloru wydobyte z gęstej farby zostają w wielu miejscach rozbryzgane,
potargane i zmiażdżone, przez co kompozycja wzbiera nagłym przypływem
materii malarskiej. Przelewa się ona, piętrzy, rozpryskuje podobnie jak
elementarne moce natury, np. w obrazie Koń w nocnym mieście czy Jeździec z telewizorem. Nie ma w tym działaniu niepewności, pędzel czy szpachla
wytycza drogę myśli podobnie jak wjeżdżający w zakręt samochód rajdowy.
Konstruowany dynamizm gestów, ruchów, wydarzeń jest tu w wielu przykładach
świadomą rezygnacją z umiaru i ustalonego, znanego porządku. Opowiadam
się w tym za ekspresją Osobistego realizmu
, ten zaś ma być podniesiony
do krańców możliwości wyznaczonych malarstwem. Efekt rozedrgania ostrych,
przenikliwych barw to w zamierzeniu moc energetyczna emitująca niezwykłe
siły pozytywnych reakcji na otaczający świat występujących wokół
postaci i przedmiotów. Uwidocznione jest to w malowanych iluminacjach
bioluminescencjach, wibracjach kolorów. Mocno nasycone niekiedy wręcz
jarzące się barwy lśnią optymistycznym blaskiem, np. w kompozycji
Wdzięczność dla konia. Natomiast przytłumione gamy prowokują refleksję
nad zagrożeniami cywilizacyjnymi, które przedstawiam w pracy Odpoczywające
samoloty. Zagadnienie materii malarskiej i sposobu zakładania koloru ma dla
mnie jedno z podstawowych znaczeń. W wielu obrazach zobaczyć można obok
gładkich płaszczyzn spiętrzenia farby. Posługuję się często osobnymi,
autonomicznymi grupami barwnych punktów, jakie tworzą rozedrgane obszary
niespokojnych, ruchliwych części ekspozycji. Powodować ma to dodatkowe
napięcia sił, rządzących wewnętrznym językiem obrazu. Obserwując
zjawiska świetlne, obecne w naturze, a także wynikające z emisji
oświetlenia elektrycznego podporządkowuje je w transpozycji malarskiej
wydobyciu stanów emocjonalnych postaci oraz grze elementów kompozycji.
Występujące w przyrodzie kontrastowe barwy ich zmienne nasycenie -
szczególnie u zwierząt - służą jak wiadomo do przekazywania wielu
informacji lub kamuflażu. Chciałbym, aby również w moim malarstwie kolor
świadczył o specjalnych znaczeniach pozytywnej intensywności zagrożeniach
i temperaturze rozgrywających się sytuacji, a przede wszystkim radości
życia.
Zakończenie
Fantastyczność wydarzeń, niezwykłe przemiany, elementy groteski wchodzą w zakres mojego przesłania Działaj inaczej, lepiej. Współczesne baśnie - jakie tworzę za pomocą malarstwa i rysunku - prezentują bunt przeciw hipokryzji, konformizmowi oraz walkę o wartości. Treść i struktura baśni wyraża podstawową mądrość czytelną dla wszystkich niezależnie od różnic cywilizacyjnych. Sięga ona korzeniami do znanych archetypów, a zarazem stanowi pewną zagadkę, którą należy rozwiązać samemu. Można wówczas dostrzec to, co wyłania się spoza obrazów i słów, a co narzuca się z nieodpartą siłą. W mojej baśni banalna codzienność ulega w przemianie w realizację marzeń o życiu niewymuszonym, zgodnym z projekcjami nieskrępowanej fantazji. Chociaż zjawiska niezwykłe, tajemnicze wzbudzają uczucie niepokoju i napięcia to staram się je niweczyć rodzajem humoru prowadzącym także do zastanowienia się nad znaczeniem rzeczy pozornie oczywistych. Kończąc chcę podkreślić, że wartość, jaką jest nieosiągalna sprawiedliwość, może być przywołana jedynie przez miłość, która również jest poszukiwana przez postacie w moich obrazach. Jest to miłość, o jakiej pisał św. Paweł - wszystkiemu wierząca, wszystko przetrzymująca i nigdy nieustająca.
IMPART DZIECIOM: artystyczne warsztaty integracyjne
28 sierpnia 2022 - 12:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
9 348sztuka
MICHAŁ PIETRZAK | GRANICE CZASU
od: 25 lipca 2022 do: 28 sierpnia 2022
Galeria Neon
gen. Romualda Traugutta 19/21 Wrocław
16 855sztuka
Oprowadzanie w tłumaczeniu na PJM
25 sierpnia 2022 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
7 496sztuka
W lustrach Zachodu / współczesne malarstwo gruzińskie
od: 18 sierpnia 2022 do: 22 września 2022 jest więcej terminów
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
17 986sztuka
FUTURUM PRZESZŁOŚCI. DOLMED 45LAT - OPROWADZANIE KURATORSKIE
18 sierpnia 2022 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
9 949sztuka
ZARAZ WRACAM!
od: 4 sierpnia 2022 do: 15 sierpnia 2022
Galeria Sztuki Współczesnej MD_S
Bolesława Chrobrego 24 Wrocław
11 561sztuka
Poznaj Vedic Art
13 sierpnia 2022 - 17:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
12 015sztuka
Wojciech Tremiszewski: monodram komediowy
13 sierpnia 2022 - 20:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
13 684sztuka
WYSTAWA SEKCJI TKANINY ARTYSTYCZNEJ PRZY OW ZPAP
8 sierpnia 2022 - 17:00
Galeria Tkacka Na Jatkach
ul. Stare Jatki 19-24 Wrocław
13 073sztuka
PARA SOMNIA
od: 8 lipca 2022 do: 7 sierpnia 2022
Galeria Fotografii ZPAF
św. Marcina 4 Wrocław
18 096sztuka
ON ART Festiwal – bezpłatne kino w Galerii Miejskiej
od: 5 sierpnia 2022 do: 6 sierpnia 2022
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
8 442sztuka
IMPART DZIECIOM: artystyczne warsztaty integracyjne – malarstwo botaniczne
31 lipca 2022 - 12:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
9 323sztuka
Zmierzch epoki tytoniu
od: 13 maja 2022 do: 31 lipca 2022
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Sale Pod Kopułą
Szewska 37 Wrocław
18 462sztuka
Wrocław – Kocham Cię! Malujemy ulubione miasto / 30.07
30 lipca 2022 - 17:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
10 919sztuka
Spektrum światła. Kolor w sztuce II połowy XX w. Wykład Marty Nokielskiej
28 lipca 2022 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
12 720sztuka
Wystawa indywidualna Katinki Kaskeline OUT OF THE DARK
od: 14 maja 2022 do: 28 lipca 2022
Galeria ArtBrut
Ruska 46A Wrocław
22 179sztuka
Subiektywne oprowadzanie Roberta Losiaka po wystawie Partytura nowych gestów Ewy i Jacka Doroszenko
27 lipca 2022 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
12 760sztuka