koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCantores wiolonczelaTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Niezwykłe koncerty od czwartku we Wrocławiu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 312 wyświetleń od 22 maja 2013

Od czwartku do niedzieli (23–26 maja) we Wrocławiu będzie można posłuchać koncertów wybitnych muzyków z Azji Mniejszej, Anatolii i Iranu. To część programu seminarium praktycznego VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu”, które odbędzie się w Instytucie Grotowskiego.

Już 23 maja rozpocznie się kolejna edycja VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu”. Seminarium praktyczne organizowane przez Teatr ZAR łączy się fundamentalną zmianą kierunku pracy zespołu. Tym razem w centrum zainteresowania artystów znalazły się anatolijskie tradycje monodyczne. Poza koncertami w programie znajdą się spotkania oraz liczne warsztaty z wybitnymi muzykami reprezentującymi tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu.

Seminarium jest nie tylko okazją do podzielenia się dotychczasowymi poszukiwaniami, ale przede wszystkim do przedstawienia konstelacji artystów zaproszonych do współrealizacji nowego spektaklu Teatru ZAR, którego premierę zaplanowano jesienią. W ramach VoicEncounters odbędzie się aż pięć warsztatów związanych z różnymi tradycjami wokalnymi. Codziennie po sesjach warsztatowych odbędą się spotkania przybliżające tradycje wokalne, z których wywodzą się artyści. Każdy dzień VoicEncounters zakończy niezwykły koncert. Wszystkie odbędą się w Studiu Na Grobli. Wstęp wolny. W czwartek (23 maja) o godz. 20.00 wystąpi Dengbesz Kazo – śpiewak z Wan. Dengbesze to członkowie społeczności kurdyjskiej, którzy w formie recytacji prezentują opowieści z życia kurdyjskich wiosek i miast. Od 1960 roku praktyka dengbeszów została oficjalnie zakazana przez rząd turecki. Po zamachu wojskowym w 1980 roku zakazano używania języka kurdyjskiego, odbierając głos dengbeszom. Wiele pieśni odeszło w niepamięć, a ich kultura zaczęła zanikać. Koncert będzie niezwykłą okazją, aby usłyszeć tradycyjną muzykę kurdyjską – zarówno w formie znanych pieśni, jak i własnych kompozycji artysty.

Kolejnego dnia zaplanowano koncert pieśni polifonicznych Teatru ZAR, podczas którego zaprezentowane zostaną utwory z tradycji gruzińskiej, swańskiej, korsykańskiej i sardyńskiej, stanowiące podsumowanie dziesięcioletniej pracy Teatru ZAR nad tryptykiem „Ewangelie dzieciństwa”. Materiał został zebrany i opracowany przez zespół podczas wieloletnich wypraw badawczych i osobistych eksploracji twórców. Antropologiczny aspekt twórczości Teatru ZAR został doceniony podczas ubiegłorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru w Paryżu, które zespół uświetnił swoim występem. Także weekendowe koncerty zapowiadają się wyjątkowo interesująco. W sobotę

(25 maja) o godz. 20.00 odbędzie się koncert tradycyjnej muzyki perskiej w wykonaniu sióstr – Mahsy i Marjan Vahdat „Migotanie nadziei”. Po islamskiej rewolucji w 1979 roku artystki otrzymały zakaz publicznego śpiewania w Iranie. Tradycyjna muzyka perska czerpie z wielu źródeł, w tym z regionalnych stylów muzycznych. Szczególny nacisk położony jest na improwizację i ornamentację – partie wokalne są często udekorowane przez „tahhir” (podobny do jodłowania). To sprawia, że ten sam utwór zagrany dwa razy przez jednego artystę może różnić się kompozycją melodyczną, formą, długością i siłą oddziaływania. W repertuarze sobotniego koncertu znajdą się tradycyjne pieśni perskie, jak również regionalne i folkowe pieśni z Iranu oraz własne kompozycje artystek. Seminarium VoicEncounters zamknie koncert „Kolumny”, który odbędzie się w niedzielę (26 maja) o godz. 20.00. Podczas niego na jednej scenie wystąpią aktorzy wrocławskiego Teatru ZAR, Aram, Virginia i Vahan Kerovpyanowie oraz Murat İçlinalça – kantor z kościoła św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule. Na program złożą się tradycyjne ormiańskie śpiewy liturgiczne, jednogłosowe pieśni z towarzyszeniem burdonu. Repertuar obejmie śpiewy z różnych oficjów oraz mszy świętej, utrzymane w systemie modalnym oktoechosu. Podczas koncertu wykonawcy zaprezentują wyniki pracy eksperymentalnej będącej owocem dwóch lat „zanurzania się” w świecie muzyki modalnej. Seminarium VoicEncounters poświęcone tradycjom wokalnym Anatolii, Iranu i Azji Mniejszej potrwa cztery dni – od czwartku (23 maja) do niedzieli (26 maja).

Każdy dzień do godziny 17.00 wypełnią warsztaty. Codziennie o 18.00 zaplanowano spotkania, o 20.00 natomiast koncerty. Wszystkie wydarzenia odbywać będą się w Studiu Na Grobli (ul. Na Grobli 30/32). Na spotkania i koncerty wstęp wolny.

Więcej informacji o programie na www.grotowski-institute.art.pl.

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ