koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

ART OF IMPROVISATION CREATIVE FESTIVAL

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 22 106 wyświetleń od 4 czerwca 2013

Wrocław » ul. Serbska 5a » NA MAPIE

  • od: 21 czerwca 2013, piątek
    do: 23 czerwca 2013, niedziela

ART OF IMPROVISATION CREATIVE FESTIVAL 21-23 czerwca 2013 w ramach Święta Wrocławia

Improwizacja? Czy chodzi o stawianie sobie wyzwań, weryfikowanie własnych umiejętności i artystyczny egotyzm? Pewnie tak. A może o wyrwanie się z okowów wyuczonych nawyków i warsztatowych schematów? Na pewno też. Przede wszystkim chodzi jednak o ten rodzaj wolności, który wynosi nas poza ramy doświadczenia i poprzez gloryfikację intuicji – oddaje we władanie podświadomości. Jest w tym coś mistycznego – ta magia porozumienia na poziomie komunikacji osiąganej wyłącznie w relacjach najintymniejszych, nie doświadczana w sytuacjach codziennych. Proza życia jest wrogiem głębi naszego jestestwa i drenuje nas już nie tylko z samej możliwości przeżywania transcendencji, lecz także z potrzeby jej poszukiwania. Nie poddawajmy się jej. Uczestniczmy w czymś pięknym i prawdziwym. ART OF IMPROVISATION Creative Festival to międzynarodowy, interdyscyplinarny projekt, organ ozwany przez Centrum Kultury AGORA, poświęcony sztuce improwizowanej (głównie muzyce), podkreślający jej różnorodność, a przede wszystkim otwartość na zmianę i eksperymenty. Festiwal prezentuje niezwykłych artystów, dla których kreatywność jest podstawą twórczego rozwoju. Wyjątkowość sztuk improwizowanych w połączeniu z talentem, kreacją, wiedzą i umiejętnościami zapraszanych artystów, tworzą znaczącą wartość. Skupiający się na muzyce projekt poszerza swoją formułę o działania performerskie, taneczne i teatralne oparte o improwizacje. Tym, co odróżnia festiwal od innych tego typu projektów jest fakt, że taką samą wagę przykłada się do prezentacji oraz promocji młodych, rozwijających się twórców, jak i uznanych artystów, stwarzając im przestrzeń do spotkania.

20 czerwca 2013/czwartek:

14.00 INTERDYSCYPLINARNE WARSZTATY DLA DZIECI "IMPROWIZACJA W PROCESIE TWÓRCZYM" ZAKOŃCZONE WYSTĘPEM UCZESTNIKÓW/ impreza towarzysząca

19.00 OTWARCIE INTERAKTYWNEJ WYSTAWY "METAMORFOZY" G.M.K /impreza towarzysząca (wstęp wolny)

21 czerwca 2013/piątek:

10.00 IMPROWIZACYJNE WARSZTATY INTEGRACYJNE Z EVELYN GLENNIE (otwarte dla publiczności)

18.00 KREACJE/PRZEGLĄD część 1 (wstęp wolny)

21.30 performance YUI KAWAGUCHI & AKI TAKASE „CADENZA - DIE STADT IM KLAVIER V" (14/19 PLN)

23.00 JAM SESSION (wstęp wolny)

22 czerwca 2013/sobota:

11.00 IMPROWIZACYJNE WARSZTATY INTEGRACYJNE Z YUI KAWAGUCHI (otwarte dla publiczności)

13.00 projekcja filmu „RISING TONES CROSS" (wstęp wolny)

15.00 projekcja filmu „TOUCH THE SOUND: A JOURNEY WITH EVELYN GLENNIE" (wstęp wolny) 17.00 KREACJE/PRZEGLĄD część 2 (wstęp wolny)

20.30 koncert POSTAREMCZAK/SZPURA/TOKAR/CIERLIŃSKI (11/15 PLN)

22.00 koncert SAADET TÜRKÖZ/GIOVANNI MAIER/ZLATKO KAUČIČ (14/19 PLN)

23.00 JAM SESSION (wstęp wolny)

23 czerwca 2013/niedziela:

13.00 IMPROWIZACYJNE WARSZTATY INTEGRACYJNE Z SAADET TÜRKÖZ (otwarte dla publiczności)

16.00 KREACJE/ZDERZENIA (wstęp wolny)

19.00 koncert MAŁGORZATA BOGUSZ i HYBRIDA CONCLUSIO (wstęp wolny)

20.30 koncert AGUSTÍ FERNÁNDEZ/EVAN PARKER (14/19 PLN)

KARNETY: 39/49 PLN PRZEDSPRZEDAŻ: TICKETPRO/EMPIK/MEDIA MARKT/SATURN SPRZEDAŻ PODCZAS FESTIWALU: CK AGORA Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

KREACJE/PRZEGLĄD zorganizowaliśmy, aby najzdolniejszym improwizatorom młodego pokolenia umożliwić prezentację swoich działań szerszej publiczności. KREACJE/ZDERZENIA z kolei stwarzają możliwość do unikalnych połączeń improwizatorów podczas festiwalu. Artyści, którzy nigdy wcześniej nie spotkali się na scenie, stają przed zadaniem improwizacji z losowo wybranymi partnerami. To spore wyzwanie, które owocuje intrygującymi i świeżymi sytuacjami artystycznymi. KREACJE to inicjatywa, która pomaga stwarzać sieć i forum wymiany artystycznej młodych improwizujących twórców z Polski. W tym roku postanowiliśmy poświęcić KREACJOM zdecydowanie więcej miejsca podczas ART OF IMPROVISATION Creative Festival tak, aby jeszcze więcej młodych improwizatorów miało możliwość pokazania się na naszej scenie. Nagrodą dla zwycięzcy KREACJI/ZDERZEŃ jest koncert podczas kolejnej edycji AOI oraz 1000 PLN. W jury zasiądą m.in. laureat Fryderyka 2013 w kategorii Jazzowy Debiut Roku – Piotr Damasiewicz - oraz dziennikarka Jazz Forum – Monika Okrój.

po raz pierwszy w Polsce „Cadenza – Die Stadt im Klavier V" to ukierunkowane na proces i zmianę spotkanie dwóch wyjątkowych japońskich artystek: Yui Kawaguchi oraz Aki Takase. We Wrocławiu zaprezentowana zostanie piąta odsłona projektu, zatytułowana Cadenza, bazująca na relacji pomiędzy “miejskością”, dźwiękiem i ruchem. Pianistka Aki Takase kreuje z dźwięków mapę miasta, budując jego kolejne elementy. Po mieście tym porusza się tancerka Yui Kawaguchi. Dialog między dwiema silnymi, artystycznymi osobowościami, wzajemna komunikacja, prowadzi widzów w zaskakujące wymiary sztuki.

Aki Takase - zanurzona w tradycjach muzycznych rodzimej Japonii, pianistka i kompozytorka jest jedną z najbardziej wszechstronnych i wybitnych postaci współczesnego jazzu i muzyki improwizowanej. Pod wpływem m.in.: Ornette’a Colemana, Johna Coltrane’a oraz Charlesa Mingusa Takase szybko zwróciła się ku improwizacji. Zanim ukończyła 25 lat prowadziła własne grupy muzyczne. Dziś pracuje z czołówką światowej sceny improwizowanej.

Yui Kawaguchi - japońska choreografka, performerka i tancerka. Jej układy choreograficzne kładą nacisk przede wszystkim na synchronizację ruchu z dźwiękiem. Yui uczyła układów choreograficznych na potrzeby otwarcia Igrzysk Olimpijskich w 2002 roku, a także współpracowała przy znanych teledyskach, filmach i pokazach mody. W 2010 roku dołączyła do projektu "Flying Bach”, który zdobył nagrodę "Echo Klassic Sonderpresis" w 2010 roku. Za solowe przedstawienie „Andropolaroid" została nagrodzona na "Der Kölner Tanztheaterpreis 2010".

Paweł Postaremczak - jeden z najciekawszych saksofonistów na polskiej scenie muzyki improwizowanej. Charakteryzuje go wyjątkowo liryczny i ekstatyczny styl, będący kontynuacją tradycji wielkich mistrzów saksofonu jak John Coltrane czy Pharoah Sanders. Współtwórca wraz z Wacławem Zimplem, Ksawerym Wójcińskim oraz Pawłem Szpurą kwartetu Hera. Współpracuje m.in. z Klausem Kugelem, Robertem Kusiołkiem, Januszem Stefańskim, Markiem Tokarem.

Paweł Szpura - perkusista znany z formacji Hera, Cukunft, Spinalonga, oraz współpracy z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim, Wacławem Zimplem, Robertem Kusiołkiem, Michałem Górczyńskim i Tomaszem Dudą. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans.

Mark Tokar - ukończył studia na Politechnice Lwowskiej. W roku 2006 w ramach stypendium Gaude Polonia od ministra kultury Rzeczypospolitej studiował na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na wydziale jazzowym pod kierunkiem prof. Jacka Niedzieli. W latach 2005-2006 pracował jako dyrektor artystyczny i współorganizator ukraińsko-polskiego festiwalu "Jazz Bezz". Występował jako basista z różnymi formacjami w Niemczech, Czechach, Polsce, Ukrainie, Rosji. Członek lwowskiej formacji Dzyga Jazz Quintet. Uczestnik projektu "Resonance" Kena Vandermarka. Grał i nagrywał m.in. z Kenem Vandermarkiem, Robertą Piket, Klausem Kugelem, Arkadijem Shylkloperem.

Maciej Cierliński - "Jimi Hendrix liry korbowej". Lubi eksperymentować z brzmieniem, odwołując się do współczesnych technik kompozytorskich np. minimal music. Współpracuje m.in. z Hansem Vankolwijkiem, Tonym Gatlifem, Kapelą ze Wsi Warszawa czy zespołem Hey. W 2006 roku zaproszony został do współpracy z Tonym Gatlifem (reżyserem filmów Latcho Drom, Vengo, Exils) przy premierze filmu "Transylwania". Uczestniczył w wielu projektach muzycznych i teatralnych (Makata, Studnia O). Od wielu lat, wspólnie z Casimirem Potomskim oraz Anną Abramowicz prowadzi warsztaty muzyczne i taneczne dla dzieci i młodzieży. premierowy występ kwartetu

Saadet Türköz – urodzona w Stambule charyzmatyczna wokalistka. Z powodu nacisków politycznych ze strony chińskiego rządu wobec narodu Turków ze wschodniego Turkiestanu jej rodzice wyemigrowali do Turcji. Ich opowieści o dalekim kraju i podróży do Turcji wpłynęły na muzyczną wyobraźnię Saadet Türköz. W wieku 20 lat wyjechała do Szwajcarii. Tam doświadczyła nowego, porywającego świata muzyki: free jazzu, improwizacji. Obok licznych występów solowych, często występuje w duetach, triach i większych składach z muzykami sceny improwizowanej.

Giovanni Maier – włoski kontrabasista. W 1989 roku po raz pierwszy objawił się jako lider i od tego czasu nagrał ponad 40 albumów ze swoimi kompozycjami. Brał udział w nagraniu ponad 140 albumów, współtworząc je z takimi artystami jak m.in. Enrico Rava, Cecil Taylor, Anthony Braxton, Tim Berne, Marc Ribot, Stefano Battaglia, Michele Rabbia, Chris Speed. Giovanni Maier koncentruje się także na edukacji, prowadząc warsztaty na całym świecie oraz wykładając na Akademii Muzycznej w Trieście.

Zlatko Kaučič – słoweński perkusista. Od lat 70-tych zaangażowany w liczne kolaboracje z takimi muzykami jak: Irene Schweizer, Mike Osborne, Steve Lacy, Kenny Wheeler, Misha Mandelberg, John Patituci, Paolo Fresu, Enrico Rava, Chico Freeman, Frank Gratkowski, Marc Ribot, Peter Brötzmann, JeanLuc Cappozzo, Evan Parker, Herb Robertson. W książce „The Masters of Fire” Peter Amalietti umieścił wywiad ze Zlatko Kaučičem obok rozmów z takimi postaciami jak Archie Shepp, Sun Ra, John Cage, Paquito D’Rivero, Pat Metheny, Odeon Pope, Reggie Workman. W 2011 otrzymał PREŠERN FUND AWARD – najwyższe odznaczenie za zasługi i osiągnięcia w dziedzinie kultury przyznawane w Słowenii. trio po raz pierwszy w Polsce

MAŁGORZATA BOGUSZ i HYBRIDA CONCLUSIO Niezwykle obiecująca wiolonczelistka. Obecnie mieszka w Wiedniu. Grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 7 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi, którą ukończyła w klasie prof. Arkadiusza Płaziuka. Od 2005 roku jest jedną ze współzałożycielek Kwartetu Smyczkowego „Avvivando”. Podczas lat szkolnych grała w Orkiestrze Łódzkie Smyczki. W 2010 r. ukończyła studia licencjackie w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Zawsze była aktywną wiolonczelistką, co zaowocowało wieloma koncertami zarówno w kraju, jak i za granicą. Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich. Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie dr D. Połońskiego. Jej działania twórcze zaczęły podążać również w kierunku wolnej improwizacji, co związane jest ze współpracą z łódzką sceną improwizowaną. koncert zwyciężczyni KREACJI w ramach ART OF IMPROVISATION Festival w 2012 roku

Agustí Fernández - pianista nazywany spadkobiercą Cecila Taylora i Iannisa Xenakisa (u którego studiował w latach siedemdziesiątych). Tworzy muzykę do baletów współczesnych i przedstawień teatralnych. Koncertował i nagrywał z wieloma najważniejszymi twórcami awangardowego jazzu i muzyki współczesnej takimi jak: Derek Bailey, John Butcher, Lawrence Casserley, Tom Cora, Mats Gustafsson, Barry Guy, John Edwards, Lawrence D. "Butch" Morris, Sainkho Namtchylak, Le Quan Ninh, Steve Noble, Tony Oxley, William Parker. Od 2002 roku stały członek Evan Parker ElectroAcoustic Ensemble (jednej z niewielu awangardowych grup nagrywających dla legendarnej wytwórni ECM) i Barry Guy New Orchestra.

Evan Parker - może uchodzić za najwspanialszego saksofonistę od czasu Johna Coltrane’a. Parker to prawdziwy artysta, który dzięki znakomitej technice i improwizatorskiej inwencji, zmienia nasze pojęcie o grze na saksofonie. Parker jako saksofonista rozporządza imponującą techniką wykonawczą. Podczas gry solo posługuje się równocześnie oddechem okrężnym, multifonią i trikami artykulacyjno-zadęciowymi, co w wyniku daje złożone bloki dźwiękowe. Parkera interesuje jazz realizowany w ramach konwencjonalnego bigbandu (jak np. na początku lat 90. w Orchestra LTK Kenny’ego Wheelera), jak też w różnych innych obsadach rozgraniczających aranżowany jazz bigbandowy od totalnej improwizacji. Równie dobrze Parker radzi sobie z muzyką popową (ze Scottem Walkerem i Annette Peacock) oraz współpracując ze współczesnymi klasycznymi kompozytorami (jak np. Michael Nyman i Gavin Bryars). Parker to artysta, który wypracował przy tym swój własny, oryginalny styl.

IMPROWIZACYJNE WARSZTATY INTEGRACYJNE:

Główną ideą Improwizacyjnych Warsztatów Integracyjnych jest stworzenie wspólnej przestrzeni porozumienia artystycznego twórców niepełnosprawnych z pełnosprawnymi oraz integracja obu grup. Poprzez pracę w mieszanych grupach z wybitnymi artystami – niesłyszącą perkusjonistka, laureatką Grammy Evelyn Glennie, japońską tancerką i choreografką Yui Kawaguchi oraz turecką wokalistką Saadet Türköz – uczestnicy warsztatów będą mieli okazję do podniesienia swoich kompetencji kulturowych i społecznej integracji. Projekt warsztatów edukacyjnych nawiązuje do postulatu z Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych, który mówi: „ […] osoby niepełnosprawne będą miały możliwości rozwoju i wykorzystywania potencjału twórczego, artystycznego i intelektualnego, nie tylko dla własnej korzyści, ale także dla wzbogacenia społeczeństwa”. Film dokumentujący warsztaty będzie miał swoją premierę podczas Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Warsztaty są próbą odpowiedzi na problemy związane z integracją środowisk artystów niepełnosprawnych i pełnosprawnych, m.in.: marginalną obecnością artystów niepełnosprawnych na scenie improwizującej, niewielką ilością projektów integrujących artystów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi, istnieniem barier społecznych i kulturalnych ograniczających dostęp artystów niepełnosprawnych do czynnego uczestnictwa w kulturze.

21 czerwca/piątek

10.00 – 15.00 MUZYCZNE WARSZTATY INTEGRACYJNE Z EVELYN GLENNIE uczestnicy: muzycy - 7 osób niepełnosprawnych, 7 osób pełnosprawnych (warsztaty otwarte dla publiczności, wstęp wolny)

22 czerwca 2013/sobota

11.00 – 13.00 WARSZTATY TAŃCA IMPROWIZOWANEGO Z YUI KAWAGUCHI uczestnicy: tancerze - 6 osób niepełnosprawnych, 6 osób pełnosprawnych (warsztaty otwarte dla publiczności, wstęp wolny)

23 czerwca 2013/niedziela

13.00 – 15.00 WOKALNE WARSZTATY INTEGRACYJNE Z SAADET TÜRKÖZ uczestnicy: muzycy - 7 osób niepełnosprawnych, 7 osób pełnosprawnych (warsztaty otwarte dla publiczności, wstęp wolny)

Jedna z najbardziej eklektycznych i innowacyjnych artystek dzisiejszej sceny improwizującej. Całkowita utrata słuchu w wieku 12 lat nie była w stanie powstrzymać jej działalności twórczej. Mając 19 lat, ukończyła z wyróżnieniem Królewską Akademię Muzyki w Londynie. Od tego czasu daje ponad 100 koncertów rocznie, występując z wybitnymi dyrygentami, orkiestrami i solistami. Różnorodność projektów, w które się angażuje, objęła współpracę z takimi artystami jak: Bela Fleck, Kings Singers, Fred Frith, Taipei Traditional Chinese Orchestra, Underworld, Bobby McFerrin, Sting oraz Björk. W roku 2012 Evelyn Glennie brała udział w ceremonii otwarcia Olimpiady w Londynie. Jako podwójna laureatka nagrody Grammy i nominowana do nagrody BAFTA, jest wziętą kompozytorką, nagrywając muzykę dla filmu i telewizji. Swoje muzyczne przesłanie przedstawiła w dokumentalnym filmie „Touch the Sound” w reżyserii Thomasa Riedelsheimera (2004). W roku 2011 ukazał się film Susan Streitfeld „Golf in the Kingdom”, do którego Evelyn Glennie napisała muzykę razem z Ianem Deanem. Perkusistka jest częstym gościem programów telewizyjnych na całym świecie (m.in. w Ulicy Sezamkowej). Jej nagrania to blisko 30 albumów w tym: nagrodzone Grammy wykonanie „Sonaty na dwa fortepiany i perkusję” Béli Bartóka (CBS Records, 1988), nagrane dla BMG autorskie albumy „Rhythm Song” (1990), „Rebounds” (1992) i „Drumming” (1996). Prowadzi również kursy mistrzowskie oraz jest Ambasadorem brytyjskiej Royal National Children’s Foundation.

Japońska choreografka, performerka i tancerka. Studiowała balet klasyczny, jazz, hip-hop, a także taniec współczesny, aktorstwo i śpiew. Jej układy choreograficzne kładą nacisk przede wszystkim na synchronizację ruchu z dźwiękiem. Yui uczyła układów choreograficznych na potrzeby otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Salt Lake City w 2002 roku, a także współpracowała przy znanych teledyskach, filmach, koncertach i pokazach mody. W latach 2001-2003 roku pracowała jako choreograf i performer z grupą medialną "media drive unit 66b/cell". Od 2005 roku pracuje w Berlinie. Występowała m.in. z takimi nazwiskami jak: Ismael Ivo, Michael Lucenti, czy Tom Paasonen. Jej własne aranżacje prezentowane są dziś na wielu ważnych festiwalach. W 2006 roku otrzymała nagrodę za występy solo oraz w duetach na konferencji w Yokohamie. W 2008 roku jej występ solo o nazwie "Black Cat" został zaprezentowany w Narodowym Teatrze Tokijskim. Od tego czasu współpracuje z jazzową pianistką Aki Takase. Autorka szczególnego rodzaju spektaklu dźwiękowo-taneczno-performatywnego "HEREing Loss", prowadząca warsztaty na Uniwersytecie w Keio (Japonia). W 2010 roku dołączyła do projektu "Flying Bach", zapoczątkowanym przez Chriostopha Hagela. Projekt ten zdobył nagrodę "Echo Klassic Sonderpresis" w 2010 roku. Yui Kawaguchi jest także autorką solowego performansu "andropolaroid", nagrodzonego na "Der Kölner Tanztheaterpreis 2010" w Bolonii.

Charyzmatyczna wokalistka, urodzona w Stambule. Obecnie mieszka w Zurychu. Z powodu nacisków politycznych ze strony chińskiego rządu wobec narodu Turków ze wschodniego Turkiestanu jej rodzice wyemigrowali do Stambułu, gdzie osiedlili się jako uciekinierzy kazachscy. Swoim dzieciom przekazali bogatą tradycję ustną i muzyczną wyżyn Centralnej Azji. Te opowieści o dalekim kraju i podróży do Turcji przekazywane przez starszyznę Kazachską nieustannie wpływają na muzyczną wyobraźnię Saadet Türkoz. Jako dziecko chciała zostać "hodschą" - nauczycielką Koranu. Zafascynowana językiem arabskim i melodyjnością tekstów Koranu miała pierwszą okazję aby świadomie improwizować bez konieczności zwracania uwagi na sens czy poprawność. W wieku 20 lat wyjechała ze Stambułu, aby dołączyć do mieszkającej w Szwajcarii siostry. Tam doświadczyła nowego, porywającego świata muzyki: free jazzu, improwizacji, odświeżającego otwarcia na eksperyment, które korespondowało z pozbawioną uprzedzeń muzyczną tradycją kraju jej pochodzenia. "Za pomocą głosu i muzyki, które przekraczają granice kulturowe, pragnę przywoływać obrazy i atmosferę. Pamięć jest wszędzie i zawsze taka sama, niezmienna, ale jej wyrażenie bywa różne: indywidualna wrażliwość kształtuje uniwersalną wizję życia w kulturze” – tak o swojej sztuce opowiada sama wokalistka.

ORGANIZATOR: Centrum Kultury AGORA, ul. Serbska 5a 51-111 Wrocław tel.: (71) 325-14-83 (71) 326-15-31 tel./fax.: (71) 325-24-73, www.ckagora.pl

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ