koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaTP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

„Spotkania przeciwstawień" Warsztaty Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 29 878 wyświetleń od 13 stycznia 2014
  • od: 19 lutego 2014, środa
    do: 23 lutego 2014, niedziela

Warsztaty Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę Współpraca: Guillaumarc Froidevaux

Podczas sesji zajmiemy się „sprzecznościami” traktowanymi jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Świat jest dynamiczną syntezą sprzeczności, poprzez które aktor jest w stanie dotrzeć do swojej wewnętrznej istoty. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru i ruchu, chcemy wyzwolić potencjał początków, miejsc, gdzie rodzi się działanie. Zapraszamy do eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka.

Celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni. Matej Matejka Uczestnicy sesji poznają elementy: środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja, budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych, wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą, rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania, przekształcania elementów treningu fizycznego w twórczą improwizację, kompozycji fizycznych struktur, rytmicznego pulsu grupy i rytmu ciała.

Warsztaty skierowane są do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Są otwarte zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy. Są wyzwaniem, wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę; otwartym dla tych, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej.

Przygotowanie do warsztatów Wybrani uczestnicy zostaną poproszeni o wzięcie ze sobą: trzech przedstawień dowolnych osobistych inspiracji (w formie papierowej, np. wydruki lub zdjęcia), tekstu o wartości osobistej (nie autorstwa danego uczestnika; w formie papierowej), instrumentu muzycznego, jeśli uczestnik potrafi na nim grać (niezależnie od stopnia zaawansowania).

Warunki pracy wygodne ubranie do intensywnej pracy (sugerujemy wzięcie koszulek na zmianę) aktorzy powinni się stawić w miejscu pracy 20 minut przez rozpoczęciem sesji, żeby się rozgrzać i rozciągnąć do sali będzie można wnieść tylko notatnik i długopisy

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa. Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) – wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień. Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest 19 osób z 11 krajów. www.studiomatejka.com

Matej Matejka jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące spektakle: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, Alfred Radok Award, Golden Laurel Wreath). Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhellim. Wołaniu oraz Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku). Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka działające przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2013 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych – Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, The Desire, The Mess oraz Biting Indifference. Film Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii „najlepszy film zagraniczny” na Los Angeles International Underground Film Festival. W tym samym okresie wyreżyserował następujące spektakle Studia Matejka: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną Anthony’ego Nikolcheva (wraz z Yurim Kordonskym); The Woman Decomposed Gemy Galiany; Charmolypi Alexandry Kazazou; Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje „istoty komunikacji” performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.

Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalikovą, Company T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence... Jest instruktorem akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque i prowadzi zajęcia z akrobatyki i rytmów ciała w ramach pracy Studia Matejka.

Koszt: 800 PLN

Warsztaty w języku angielskim.

Kontakt i zapisy: Kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać do 25 stycznia 2014 na adres studiomatejka.workshops@gmail.com. Odpowiedzi zostaną przesłane do 27 stycznia 2014. Liczba miejsc jest ograniczona.

więcej informacji: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1626&lang=pl

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ