WSZECHNICA TEATRALNA NIETYPOWY OBRZĘD DZIADÓW. KOBIETA I KOBIECOŚĆ

- 25 lutego 2014, wtorek» 18:00
Data wydarzenia:
25.02.2014, godz. 18:00
Miejsce:
Scena Kameralna
We wtorek 25 lutego 2014 o godzinie 18:00 na Scenie Kameralnej * odbyła się *Wszechnica Teatralna – rozmowa performatywna pod tytułem _ Nietypowy obrzęd Dziadów. Kobieta i kobiecość _. Przy akompaniamencie muzyki Czarnego Latawca spotkali się Agnieszka Kłos, redaktorka magazynu "Rita Baum", oraz Łukasz Michoń, animator procesów społecznych. Wstęp był wolny.
Rozmawialiśmy o przestrzeni, śladach i bliznach widocznych w pejzażu Birkenau. O zapętlonej historii, metaforach, które pomagają się stamtąd wydostać, o pejzażu dźwiękowym i niezwykłej przyrodzie wokół. O historii dźwięków i muzyki, orkiestry kobiecej w Birkenau.
Raz w roku nad zaśnieżonymi polami Birkenau wznosi się głos z krótką prośbą do Boga o wstawiennictwo nad kobietami, mężczyznami i dziećmi, którzy szukają drogi, drogi dokąd? Prośbie tej towarzyszy przenikliwy głos Szofaru. W ceremonii spotkania z duszami biorą udział przedstawiciele wszystkich religii. Stoją na podwyższeniu tuż obok pomnika ofiar. Ponieważ zimą szybko zapada zmierzch, modlitwa odbywa się w mroku, przy tysiącach zapalonych świec. Birkenau to przestrzeń graniczna, nad którą unoszą się dusze, które z uwagi na swoją liminalną kondycję, nie mogą w pełni odejść ani w pełni pozostać. Przez kolejne lata zmieniają się Guślarze, którzy wchodzą w rolę przewodników po tak nietypowych obrzędach Dziadów.
Agnieszka Kłos – prozaiczka, fotograficzka, krytyczka sztuki. Zajmuje się historią Auschwitz-Birkenau.
Łukasz Michoń – animator procesów społecznych, badacz, artysta, marzyciel.
Czarny Latawiec – krytyk muzyczny ( cantiilluminati.blogspot.com, "Glissando", "Notes na 6 tygodni", "Ruch Muzyczny", "Rita Baum", "Fluid", EMD, "artPAPIER", Diapazon, Radio Sitka), kurator (Canti Illuminati Festival, scena dźwiękowa Survivalu, galeria G23), DJ i producent dźwiękowy.
* Agnieszka Kłos *
Mroczny kontynent
_ O motywach pejzaży i krajobrazów dźwiękowych, w tym również "Dziadów" – tekst ukaże się w 68. numerze pisma o sztuce "Format", dostępnego w Empikach na terenie całego kraju. _
Nagrywanie miejsc pamięci wiąże się z ciekawością, ale i złudzeniem, że dokonując nagrania w tym właśnie miejscu, docieramy do sedna jakiejś pamięci. Taki zapis pomaga w wejściu do obszaru pamięci nie tylko własnej, ale łudzi, że wkroczyliśmy właśnie na teren zarezerwowany dla świadków. Nagrywamy, więc stajemy w pozycji uprzywilejowanej, aktywnej wobec martwej historii. Nagranie jest dowodem, że posiadamy _ prawdziwy _ zapis tego miejsca – miejsca pamięci. Aktywna rola ekologów dźwięku polega także na przejęciu _ centrum _. Nagrywamy, więc _ re – konstruujemy _ historię, wchodzimy w jej posiadanie; odtwarzając nagranie, przypominamy publicznie ten status. Tak czynna postawa wobec martwego miejsca wiąże się z przemocą symboliczną i znajduje spełnienie w sprawowaniu nowoczesnej władzy 1.
Pamiętajmy, że w dobie walki z powszechną amnezją XX wieku przekraczanie granic świadka wiąże się z powszechnym tabu. Nikt nie powinien granic świadka przekraczać: w żadnym celu, pod żadnym pozorem. Pokonanie tej granicy oznacza klątwę właściwą przekraczaniu dawnego pojęcia sacrum. Dlatego opinia publiczna tak źle reaguje na falsyfikaty i mistyfikacje literackie, fałszywe autobiografie, w których ktoś podszywa się pod świadka wydarzeń. W osądzie takich czynów nikt nie przypomni sobie zabiegu kreacji – ale przywoła kategorie z terminologii sądowniczej: krzywoprzysięstwo, kłamstwo, zdradę.
- 1. Piszę ten tekst w momencie powszechnego nagrywania. Politycy, szpiedzy gospodarczy i rządowi dokonują nieustannych nagrań, żeby wykorzystać później ich treść do swoich rozgrywek. Podsłuchiwanie i nagrywanie wiąże się z groźbą, szantażem, władzą nad człowiekiem i jego utrwalonym głosem. Nagranie jest po stronie aktywnych, trzymających władzę: bo taśmy zawsze można opublikować lub zniszczyć.
**

Shirley Valentine
19 marca 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Arka
Mennicza 3 Wrocław
10 294teatr
Historie Różankowe-Kadry Pamięci
od: 20 lutego 2016 do: 19 marca 2016 jest więcej terminów
Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
13 543teatr
Nasz punkt widzenia
19 marca 2016 - 17:00
Klub Muzyki i Literatury
pl. T. Kościuszki 10 Wrocław
4 931teatr
Dzieło
17 marca 2016 - 19:00
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
8 969teatr
Wnętrze
17 marca 2016 - 19:00
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
8 284teatr
SPEKTAKL TEATR FORUM
16 marca 2016 - 12:00jest więcej terminów
SKiBA
ul. Niemcewicza 2 Wrocław
9 136teatr
Dyplomowy pokaz etiud pantomimicznych
15 marca 2016 - 13:00
SKiBA
ul. Niemcewicza 2 Wrocław
8 725teatr
Teatr improwizacji IMPROKRACJA: "Krótkie formy!"
15 marca 2016 - 20:00
Klub Włodkowica 21
ul. Włodkowica 21 Wrocław
9 132teatr
Cali na Biało i Jesiotr - Improwizacje teatralno-kabaretowe
15 marca 2016 - 19:30
MMImpresario
ul. Joachima Lelewela 15 Wrocław
10 675teatr
WSZECHNICA TEATRALNA ŻYCIE OBRAZÓW, CZYLI RZECZ O MALARSTWIE HISTORYCZNYM
15 marca 2016 - 11:00
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
11 898teatr
Camille
14 marca 2016 - 19jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
ul. Rzeźnicza 12 Wrocław
13 832teatr
Śpiąca królewna
13 marca 2016 - 11:00- 12
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
12 183teatr
Festiwal "Ponad Granicami" - film/sztuka/teatr - dla młodzieży
od: 18 lutego 2016 do: 10 marca 2016
kino Nowe Horyzonty
ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21 Wrocław
15 974teatr
OSTATNI "LOT", CZYLI HISTORIA "SUPERBOHATERA" Z POLSKI LUDOWEJ
9 marca 2016 - 19:00jest więcej terminów
Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego - Sala Prób 205
ul. Gabrieli Zapolskiej 3 Wrocław
14 909teatr
Teatr Jesiotr - Improwizacje
8 marca 2016 - 19:00
Czarny Kot
Ul. Ruska 47/48a Wrocław
11 899teatr
Wallstrasse 13 - spektakl w Synagodze Pod Białym Bocianem
7 marca 2016 - 18:00
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
12 653teatr
Portrety Wiśniowego Sadu
6 marca 2016 - 19jest więcej terminów
Teatr Pieśń Kozła
Purkyniego 1 Wrocław
10 522teatr