koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuar
zmodyfikowano  9 lat temu

Po co jazzowi awangarda?

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 198 wyświetleń od 9 marca 2015
  • 15 kwietnia 2015, środa
    » 22:30

51. JAZZ NAD ODRĄ 2015

Projekt Wojciecha Konikiewicza | Ryszard Misiek In Memoriam

Ryszard Misiek

Niezwykły projekt muzyczny zatytułowany „Po co jazzowi awangarda?” to koncertowa opowieść, inspirowana życiem i twórczością Ryszarda Gwalberta Miśka, legendarnego saksofonisty i laureata wszystkich nagród festiwalowych „Jazzu nad Odrą” w latach 70.

Wrocławski koncert będzie prezentacją wszystkich generacji polskiej awangardy jazzowej, począwszy od lat 70. XX wieku aż do dziś, w splocie z dorobkiem i postacią twórcy Polskiego Teatru Instrumentalnego.

Wykonawcy:

Andrzej Mitan (plus wybrani muzycy Free Cooperation)

Teatr Instrumentalny:

Olga Szwajgier
Krzysztof Stopa
Artur Dutkiewicz

Janusz Smyk – ts,as,ss,fl (plus wybrani muzycy Free Cooperation)

Free Cooperation:

Mariusz Stopnicki,
Antoni „Ziut” Gralak
Szczepan Pospieszalski – tps
Bronisław Duży – tb
Mateusz Pospieszalski – ss,as,bar, bcl
Marek Kazana – ss,as,cl
Aleksander Korecki – ss,as,ts,fl
Henryk Gembalski – viol
Janusz „Yanina” Iwański – g
Wojciech Konikiewicz – keyb;
Marcin Pospieszalski – db; Frank Parker – dr 
Piotr Bikont – recytacje/narrator
Jerzy Mazzoll – bc 

Nucleon:

Aleksander Papierz – saxes;
Jakub Rutkowski – dr, el dr;
Tomasz Głuc – groove box, handsonic & sampler;
Michał Dymny – g
Adam Rosołowski aka Vj FX – wizualizacje, projekcje multimedialne

Pomysł i opracowanie całości – WOJCIECH KONIKIEWICZ

W pewnym uproszczeniu można przyjąć, że kolejne fale awangardy pojawiały się w polskim jazzie w rytmie dekad. I tak jej początkiem były lata 70 i grupa Sesja 71. Lata 80 to początek drugiej fali, która w łączności z pierwszą (Sesja 80 Acoustic Action) przyniosła m.in działalność takich formacji jak: Tie Break, Green Revolution, Pick Up i Moko, by osiągnąć kulminację w łączącej muzyków tych grup orkiestrze Free Cooperation.

Lata 90. to z kolei czas narodzin yassu – nurtu firmowanego przez muzyków takich jak Leszek Możdżer, Mikołaj Trzaska, Jerzy Mazzoll, Tymon Tymański, Jacek Olter. Pierwsza dekada XX wieku to okres, w którym doszła do głosu kolejna generacja artystów, którzy swoją postawą zaznaczyli ewolucję tego nurtu: Maciej Obara, zespół Robotobibok (z jego kręgu Kuba Suchar i Artur Majewski), Ireneusz Wojtczak, Marcin Masecki czy Piotr Damasiewicz.

W koncercie wszystkie te fale będą miały swoich reprezentantów. Nurt awangardy ma swoje stale i ważne miejsce w polskim jazzie – jest wręcz istotnym czynnikiem wpływającym na jego dynamiczny rozwój. Przejawia się także od początku festiwalu Jazz nad Odrą, który nagradzając postaci takie jak Andrzej Przybielski, Helmut Nadolski, Aleksander Korecki i Ryszard Misiek, uchwycił go jako zjawisko, uznając w ten sposób za równoprawny obok innych kierunków.

Twórczość i życie Ryszarda Miśka będą kanwą całości koncertu podczas tegorocznego – zarówno jego teksty, nagrania archiwalne, jak też ikonografia będą przeplatać występy poszczególnych formacji. Głębokość inspiracji jego muzyczną spuścizną przez wykonawców będzie różna – od samplingu do wykorzystania zapisanych/odtworzonych kompozycji poprzez luźne asocjacje. Elementem łączącym czas przeszły i obecny będą muzycy Teatru Instrumentalnego. Narratorem, czytającym teksty Ryszarda Miśka będzie Piotr Bikont Na finał tego niezwykłego koncertu zaplanowano utwór „Idzie nic” zarówno w wykonaniu archiwalnym (z recytującym głosem autora), jak też w rozwinięciu rapera Duże Pe oraz DJ-a SPOX-a.

zmodyfikowano  9 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ