koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KRUPACO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362Wystawa ClimaxLATO w biblioteceGASTRO Miasto 4
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Paryskie pracownie artystów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 29 806 wyświetleń od 11 maja 2015
  • od: 14 maja 2015, czwartek
    do: 23 sierpnia 2015, niedziela

Serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy "Paryskie pracownie artystów" w czwartek 14 maja o godzinie 17.00. Wystawa czynna do 23 sierpnia br. 

"Paryskie pracownie artystów" to tytuł wystawy i towarzyszącej jej publikacji autorstwa Jeana-Clauda Delorme i Anne-Marie Dubois. Małżeństwo – architekt i dziennikarka – oraz fotograf David Boureau przez ponad dwa lata podążali śladem paryskich pracowni artystów. Efektem ich wędrówek po Paryżu był zbiór fotografii przedstawiających dawne i współczesne atelier, opatrzonych wnikliwymi opisami architektury i wystroju wnętrza pracowni, a czasem także anegdotami o zajmujących je artystach. Tak zrodził się pomysł wydania albumu – przewodnika po najpiękniejszych i najciekawszych, a nierzadko i trudno dostępnych paryskich atelier.

Jean-Claude Delorme: Ambicją tej książki jest przede wszystkim przedstawienie ewolucji architektonicznej atelier i rekonesans kilku szlaków spacerowych w dzielnicach, w których zdecydowano się je założyć. O ile owe atelier stanowią w większości prywatną własność i są trudno dostępne (najczęściej można jednak swobodnie podziwiać ich fasady i wygląd ogólny), należy w szerokiej mierze korzystać z dni otwartych, które obecnie organizuje się w wielu dzielnicach. Czyż jest zresztą lepsza okazja po temu, by poznać artystów i ich dzieła?

Pokazywana w Muzeum Architektury we Wrocławiu ekspozycja obejmuje kilkadziesiąt wielkoformatowych zdjęć pozwalających prześledzić historię architektury paryskich pracowni oraz ich zmieniającą się na przełomie dziesięcioleci funkcję, zależną od statusu społecznego artysty i jego własnego wyboru. Atelier nie zawsze było bowiem miejscem pracy, jego komfort zmieniał się w zależności od czasów i popytu.

Pierwsze atelier, służące głównie akademickim malarzom żyjącym z zamówień publicznych i prywatnych, powstały w latach 1830 – 1880 i usytuowane były w okolicach Vavin i ulicy Vaugirard, aż do Montparnasse, a na prawym brzegu Sekwany na obrzeżach placu Pigalle. Bogato i wygodnie urządzone były wizytówką artysty, mającą na celu wzbudzenie zaufania i szacunku potencjalnego zleceniodawcy.

W latach 1880–1915 pracownie artystów zajmują już znaczna część dzielnicy Montparnasse, coraz większą popularnością cieszy się również wzgórze Montmartre. Powstałe wtedy atelier to już jednak bardziej miejsca towarzyskich spotkań i debat o sztuce niż pracy; impresjoniści wychodzą ze swoimi obrazami w plener, malują w kawiarniach i publicznych parkach, wszędzie tam, gdzie mogą być blisko życia codziennego mieszkańców Paryża.

W okresie międzywojennym ruch modernistyczny, którego jednym z rzeczników jest Le Corbusier, rewolucjonizuje sektor budowlany zarówno pod względem technicznym – wraz z upowszechnieniem stosowania betonu – jak i samej koncepcji mieszkalnictwa. Ta nowa urbanistyka dotknie w sposób szczególny czternastej dzielnicy, wokół parku Montsouris, i szesnastej, okolic Auteuil, ale też osiemnastej, a w szczególności avenue Junot, gdzie występuje jedna z największych koncentracji atelier zbudowanych przez Adolpha Thiersa. W budynkach HBM (tanie budownictwo socjalne) w okolicach dzielnicowych obwodnic, rezerwuje się regularnie kilka szczytowych pomieszczeń na pracownie.

Druga wojna światowa kładzie kres rozwojowi atelier, a lata powojenne okazują się dla pracowni artystów destrukcyjne. Setki działek, na których się znajdowały, znika wskutek objęcia ich programami deweloperskimi, przeciwko którym mobilizują swe siły artyści i mieszkańcy Paryża. Dopiero ostatnie dwie dekady przynoszą ponowne zainteresowanie historią i obecnym stanem paryskich atelier, a władze miejskie wdrażają kolejne programy ich odbudowy.

Wystawa i towarzysząca jej książka są więc ważnym głosem w sprawie ochrony i należytej opieki nad tym wyjątkowym fragmentem paryskiej architektury. A przy tym cennym przewodnikiem pozwalającym odkryć nieznane oblicze Paryża.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ