koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - styczeń 2021 - nr 321
zmodyfikowano  6 lat temu

Zdzisław Madej, H.Botor - XXII NON SOLA SCRIPTA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 039 wyświetleń od 22 czerwca 2015

Wrocław » pl. Kościelny (Ostrów Tumski) » NA MAPIE

  • 5 lipca 2015, niedziela
    » 19:00

Wrocławskie Lato Organowe

Zdzisław Madej – tenor/ solist

H.Botor / organy / organs

Michał Chorosinski / teksty / texts

HENRYK JAN BOTOR

naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedziela. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: Wychowania Muzycznego ( 1984r.), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989r.) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (z wyróżnieniem 1989r.). W 1988r. pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.

W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim “Vox Basilicae Calisiensis” w Kaliszu za utwór na chór a capella. Również w 2002 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za Koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję. W 2004 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.

W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Opracowywał pieśni liturgiczne wykonywane w Rzymie z okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Komponował muzykę liturgiczną oraz opracowywał pieśni na na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza, oraz na wizytę Ojca Świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku ( Msza Święta na Błoniach w Krakowie).

Utwór Botora „Tu es Petrus” na chór mieszany i orkiestrę dedykowany został Ojcu świętemu Benedyktowi XVI, którego prawykonanie odbyło się w 2006r. Krakowie podczas wjazdu Ojca Świętego na krakowskie Błonia. Jego pieśń-hymn „Misericordias Domini” napisany na zamówienie Międzynarodowej Federacji XXXIV Kongresu PUERI CANTORES zdobył wielką popularność i jest śpiewany przez chóry w Europie, Ameryce, Afryce i Azji. Podobnie pieśń „Deus Caritas est”, napisany na zamówienie tejże federacji, śpiewany jest przez wiele chórów na świecie, a prawykonanie odbyło się 1 stycznia 2011 roku w Bazylice św. Piotra na Watykanie w obecności Ojca Świętego Benedykta XVI na XXXVI Międzynarodowym Kongresie PUERI CANTORES w Rzymie. 


Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. Jego zainteresowania obejmują również muzykę filmową. Wykorzystano jego muzykę w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. ”Imię moje Kinga”,„Pielgrzymi” oraz „Moje miasto”. Ponadto w 2010r. napisał muzykę do filmu dokumentalnego o Słudze Bożym Jerzym Ciesielskim p.t. „Konstrukcja nośna - rzecz o Jerzym Ciesielskim” w reżyserii Izabeli Drobotowicz - Orkisz. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tematem pracy doktorskiej był jego własny utwór Koncert Fortepianowy „Pieśni wód”, który w tymże roku prawykonał jako solista wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Pawła Przytockiego. W 2014 roku, z okazji kanonizacji Jana Pawła II, dwie kompozycje chóralne Botora znalazły się na płycie p.t. „PRÓG NADZIEI” W HOŁDZIE JANOWI PAWŁOWI II wykonywane przez Chór Polskiego Radia. W 2014 roku został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Tychy w dziedzinie kultury i sportu. Jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie na stanowisku adiunkta, ucząc propedeutyki kompozycji i aranżacji, improwizacji oraz akompaniamentu liturgicznego. Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku, wykonując również własne kompozycje i improwizacje 



Strona www artysty: www.botor.com.pl

DR HAB. ZDZISŁAW MADEJ

Tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno kantatową, dysponujący głosem lyrico- spinto. Obecnie występujący gościnnie jako solista na scenie Opery Wrocławskiej. Studia rozpoczął w Hochschule für Musik we Frei-burgu (Niemcy), w klasie śpiewu solowego prof. Rheginaldo Pinheiro. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Ewy Czermak. Odbył Studia podyplomowe w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze, w klasie śpiewu solowego prof. Markusa Schaefera. W roku 2013 uzyskuje tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka, na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Z zespołem Opery Wrocławskiej wykonuje następujące partie: S. Moniuszko - Halka -partia Jontka, Straszny Dwór - partia Stefana, G. Orefice - Chopin - partia tytułowa, R. Strauss - Die Frau ohne Schatten - partia cesarza, G. Puccini - Tosca - partia Cavaradossiego, G. Bizet - Les Pecheurs de Perles - partia Nadira, P. Mascagni - Cavaleria rusticana - partia Turiddu. Ma w repertuarze także następujące partie operowe: R. Leoncavallo – I Pagliacci – Canio, W. A. Mozart - Die Zauberflote - Tamino, Die Entführung aus dem Serail - Belmonte, R. Wagner – Parsifal – partia tytułowa, G. Donizetti - L’Elisir d’Amore - Nemorino.

Wykonuje partie solowe w ramach koncertów i festiwali, m. in: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Non Sola Scripta, Turniej Tenorów w Szczecinie, Festiwal Silesia Sonat, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju. Współpracuje także z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Maestro J. Geiserem, Maestro A. Chorosińskim, Maestro J. Gembalskim. Koncertował w Polsce i za granicą, m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii i USA. Oprócz wykonywania muzyki operowej, koncertuje jako śpiewak oratoryjno-kantatowy: partie solowe w następujących oratoriach, J. Haydn Stworzenie świata, (2001 Colmar- Francja, 2004 Wrocław); A. Bruckner Te Deum (2001 Wrocław, 2003 Lyon- Francja); G. Puccini Messa di gloria (2003 Szczecin, 2006 Francja - Lyon, Strasburg); W. A. Mozart - Requiem (2002 Freiburg - Niemcy), A. Ramirez - Missa Criolla (2010 Wrocław).

W repertuarze ma następujące partie oratoryjno-kantatowe: J. S. Bach: „Matthäuspassion” (Ewangelista, Arie), „Johanness- Passion” (Ewangelista, Arie), „Weihnachtsoratorium”, „Magnificat”, „h-moll Messe”, „Die Kantaten”; L. van Beethoven: „IX Symphonie”, „Missa Solennis”, „Missa C-dur op. 86”; A. Bruckner: “Te Deum”; A. Dvorak: „Stabat Mater”, “Requiem”; G. F. Haendel: „Acis und Galatea”, „Messiah”, „Dixit Dominus”; J. Haydn: „Die Schöpfung”, „Die Jahreszeiten”, „Missa Sanctae Caeciliae”, „Nelson-messe”; W. Kilar: „Missa pro pace”; G. Mahler: “Das Lied von der Erde”; F. Mendelssohn-Bartholdy: „Paulus”, “Elias”; S. Moniuszko: „Litania Ostrobramska”, „Msza Des-dur”; W. A. Mozart: „Missa brevis B-dur”, „Requiem”, „Krönungsmesse”, “Arie Koncertowe”, „Messe c-moll”; G. Puccini: „Messa di Gloria”; A. Ramirez: „Missa Criolla”; G. Verdi: “Messa di Requiem”.

Ma w repertuarze pieśni z fortepianem takich kompozytorów, jak: L. van Beethoven („An die ferne Geliebte”), J. Brahms, F. Chopin, S. Moniuszko, W. A. Mozart, F. Schubert („Die schöne Müllerin”, „Schwanengesang”, „Winterreise”), R. Schumann („Dichterliebe”), P. I. Tschaikowsky. Od roku 2013 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

MICHAŁ CHOROSIŃSKI

urodził się 5 września 1975r. w Warszawie. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie w 1999r. Współpracował z wieloma teatrami w Krakowie, Kaliszu Jeleniej Górze i Wrocławiu- obecnie jest aktorem Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2001 roku otrzymał nagrodę Grand Prix na II ogólnopolskim konkursie recytatorskim “VerbaSacrum “ w Poznaniu. Brał udział w kilku filmach polskich - m.in. “Ogniem i mieczem”, “Stara baśń” oraz licznych serialach: “Adam i Ewa”, “Klan”, “Na dobre i na złe”, “Samo życie”, “Pierwsza miłość”, “M jak miłość”. W 1999r. wziął udział w filmie poświęconym Ojcu Świętemu pt. “Renesansowy Psałterz”. 


PROGRAM KONCERTU


  • Johann Sebastian Bach (1685-1750)

  • Preludium Es dur /BWV 552/
Improwizacje wokalne i organowe

  • DROGA KRZYŻOWA
Recytacje medytacji Paula Claudela

  • Johann Sebastian Bach
Fuga Es dur /BWV 552/

Bilety: 15, 20zł


XXII NON SOLA SCRIPTA - Wrocławskie Lato Organowe

Już po raz 22. odbędzie się we Wrocławiu wyjątkowy cykl koncertów, poświęcony muzyce największego ze wszystkich instrumentów! Non Sola Scripta, czyli festiwal improwizacji organowych, jest również zapowiedzią cyklu koncertów, które pod nazwą "Historyczna Organostrada Dolnego Śląska" wpiszą się w kalendarz imprez Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

W wielu aspektach, takich jak głośność, brzmienie czy barwa, organy przewyższają orkiestrę symfoniczną. Wrocław był niegdyś na mapie europejskiej muzyki organowej jednym z najważniejszych ośrodków, to tutaj znajdują się największe organy piszczałkowe w Polsce! Nawiązując do wielowiekowej tradycji, zapraszamy wszystkich melomanów do barokowego wnętrza Kościoła Św. Krzyża na wrocławskim Ostrowie Tumskim. Koncerty, tak jak w latach poprzednich, odbywać się będą w letnie niedzielne wieczory, począwszy od 27 czerwca, aż do 23 sierpnia.

Staramy się przedstawić naszym gościom i słuchaczom propozycje programowe różnorodne i bogate, zapraszając do udziału wybitnych artystów a także promując młodych, utalentowanych absolwentów polskich i zagranicznych uczelni – opowiada Andrzej Chorosiński, piastujący funkcję Dyrektora Artystycznego festiwalu od …?... roku – Wychodząc naprzeciw życzeniom Melomanów, w nadchodzącej edycji, obok dzieł muzyki kameralnej i utworów na inne instrumenty z towarzyszeniem organów, zabrzmią utwory solowe, wykonywane na „królu instrumentów!”

Festiwal Non Sola Scripta został objęty honorowym patronatem Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Małgorzaty Omilanowskiej oraz Prezydenta Wrocławia, Rafała Dutkiewicza i zorganizowany dzięki wsparciu Samorządu Dolnośląskiego.

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ