koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

WYSTAWA SYLWII OWCZAREK pt. „DOBRY/ZŁY...” / BOSA GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 480 wyświetleń od 20 lutego 2016
  • 26 lutego 2016, piątek
    » 19

DOBRY/ZŁY – wystawa Sylwii Owczarek w Galerii Sztuki Współczesnej BOSA

Słowa dobry/zły w tytule wystawy Sylwii Owczarek nawiązują do potocznie definiowanego gustu, a w sensie ogólnym do systemów wartości. Pojęcie wartościowania łączy się z relatywizmem, a także z opresyjną dyktaturą kierowaną zarówno w stronę jednostek podporządkowanych, jak i odstających od norm systemu. W swojej twórczości Sylwia Owczarek bada silne związki między językiem obrazu a językiem pisanym odnoszącym się do obszarów poddawanych dyktatom mody i gustu.

Skórzany pas nad talią, z naszytą różą, na elastycznej sukience z szetlandu.

Powyższe zdanie stanowi przywołany przez Rolanda Barthesa w książce System Mody cytat z magazynu o modzie z lat sześćdziesiątych. Mody się zmieniają podczas gdy kreujący je język pozostaje w swej poetyce niezmienny. Jak pisze Barthes (Roland Barthes, „System Mody”, wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2005, s. 21) jest to język szczególny „który bez wątpienia posiada własną leksykę i składnię, swoje , odradzane albo zalecane”. Sylwia Owczarek włącza w strukturę formalną obrazu sformułowania doskonale korelujące z powyższą tezą. „Latem odsłaniamy więcej ciała”, „Czarne rajstopy są nudne, a płaskie buty skracają nogi”. Język zakazów i nakazów zamieniający się często w meta-obrazy, mini przypowieści czy zagadkowe haiku dotyczy również systemów edukacji artystycznej i tajemnic warsztatu. Malarstwo Owczarek w swojej ekspresji jest próbą wydostania się z konwencji, jednak droga wyzwolenia wiedzie przez konwenanse – poprzez słowne i estetyczne gry z nimi. Tak poliptyk o tytule Morska Fala wiedzie nas do potocznej w stylu łazienki, podobnej do tysięcy innych, zwracając uwagę na rozbieżność między poetycką nazwą koloru a rzeczywistym obrazem otoczenia. Oprócz obrazów przedstawiających ubrania, meble czy wnętrza artystka tworzy również przedstawienia postaci ludzkich przybierających pozy kojarzące się z figurami karcianymi czy pionkami do gry. Wystawa Dobry/Zły jest jak wyliczanka, która próbuje coś odczarować, wyzwolić nową jakość wynikającą z odrzucenia wartościowania. Sytuacja artystyczna to wydarzenie w swej naturze niewymykające się próbom oceny. Kluczowe są jednak poziomy z jakich się jej dokonuje (oceny). Ironicznym miernikiem może się stać niewielkich rozmiarów obraz Owczarek przedstawiający, podobną do piramidy potrzeb Maslowa, piramidę gustów.

Daniela Tagowska kurator wystawy

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ