koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGTP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365KLIMT wystawa WrocławCantores wiolonczela
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Zbigniew Paluszak. Barwy światła

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 33 548 wyświetleń od 21 lutego 2016
  • od: 22 lutego 2016, poniedziałek
    do: 17 kwietnia 2016, niedziela

23 lutego – 17 kwietnia 2016

Kurator wystawy: Anna Chmielarz

Prezentacja twórczości wrocławskiego malarza, autora winiety „Wieczoru Wrocławia” oraz szaty graficznej „Odry”, dla którego największą inspiracją była natura. Zaliczany do kolorystów, łączony z szerokim nurtem abstrakcji surrealistycznej, sam siebie nazywał naturalistą. Pokazanych zostanie kilkadziesiąt prac, w tym obrazy i akwarele przekazane do zbiorów Muzeum przez rodzinę zmarłego artysty. W 2014 r. żona Zbigniewa Paluszaka przekazała do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu dziewięć obrazów artysty z lat 1970-2012 oraz pięć akwarel z lat 1968-1997, powiększając w ten sposób dotychczasową kolekcję jego prac. Tym samym pojawiła się okazja, by przypomnieć twórczość tego niezwykle ważnego dla wrocławskiego środowiska artysty, którego prace po raz ostatnio prezentowano w Muzeum Narodowym we Wrocławiu na wystawie indywidualnej w 1977 r.

Zbigniewa Paluszaka zaliczano do kolorystów, ale równie ważna w jego malarstwie była budująca formy kreska, precyzja konstrukcji i doskonałe opanowanie technologii tworzywa, którym posługiwał się tak biegle jak nieliczni ze współczesnych mu artystów– uważa Anna Chmielarz, kuratorka wystawy.

Najważniejszą inspiracją była dla artysty natura, która przełożona na język sztuki znajdowała odzwierciedlenie w podejmowanych przez niego tematach cykli malarskich: „Drzewa”, „Spalona ziemia”, Requiem dla drzewa”, „Requiem dla ptaka”. W jednym z wywiadów mówił:

Drzewo jest dla mnie jedynym tematem, do którego ciągle wracam. Inne cykle obrazów wyczerpywały się po kilku realizacjach, czasem po paru latach [...]. Drzewo to nie tylko bogactwo form i barw w naturze, to również temat funkcjonujący w wielu kulturach i mitach, np. w chrześcijaństwie artyści bardzo często łączyli Matkę Boską z drzewem lipowym, natomiast według jednego z afrykańskich mitów, człowiek pochodzi od drzewa(Cyt. za: Zbigniew Paluszak. Requiem dla drzewa, Powiatowa Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, marzec 2011).

Twórczość malarska przeplatała się u niego z graficzną. Należał do najlepszych grafików prasowych swego pokolenia. Był autorem winiety „Wieczoru Wrocławia”, twórcą szaty graficznej miesięcznika „Odra”, zaprojektował również logotyp słynnej Galerii „Pod Moną Lisa”.

Zbigniew Paluszak, malarz, pedagog i grafik prasowy, urodził się w 1931 r. w Ostrowie Wielkopolskim, zmarł w 2013 r. we Wrocławiu. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uczeń kolorystów – Marii Dawskiej i Eugeniusza Gepperta. W 1961 r. dołączył do Szkoły Wrocławskiej (od 1967 r. Grupy Wrocławskiej) i szybko stał się jednym z najbardziej znaczących malarzy w tym środowisku. Od 1959 r. pełnił funkcję redaktora graficznego „Odry”. Artysta miał kilkanaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Śląskiego w Katowicach.

więcej o wystawie na stronie

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ