koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

MUZYCZNE SPOTKANIA KULTUR HENRYK JAN BOTOR SYMFONIA UBI CARITAS (PRAWYKONANIE)

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 815 wyświetleń od 16 września 2016
  • 9 października 2016, niedziela
    » 18:00

Wydarzenie w programie Europejskiej Stolicy Kultury 2016, dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Henryk Jan Botor pobierał naukę gry na fortepianie najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedziela. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: Wychowania Muzycznego ( 1984r.), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989r.) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (z wyróżnieniem 1989r.). W 1988r. pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana. W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kom¬pozytorskim “Vox Basilicae Calisiensis” w Kaliszu za utwór na chór a capella. Również w 2002 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za Koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję. W 2004 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.

W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Opracowywał pieśni liturgiczne wykonywane w Rzymie z okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Komponował muzykę liturgiczną oraz opracowywał pieśni na na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza, oraz na wizytę Ojca Świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku ( Msza Święta na Błoniach w Krakowie). Utwór Botora „Tu es Petrus” na chór mieszany i orkiestrę dedykowany został Ojcu świętemu Be-nedyktowi XVI, którego prawykonanie odbyło się w 2006r. Krakowie podczas wjazdu Ojca Świętego na krakowskie Błonia. Jego pieśń-hymn „Misericordias Domini” napisany na zamówienie Międzynarodowej Federacji XXXIV Kongresu PUERI CANTORES zdobył wielką popularność i jest śpiewany przez chóry w Europie, Ameryce, Afryce i Azji. Podobnie pieśń „Deus Caritas est”, napisany na zamówienie tejże federacji, śpiewany jest przez wiele chórów na świecie, a prawy-konanie odbyło się 1 stycznia 2011 roku w Bazylice św. Piotra na Watykanie w obecności Ojca Świętego Benedykta XVI na XXXVI Międzynarodowym Kongresie PUERI CANTORES w Rzymie.

Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy kon-wencjonalnym użyciu instrumentów. Jego zainteresowania obejmują również muzykę filmową. Wykorzystano jego muzykę w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. ”Imię moje Kinga”,„Pielgrzymi” oraz „Moje miasto”. Ponadto w 2010r. napisał muzykę do filmu dokumentalnego o Słudze Bożym Jerzym Ciesielskim p.t. „Konstrukcja nośna - rzecz o Jerzym Ciesielskim” w reżyserii Izabeli Drobotowicz - Orkisz. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tematem pracy doktorskiej był jego własny utwór Koncert Fortepianowy „Pieśni wód”, który w tymże roku prawykonał jako solista wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Pawła Przytockiego. W 2014 roku, z okazji kanonizacji Jana Pawła II, dwie kompozycje chóralne Botora znalazły się na płycie p.t. „PRÓG NADZIEI” W HOŁDZIE JANOWI PAWŁOWI II wykonywane przez Chór Polskiego Radia. W 2014 roku został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Tychy w dziedzinie kultury i sportu. Jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie na stanowisku adiunkta, ucząc propedeutyki kompozycji i aranżacji, improwizacji oraz akompaniamentu liturgicznego. Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku, wykonując również własne kompozycje i improwizacje.

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem „Jeunesses Musicales”, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana w 1976 roku na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej w 1977 roku w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Do chwili obecnej roku Orkiestra pod jej batutą nagrała dla Polskiego Radia ponad 10000 minut muzyki obejmującej repertuar od baroku do współczesności i wykonała setki koncertów transmitowanych przez Polskie Radio. Zespół zarejestrował ponad 100 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz 5 godzin muzyki dla Télévision Française 1. Dla japońskiej TV NHK Orkiestra nagrała godzinną audycję wypełnioną muzyką polską. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu J. Kofflera na orkiestrę kameralną.

Orkiestra współpracowała z zagranicznymi radiofoniami. W swoim dorobku Orkiestra posiada 50 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Gallois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Michala Petri, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz wszystkimi czołowymi solistami polskimi. Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.

Anna Duczmal-Mróz po swoim debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.”Ma osobowość i chęć wnikliwego, własnego spojrzenia w muzyczne dzieło” – napisał recenzent Rzeczpospolitej podsumowując 7 Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Została zauważona jako najciekawsza indywidualność. Anna Duczmal-Mróz rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, na której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs” wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – podarowując swoją batutę – zaproponował studia dyrygenckie. Studia w jego klasie, w latach 2001 – 2004, ukończyła z wyróżnieniem. W 2000 roku założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze. W roku 2003 debiutowała w Polsce dyrygując Orkiestrą Kameralną Amadeus PR. W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie, a w 2006/2007 po przesłuchaniach młodych dyrygentów w Filharmonii Narodowej pełniła funkcję dyrygenta-asystenta Maestro Antoniego Wita. Anna Duczmal- Mróz wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Danii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce. Wystepowała w salach koncertowych takich jak: Wiener Konzerthaus Mozart Hall czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli. Od 2009 jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Amadeus Polskiego Radia. Jej koncerty transmitowane były przez PR oraz NDR. Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla wytwórni DUX – „Hity XX wieku” pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego. Od 2009 roku prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami takimi jak Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy. Od 2014 roku prowadzi kursy dyrygenckie oraz koncerty w Ameryce Południowej. Anna Duczmal-Mróz regularnie dokonuje nagrań polskiej muzyki dla Polskiego Radia i jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ