koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  8 lat temu

Prometeusz

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 32 835 wyświetleń od 5 października 2016
  • 9 kwietnia 2017, niedziela
    » 18:00
  • 8 kwietnia 2017, sobota
    » 19:00
  • 5 lutego 2017, niedziela
    » 18:00
  • 4 lutego 2017, sobota
    » 19:00
  • 6 listopada 2016, niedziela
    » 18:00
  • 5 listopada 2016, sobota
    » 19:00
  • 4 listopada 2016, piątek
    » 19:00

Spektakl akrobatyczno-taneczny, w którym środkiem wyrazu wykonawców jest bardzo szeroko rozumiana forma ruchowa, czyli taniec, akrobacje, teatr cieni, elementy ekwilibrystyki cyrkowej i wschodnie sztuki walki. Zbudowane z rozmachem widowisko nie jest jednak popisem akrobatycznym czy tanecznym, gdyż w "Prometeuszu" zawarta jest wyraźna treść i historia, a elementy ruchowe są jedynie narzędziami narracji.

*scenariusz i reżyseria, scenografia, adaptacja muzyczna *

Kamil J. Przyboś

asystent reżysera

Anna Pytlok

choreografia

Maja Lewicka

kostiumy

Anna Chadaj

reżyseria świateł

Tomasz Filipiak

Kanwą przestawienia jest antyczny mit o Prometeuszu, który za pomocą wykradzionego bogom ognia budzi w ludziach rozum, myślenie, kreatywność, pasje i zainteresowanie światem. Niezadowolony z obrotu spraw Zeus posyła na ziemię Pandorę z puszką pełną ludzkich trosk, chorób i lęków. Pandora uwodzi brata Prometeusza (jego intelektualne przeciwieństwo) i namawia do otwarcia puszki, uwalniając na świat wszelkie ludzkie nieszczęścia. Prometeusz mści się na Zeusie, podstępem wymuszając na nim błędny wybór byka ofiarnego. W odwecie Zeus przykuwa Prometeusza do skał Kaukazu, wystawiając go na codzienne cierpienie.

Oś spektaklu wyznacza konflikt Prometeusza z Zeusem. Prometeusz jest tutaj przedstawicielem humanizmu, świeckości, rozwoju i nauki, Zeus natomiast symbolizuje dogmatyczną wiarę, bezkrytyczne kultywowanie tradycji i ślepe, bezmyślne posłuszeństwo.

Przedstawienie opiera się na ruchu, ale nie jest spektaklem stricte tanecznym ani pantomimicznym. Jako główny środek wyrazu artyści wykorzystują tutaj szeroko rozumiany ruch sceniczny, taniec, akrobacje oraz ekwilibrystykę cyrkową. Pozwalając sobie na szczyptę metafory i fantazji należy patrzeć na ten spektakl jak na przedstawienie dramatyczne, w którym aktorom odebrano mowę, a dodano skrzydła.
Kolejną cechą, która może wyróżniać ten spektakl, jest jego nawiązanie w formie do teatru antycznego.
Walorem realizacji jest połączenie widowiska z teatrem dramatycznym. Treść jest uniwersalna - ponadczasowa, międzykulturowa.

Inspiracją do powstania spektaklu pt. Prometeusz było zderzenie dwóch silnych emocji, to jest irytacji na wszechobecną ignorancję i modną obecnie negację nauki oraz nieumiejętność akceptacji tych wszystkich pseudo-filozoficznych nadinterpretacji mitów wszelkiego pochodzenia, niezależnie od tego, czy te mity są greckie, skandynawskie, celtyckie, czy chińskie. Zderzenie tych dwóch zjawisk spowodowało, że narodził się pomysł, aby przedstawić wybrany mit tak, jak został napisany, bez źle odczytanych, przeintelektualizowanych nakładek - mówi reżyser spektaklu, Kamil Przyboś. - Jako że znam zespół [Everest] od niemal 10 lat, mamy na koncie uczestnictwo w wielu eventach. Od zawsze jednak ciągnęło nas w stronę czegoś więcej niż popisu akrobatycznego. Marzenie o powstaniu "pełnometrażowego" spektaklu towarzyszyło nam chyba od samego początku.
Kilka miesięcy temu grupa Everest miała okazję spotkać się na jednym z eventów z szefostwem Impartu i tak oto narodziła się współpraca...

Uwaga: w spektaklu wykorzystano lampę stroboskopową

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ