koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Czytanie świata – czytanie siebie. Nieczytelność w psychologii / Muzeum Pana Tadeusza i SWPS

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 39 599 wyświetleń od 23 lutego 2017
  • 11 lutego 2017, sobota
    » 12:00, 17:00

„Czytanie świata – czytanie siebie”. Nieczytelność w psychologii

wykłady i dyskusje

MUZEUM PANA TADEUSZA

prowadzenie: mgr Anna Cwojdzińska, dr Elżbieta Szala

sobota, 11 marca 2017, godz. 12.00-17.00

wstęp wolny, obowiązują zapisy: wydarzenia@ossolineum.pl

Muzeum Pana Tadeusza we współpracy z Uniwersytetem SWPS zapraszamy na wydarzenie, podczas którego dowiemy się, czym jest nieczytelność dla dyslektyków i oraz na czym polega właściwe i błędne odczytywanie emocji. Wydarzenie towarzyszy wystawie „Nieczytelność. Palimpsesty”, którą można oglądać w Muzeum do 30 marca 2017.

PROGRAM

część I

12.00–13.00 – „Twórczy potencjał dysleksji”– wykład

13.15–14.15 – „Praktyka dyslektyka” – dyskusja

prowadzenie: dr Elżbieta Szala

Podczas wykładu poznamy fakty i mity dotyczące dysleksji. Dowiemy się, czym tak naprawdę jest to zaburzenie, a z czym często bywa mylone. Czy mamy obecnie do czynienia z epidemią dysleksji? A może zmieniła się nie tyle częstość jej występowania, co skuteczność rozpoznawania? Czy dysleksja może służyć za wymówkę tłumaczącą roztargnienie i pośpiech? Czy dyslektycy są mniej inteligentni? A może wręcz przeciwnie, zaburzenie to dotyka osoby bardzo zdolne? W Panteonie słynych dyslektyków odnajdziemy m.in.: Alberta Einsteina, Isaaca Newtona, Karol Darwina, Pabla Picassa, Henry’ego Forda, Winstona Churchilla, Walta Disneya, Kurta Cobaina, Johna Lennona, Agathę Christie, Quentina Tarantino.

Podczas spotkania dowiemy się też, jak rozpoznawać zagrożenie dysleksją u małych dzieci i dlaczego dysleksję nazywa się mistrzynią paradoksów, czyli jak działa mózg osób, które „patrząc, nie widzą”, „słuchając, nie słyszą”, a mimo tego często posiadają ponadprzeciętne uzdolnienia. Jednym z tematów wykładu będzie funkcjonowanie dorosłych dyslektyków. Navid Nuur, artysta zaproszony do udziału w wystawie Nieczytelność. Palimpsesty, zaprojektował krój czcionki o nazwie dislectika, traktując swoje ograniczenia jako inspirację do stworzenia artystycznego projektu. Zastanowimy się, na czym polega twórczy potencjał dysleksji.

Po wykładzie spotkamy się w muzealnej kawiarni, aby w swobodnej atmosferze przedyskutować poruszane wcześniej problemy. Dla uczestników będzie to okazja, aby dopytać o nurtujące ich kwestie i sprawdzić, czy sami nie popełniają typowych dla dyslektyków błędów. Ci, którzy wiedzą, że mają z pisaniem i czytaniem problemy, będą mogli dowiedzieć się, czy są sposoby na ograniczenie liczby pomyłek. A może warto brać swoje ograniczenia i mocne strony pod uwagę podczas zastanawiania się nad wyborem zawodowej ścieżki? Jaka kariera jest najlepsza dla dyslektyka?

część II

14.30–15.30 – „Zapisane w ciele (nie)czytelność emocji” – wykład

15.45–16.45 – „Porozmawiajmy o emocjach” – dyskusja

prowadzenie: mgr Anna Cwojdzińska

Ludzie są zwierzętami stadnymi. Żyjemy w grupach, a niektórzy badacze uważają, że środowiskiem, do którego jesteśmy najlepiej ewolucyjnie przystosowani, jest środowisko społeczne. Inni ludzie nie tylko zwiększali szanse przetrwania w zamierzchłej przeszłości, ale i w dzisiejszym świecie mogą dawać nam oparcie i sprawiać, że łatwiej stawiać czoło przeciwnościom. By to było możliwe, musimy dać im znać, że potrzebujemy pomocy, a oni muszą prawidłowo ten komunikat odczytać. Komunikacja to coś, co robimy codziennie, każdy z nas jednak ma doświadczenia sytuacji, gdy mimo używania tego samego kodu porozumienie było trudne lub wręcz niemożliwe. Słowa bywają trudnym medium, jako gatunek mamy jednak do dyspozycji także o wiele bardziej pierwotny, o wiele bardziej bliski ciału język, który wykracza poza słowa i kulturę – język emocji.

Po wykładzie zapraszamy na spotkanie w kameralnej, swobodniejszej atmosferze, która sprzyjać będzie rozmowie, wymianie przemyśleń i doświadczeń. Podczas niej zastanowimy się, czy emocje są językiem niezbędnym, w jaki sposób mogą przyczyniać się do lepszego porozumienia z innymi, jak wykorzystać je do zmniejszania komunikacyjnych niepewności oraz jak czerpać z emocji wiedzę, która pozwoli lepiej zrozumieć nas samych.

O prowadzących:

dr Elżbieta Szala – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, terapeutka, logopeda, wykładowca akademicki. Pełniła funkcję kierownika studiów podyplomowych „Terapia pedagogiczna” oraz funkcję dyrektora Terapeutycznej Szkoły Podstawowej. Jest członkiem honorowym Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Organizuje proces diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajmuje się m.in. wykorzystaniem nowych technologii w terapii pedagogicznej.

mgr Anna Cwojdzińska – psycholog, terapeuta, pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Absolwentka UAM w Poznaniu, obecnie doktorantka na Uniwersytecie SWPS w Warszawie i wykładowca Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, członkini Association for Contextual Behavioral Science (ACBS), prezes zarządu Stowarzyszenia KIND Kolektyw, propagującego ideę życzliwości.

Więcej informacji:

https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl/pl/aktualnosci/czytanie-swiata-czytanie-siebie-nieczytelnosc-w-psychologii

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ