koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Deus ex machina – premiera spektaklu Jacka Zawadzkiego

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 314 wyświetleń od 8 maja 2017
  • 23 maja 2017, wtorek
    » 20:00
  • 22 maja 2017, poniedziałek
    » 20:00

Deus ex machina
Premiera spektaklu Jacka Zawadzkiego
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście Żelaźnicze
Bilety: 15 PLN

„Deus ex machina” odwołuje się do zabiegu greckiego dramaturga Eurypidesa (480–406 p.n.e). Zsyłał on bogów na scenę za pomocą dźwigu („apo mekhanes theos”), gdy postaci tragedii nie mogły dojść do porozumienia bądź nie potrafiły rozwiązać zawiłej, splątanej intrygi. Bohater monodramu pojawia się na scenie w ten sam sposób. Przybywa, jak sam mówi, „z cudownych ziem, z krajobrazów lepszych niż życie”, ubrany w maskę i olbrzymi, stary płaszcz, który rozpościera przed widownią. Podobnie jak bogowie Eurypidesa prowadzi monolog wewnętrzny (oparty głównie o teksty Emila Ciorana i Fernanda Pessoi), odsłaniający jego przeżycia, stosunek do świata i próbę rozwiązania konfliktów międzyludzkich. Bohater szuka prawdy. Szuka przyczyny cierpienia. Nie wiemy jednak, skąd tak naprawdę przybył. Może to upadły anioł, może demiurg, a może nieoczekiwany wybawiciel.

Aktor

Jacek Zawadzki ukończył Państwowe Studium Aktorskie w Gdańsku (1984). Pracował jako aktor Teatru Współczesnego (1984–1989) w Szczecinie, członek trupy teatralnej PUR z Londynu (1990–1992), aktor Teatru Kana w Szczecinie (1992–1997), gdzie zrealizował „Moskwę–Pietuszki” i „Noc” według Wieniedikta Jerofiejewa w reżyserii Zygmunta Duczyńskiego. „Noc” otrzymała dwie prestiżowe nagrody na festiwalu Fringe w Edynburgu (1994). W latach 1997–1999 mieszkał w Edynburgu i pracował dla European Art Foundation Richarda Demarco, był też członkiem grupy performerskiej The Elements i zrealizował „At the End of On-Line” – film science fiction dla BBC 2. Występował w Teatrze Polskim w Szczecinie (1999–2001). Podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych (2001–2012) współpracował z University of Illinois w Chicago, prezentując „Moskwę–Pietuszki” i prowadząc warsztaty teatralne. Zrealizował pięć filmów krótkometrażowych z amerykańską reżyserką Rene Kerkman i współzałożył zespół bluesowo-rockowy Banana Street Band. Obecnie współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Regularnie gra dwa monodramy: „Moskwę–Pietuszki” oraz „Hantio”.

Scenariusz i reżyseria: Jacek Zawadzki Głos kobiety: Agnieszka Bresler Projekt i wykonanie maski: Marek Ruszkiewicz Projekt mapy: Norbert Szandrowski Opracowanie muzyczne: Tomasz Jóźwin Teksty: Parawany Jeana Geneta (tłum. Maria Skibniewska, Jerzy Lisowski), Historia i utopia Emila Ciorana (tłum. Jacek Szporko), Księga niepokoju Fernanda Pessoi (tłum. Janina Z. Klawe), Śpiący Walta Whitmana (tłum. Krzysztof D. Szatrawski) Producent: Instytut im. Jerzego Grotowskiego Czas trwania: 40 min

Bilety: 15 PLN

Bilety są dostępne w sekretariacie. Rezerwacja miejsc: sekretariat@grotowski-institute.art.pl tel./faks 71 34 34 267, tel. 71 34 45 320

Więcej szczegółów: www.grotowski-institute.art.pl

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ