koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Olympus Mons Trio - Współbrzmienia. Koncerty muzyki współczesnej

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 588 wyświetleń od 16 września 2017
  • 30 listopada 2017, czwartek
    » 18:00

W ramach nowego cyklu Współbrzmienia. Koncerty muzyki współczesnej zapraszamy na występ Olympus Mons Trio.

Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Anna Hajduk (fortepian) i Adam Eljasiński (klarnet), czyli Olympus Mons Trio powstało w 2015 roku. W jego skład wchodzą absolwenci i doktoranci polskich uczelni muzycznych (Warszawa, Łódź, Wrocław).

W 2016 roku Trio otrzymało I nagrodę w International Music Competition – Grand Prize Virtuoso Salzburg. Zespół brał udział w Mistrzowskim Kursie Klarnetowo-Saksofonowym w Jastrzębiu Zdroju, 10. i 11. Warszawskich Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich im. Macieja Paderewskiego oraz zajęciach w Schola Cantorum de Paris i Conservatoire National de Région (CNR) de Paris z takimi mistrzami jak: Florent Héau, Maurizio Moretti, Igor Františák, Maja Nosowska. Olympus Mons Trio występowało z koncertami m.in. w Salzburgu, Warszawie i Łodzi (Dni Maxa Brucha) oraz na 7. Festiwalu Sinfonii Varsovii „Letnie koncerty na Grochowskiej”. Oprócz szeregu dzieł romantycznych, muzycy mają w swoim repertuarze utwory im dedykowane, napisane przez takich kompozytorów jak Sławomir Zamuszko, Kamil Kosecki, Klaudia Pasternak, Weronika Ratusińska.


Program
Weronika Ratusińska Trio na klarnet, altówkę i fortepian
Kamil Kosecki Trio
Jean Françaix Trio

czas trwania: 45’


bilety: 35 zł,
liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane.
bilety w sprzedaży od 1 września 2017
kup bilet online


Więcej o programie

• Weronika Ratusińska-Zamuszko Trio na klarnet, altówkę i fortepian
Utwór skomponowany w 2004 roku, pierwotnie na skład z wiolonczelą zamiast altówki. Na prośbę Tria Olympus Mons kompozytorka dokonała zmian w obsadzie – w nowej wersji dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy w Muzeum Pana Tadeusza na koncercie w ramach cyklu Współbrzmienia.

Pierwsza część utworu ma formę ronda i charakteryzuje się refrenem opartym na skali doryckiej. W partii altówki słychać współbrzmienia kwintowe oraz nawiązania do brzmienia dud. W części drugiej ostinatowe motywy repetycyjne w partii klarnetu stopniowo się wyciszają (na wzór kamienia rzuconego w wodę i rozchodzących się wokół niego kręgów). Budowa formalna tej części ma charakter mozaikowy – figury repetycyjne w partii klarnetu przeplatają się z pizzicato altówki (granym lewą dłonią na pustych strunach) oraz grą bezpośrednio na strunach fortepianu (con pedale sempre). W części trzeciej ostinatowe motywy grup szesnastkowych są przeciwstawione warstwie akordowej granej przez altówkę i klarnet. Końcowy fragment kompozycji charakteryzują dialogi klarnetu i fortepianu, które znajdują swoją kulminację w kodzie. Utwór powstał na zamówienie Fundacji Muzyki Aukso, w ramach projektu Muzyczny Sejsmograf. Prawykonania w oryginalnej obsadzie dokonali muzycy zespołu Nonstrom 22 grudnia 2004 w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

• Kamil Kosecki Trio (premiera)

Dzieło jednoczęściowe, polistylistyczne i postmodernistyczne. Kamil Kosecki, czerpiąc z melodyki piosenek przedwojennych, stworzył utwór łączący melodyjność z witalistycznymi rytmami. W jego dziele możemy usłyszeć nawarstwianie harmonii, akordów i rytmu. Utwór kończą niezwykle mocne współbrzmienia zbudowane z klasterów, zaś natarczywe rytmy triolowe nasuwają skojarzenia z muzyką Strawińskiego. Utwór powstał na zamówienie Tria Olympus Mons i został skomponowany w 2016 roku dzięki dofinansowaniu ZAIKS.

• Jean Francaix Trio

Pięcioczęściowe Trio rozpoczyna Preludium przywodzące na myśl prowansalskie arie. Klarnet, po dwutaktowym wstępie altówki, intonuje spokojną melodię, która pojawia się później także w partii fortepianu. Cześć druga Allegrissimo przenosi nas na ruchliwe ulice Paryża, którymi docieramy do Moulin Rouge na kabaretowy wieczór. Dialog klarnetu i altówki – a w zasadzie wzajemna sprzeczka na tle interweniującego w kłótnię, dynamicznego i rytmicznego fortepianu – prowadzi do komediowego pastiszu tanga, aby powrócić ostatecznie do szaleńczej paryskiej eskapady. Melodyjne Scherzandopizzicatem altówki oraz nieregularnymi rytmami przywodzi na myśl kubistyczny świat Picassa. W części czwartej Largo chromatyczne dźwięki instrumentów pojawiają się i rozpływają niczym odlegle miraże. Konkludujące kompozycję Presto przepełnione jest rytmami inspirowanymi jazzem oraz rumbą.


Współbrzmienia. Koncerty muzyki współczesnej
Nowy cykl muzyczny w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza, podczas którego zostaną wykonane utwory artystów tworzących w XX i XXI wieku. Odbiór współczesnych dźwięków, rozbrzmiewających między barokowymi stropami, obiektami z czasów romantyzmu i wirtualnymi śladami Mickiewicza, będzie niecodziennym doświadczeniem. Przekonamy się, jak historyczne wnętrza Kamienicy Pod Złotym Słońcem, w której mieści się Muzeum, współbrzmią z kompozycjami napisanymi kilka lat bądź dekad temu.

Kolejny koncert

niedziela, 21 stycznia 2018, godz. 18.00
Aleksandra Janowska – flet & Jacek Obstarczyk – fortepian
szczegóły wkrótce!


więcej informacji o cyklu i programie na stronie

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ