koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Recital wiolonczelowo-fortepianowy Weroniki Strugały i Zuzanny Basińskiej

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 308 wyświetleń od 24 lutego 2018
  • 11 marca 2018, niedziela
    » 18:00

Zapraszamy na kolejny z serii koncertów kameralnych odbywających się w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza.

Podczas marcowego koncertu z cyklu Salon dźwięków romantycznych usłyszymy dzieła Johannesa Brahmsa, Césara Francka i Gabriela Fauré. Recital otworzy trzyczęściowa Sonata e-moll Johannesa Brahmsa. Kompozytor zadedykował ją Josefowi Gänsbacherowi, nauczycielowi śpiewu pochodzącemu z Austrii. Inspiracją dla niektórych tematów muzycznych sonaty były fugi Jana Sebastiana Bacha.

César Franck – kompozytor drugiego dzieła, które zabrzmi podczas recitalu – uznał w 1866 roku, że jego Sonata A-dur będzie znakomitym prezentem ślubnym dla Eugène’a Ysaÿe, belgijskiego skrzypka. Po ceremonii ślubnej pan młody wykonał przed gośćmi partię skrzypiec, przy fortepianie towarzyszyła mu francuska pianistka Marie-Léontine Bordes-Pène. Oficjalna premiera dzieła odbyła się w grudniu tego samego roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Brukseli. To wykonanie przeszło do historii – muzycy zaczęli grać sonatę kiedy zaczynało zmierzchać, a skończyli w ciemności, ponieważ kierownictwo muzeum nie zgodziło się na zapalenie świateł. Transkrypcji partii skrzypiec na wiolonczelę dokonał Jules Delsart, francuski wiolonczelista.

Ostatni utwór w programie, czyli późnoromantyczna Elegia, początkowo miał być jedną z części sonaty wiolonczelowej, nad którą Gabriel Fauré pracował od 1880 roku. Nigdy jednak jej nie ukończył. Pierwsze publiczne wykonanie Elegii odbyło się w 1883 roku w siedzibie Société Nationale de Musique (Narodowego Towarzystwa Muzycznego), którego współzałożycielem był Camille Saint-Saëns. Podczas premiery partię wiolonczeli grał Jules Loëb, jemu bowiem Fauré zadedykował swoje dzieło. Jean-Michel Nectoux, muzykolog i znawca twórczości Fauré, napisał w monografii Gabriel Fauré: A Musical Life z 1991 roku, że Elegia to „ostatni manifest francuskiego romantyzmu w muzyce”.

Program:
Johannes Brahms – Sonata e-moll op. 38
cz. I Allegro non troppo cz. II Allegretto quasi Menuetto
cz. III Allegro
César Franck – Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (w transkrypcji na wiolonczelę)
cz. I Allegretto ben moderato
cz. II Allegro molto
cz. III Recitativo-Fantasia
cz. IV Allegretto poco mosso
Gabriel Fauré – Elegia

czas trwania: 65’


bilety w cenie 15 zł dostępne w kasach muzeum oraz online
liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ