koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK KWIECIEŃ - MAJ 2024TINA
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Recital sopranistki Sylwii Kapeli

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 351 wyświetleń od 23 kwietnia 2018
  • 13 maja 2018, niedziela
    » 18:00

Zapraszamy na kolejny koncert w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza, podczas którego usłyszymy sopran Sylwii Kapeli przy akompaniamencie pianistki Małgorzaty Jaworskiej.

Podczas majowego recitalu z cyklu Salon dźwięków romantycznych usłyszymy najpiękniejsze pieśni romantyczne. Chociaż powstawały w różnych dziesięcioleciach XIX, a nawet XX wieku (Precz z moich oczu Chopina skomponowana została około roku 1827, a Grzeczna dziewczyna Niewiadomskiego w 1928), wszystkie charakteryzuje konwencja romantyczna. W programie pierwszej części koncertu znalazły się utwory ze słowami Adama Mickiewicza. W interpretacji Sylwii Kapeli i Małgorzaty Jaworskiej zabrzmi Zosia Stanisława Moniuszki, inspirowana fragmentem II części Dziadów. Bohaterką pieśni jest kapryśna dziewczyna, która odrzuca kolejnych zalotników. Podczas recitalu wykonana zostanie również pieśń Nad wodą wielką i czystą Ignacego Jana Paderewskiego do słów jednego z „liryków lozańskich”, a także Świtezianka _– skomponowana przez teściową poety, Marię Szymanowską – opowiadająca historię dziewczyny i chłopca, którzy w tajemnicy spotykają się nad jeziorem Świteź. W Salonie romantycznym zabrzmi także sentymentalna pieśń _Precz z moich oczu _Fryderyka Chopina z tekstem wiersza _Do M*** oraz Grzeczna dziewczyna Stanisława Niewiadomskiego, napisana do fragmentu IV części Dziadów.

Natomiast w drugiej części programu znalazły się dzieła inspirowane twórczością Johanna Wolfganga Goethego (Hin und wieder fliegen Pfeile Franza Schuberta), Paula Heysego (Mädchenlied Johannesa Brahmsa), Johanna Ludwiga Uhlanda (Frühlingsglaube Schuberta) czy Ekatariny Beketovej (Siren Sergieja Rachmaninowa). Usłyszymy również pieśń Mauro Giulianiego i Kotka Moniuszki, czyli utwór ze zbioru Śpiewnik domowy. Tego typu kompozycje pisano po to, aby każdy mógł muzykować z rodziną we własnym salonie.

Koncert odbędzie się w Muzeum Pana Tadeusza w niedzielę 13 maja o godzinie 18.00. Bilety w cenie 15 zł dostępne w kasach muzeum oraz online na naszej stronie internetowej.


Program:
Część I:
Stanisław Moniuszko – Zosia ze zbioru Śpiewnik domowy
Ignacy Jan Paderewski – Nad wodą wielką i czystą, op. 18 nr 2
Maria Szymanowska – Świtezianka
Fryderyk Chopin – Precz z moich oczu, op. 74 nr 6
Stanisław Niewiadomski – Grzeczna dziewczyna
Część II:
Franz Schubert – Hin und wieder fliegen Pfeile D. 239
Johannes Brahms – Mädchenlied, op. 107 nr 5
Stanisław Moniuszko – Kotek ze zbioru Śpiewnik domowy
Mauro Giuliani – Lebe wohl, o mütterliche Erde
Sergiej Rachmaninow – Siren
Franz Schubert – Frühlingsglaube D. 687
czas trwania: 30’


O artystkach:
Sylwia Kapela – sopranistka. Absolwentka PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie mgr Jolanty Pawlikowskiej i mgr Ewy Kowalczyk. Jeszcze w szkole muzycznej uczestniczyła w kursach Letniej Akademii Muzycznej (2014, 2015) pod kierunkiem prof. Agnieszki Monasterskiej. Studia kontynuowała w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr hab. Olgi Ksenicz. Jako członkini Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Wokalnej Muzyki Dawnej brała udział w wielu koncertach. Uczestniczyła również w projekcie „Polski Narodowy Chór Młodzieżowy”, w ramach którego wystąpiła w NOSPR w Katowicach pod batutą Paula McCreesha, wykonując partię chóralną w oratorium Sen Gerontiusa E. Elgara. Brała udział w koncertach z cyklu „Cztery pory roku” w Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze pod batutą Agnieszki Franków-Żelazny i Marcina Tomczyka. Gościnnie występuje z Chórem NFM, z którym wykonywała m.in. Itaipu P. Glassa w Poczdamie czy Red waters, black sky Ch. Lloyda na festiwalu Jazztopad. Występowała także na festiwalu Wratislavia Cantans w koncercie Młodzi mistrzowie, wykonując partię Amore Profano z oratorium A. Scarlattiego San Casimiro Re di Polonia, jak również w Operze Wrocławskiej w studenckiej realizacji spektaklu Wesele Figara.

Małgorzata Jaworska – pianistka, pedagog. Absolwentka PWSM we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Włodzimierza Obidowicza. Ukończyła również Studium Akompaniamentu i Korepetycji Wokalnej we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od 1975 r. pracuje jako pedagog w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie w roku 1986 otrzymała tytuł adiunkta. Jest też nauczycielem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej we Wrocławiu. Od 1993 r. regularnie uczestniczy w charakterze wykładowcy-akompaniatora w Mistrzowskich Kursach Wokalnych w Dusznikach-Zdroju oraz w Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej we Wrocławiu. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach pianistycznych i akompaniatorskich w Dusznikach-Zdroju, Weimarze i Rybnej. Prowadzi bogatą działalność artystyczną jako kameralista, akompaniator i solista. Wystąpiła w ponad tysiącu koncertów organizowanych przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu, Warszawie, Katowicach, SPAM, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Filharmonię Wrocławską, Wałbrzyską, Szczecińską, Bydgoską, Częstochowską, Akademię Muzyczną w Enschede (Holandia), Ośrodek Kultury Polskiej w Pradze i Berlinie, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, PAGART, Ambasadę Polską w Pradze. Jako kameralista brała udział w licznych festiwalach, m.in. Wratislavii Cantans, Krakowskiej Wiośnie Muzycznej, Jesiennym Salonie Muzycznym w Szczecinie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku i Kamieniu Pomorskim, Letnich Koncertach w Łazienkach, Kameralnych Impresjach Muzycznych w Częstochowie, Dniach Muzyki XX Wieku we Wrocławiu. Była akompaniatorem w konkursach wokalnych krajowych i zagranicznych, np. w Uczelnianym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1985, wyróżnienie dla akompaniatora), Konkursie Wokalnym im. M. Ponce’a w Warszawie, Konkursach Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Concorso de Maitre de Chant” w Paryżu, Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w s’-Hertogenbosch, Międzyuczelnianych Konkursach Wokalnych w Dusznikach-Zdrój (1998, dyplom za wyróżniający się akompaniament). Brała udział w nagraniach archiwalnych dla PR i TV wraz z Ewą Werner (sopran) i Piotrem Łykowskim (kontratenor).


O cyklu:
Salon dźwięków romantycznych to cykl koncertów kameralnych odbywających się w jednej z sal ekspozycyjnych – w Salonie romantycznym, który stanowi przestrzeń zaaranżowaną z myślą o XIX-wiecznym rozkwicie twórczości artystycznej oraz rozwoju życia towarzyskiego. Program cyklu prezentuje różnorodność muzyki epoki romantyzmu, akcentując jednocześnie wpływ estetyki romantycznej na kompozytorów tworzących w czasach późniejszych. Koncerty wykonywane są przez młodych artystów. Podczas recitali Salon romantyczny stanie się nie tyle koncertową salą, ile miejscem towarzyskiego spotkania przy okazji słuchania świeżych muzycznych interpretacji. W każdym miesiącu zabrzmi w nim inny instrument.

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ