Akwarele i Gwasze 2005
- od: 20 kwietnia 2006, czwartekdo: 18 czerwca 2006, niedziela
Józef Hałas
Józef Hałas w czasie swojej blisko półwiecznej pracy artystycznej zgromadził imponującą liczbę warsztatowych, formalnych i osobistych doświadczeń. Zamknął klasyczne dla współczesnego malarstwa wrocławskiego cykle (takie jak Góra), a pomimo tego ciągle aktywnie poszukuje właściwej formy i koloru. Obecnie działa "bez przymusu" bycia awangardowym, za to z większą uczuciową swobodą.
Nie oznacza to dowolności – serie ujednoliconych formalnie Małych Ikon są związane z istotnym od wielu lat dla Hałasa problemem przezwyciężania opozycji harmonii i chaosu w postaci zrównoważonych poprzez kolor, materię oraz formę kompozycji. Tytułowa ikoniczność jest ważnym odautorskim komentarzem, nakazującym z uwagą myśleć o związanych z nimi religijnych intencjach artysty.
Rytm pojawiania się obrazów jest w ostatnich latach zmienny – w przeciwieństwie do okresów, kiedy malarz pracował systematycznie i w równomiernym tempie. Wiele jednak w obecnej twórczości namysłu,
świadomych retrospekcji i powrotów do motywów stosowanych przez Hałasa
już kilka dekad temu. Przykładem niech będzie seria zgeometryzowanych
Aniołów (akwarele, 2005) przywodząca na myśl subtelną i pełną ludzkiego
ciepła formułę angelologicznych
rozważań Paula Klee.
Stylistyka, do jakiej Hałas powrócił w tej serii, bliska jest jego własnym lirycznym próbom z końca lat pięćdziesiątych, gdy stosowany przezeń poetycki wymiar geometrii był bliski w duchu temu, co proponował prawdziwy poeta i prawodawca intelektualny, jak pisała o Klee Maria Rzepińska.
Biorąc także pod uwagę rozpiętość spontanicznie stworzonego przez
Józefa Hałasa cyklu (około sześćdziesięciu prac wykonanych w technice
akwareli i gwaszu oraz rysunki lawowane tuszem), ostrożnie można chyba
porównać znaczenie podjętego przezeń tematu do zakresu oryginalnej
ikonografii metafizycznej wspomnianego Paula Klee. I nie chodzi tu tylko
– podobnie jak w przypadku szwajcarskiego malarza – o konfesyjne wyznanie
wiary, lecz o ważną zmianę ontologicznego punktu widzenia. Nie ostateczną,
nie skrajnie dramatyczną, lecz związaną z przeniesieniem punktu widzenia
jakby ponad
substancje, które stanowiły dotąd obiekty badań Hałasa:
naturę, ziemię, materię.
Artysta poprzez zgeometryzowane, uskrzydlone postaci chce być może widzieć
więcej
niż kiedyś, a także doświadczać radosnej i zmysłowej strony
życia. Paradoksalnie zalążkiem całego cyklu jest akwarela zrealizowana
już na początku lat 60. i zapowiadająca rozwiązania formalne najnowszej
serii.
Anioły A.D. 2005 radykalnie dematerializują
jaśniejącą, niekiedy
fosforyzującą i transparentną plamę akwareli, a ich ekspresja jest
zależna od ruchu. To nie są posłańcy z misją i gestem Zwiastowania,
Anioły Zagłady, czy geniusze gaszący pochodnie życia. Zmysłowe anioły
Hałasa gremialnie – z łopotem skrzydeł, skrzydeł a w istocie
bezszelestnie – wzbijają się w powietrze, unoszą się w nim i tańczą.
Dynamiczne skręty ich ciał
wprowadzają zaburzenie kanonicznego dla
Hałasa układu poziom-pion, a komplikacje kompozycji wielokrotnie opierają
się na diagonalach i ekspresyjnych złożeniach ich odcinków. Wszystkie
razem tworzą pole potencjalnego, barwnego i niezwykle dynamicznego
ikonostasu
. Nie jest to pojęcie przypadkowe, jeśli pamiętać o zauważonym przez krytyków długim związku pojęcia ikony
z malarstwem
Hałasa.
Podejmowane już przed laty przez wrocławskiego artystę motywy malarstwa wschodniego, bizantyńskiego przekładają się na realizacje niepoddające się ostatecznej definicji. Hałas już dawno znalazł dla siebie wzory sprzyjające łączeniu tradycji z nowocześnie traktowanym, abstrakcyjnym kolorem – inspirowany w latach 1961-1962 hieratycznymi freskami sofijskiej Cerkwi Bojana malował zarówno na papierze, jak i na płótnie figury, których pozorna abstrakcyjna amorficzność miała zawarte w sobie znamiona płci i znaczeń postaci świętych, a także binarną, niezbędną sobie opozycję: kobiety i mężczyzny.
Niewiele dodatkowych racji musi dowieść Hałas sobie i światu, tym bardziej
więc należy docenić towarzyszącą mu obecnie radość tworzenia. Mając na względzie różnego rodzaju aktualne odkrycia
, dokumentujące aksjologiczne
balansowanie artysty pomiędzy sztuką, wiarą i życiem, chcę wskazać na ostatnie przejście malarza w kierunku jakości, która zyskuje tym razem
prymat, władając niemal niepodzielnie całą płaszczyzną obrazów. Józef
Hałas coraz częściej kieruje spojrzenie ku górze, ku otwartemu niebu.
Przykładem z ostatniej chwili
jest cykl Droga (gwasze, 2005/2006) z obniżonym, znikającym horyzontem, gdzie ponad liniami opisującymi trójkąt
zbiegającej się w dali drogi i zanikającym horyzontem dominują wypełnione
barwą przestworza.
Wernisaż prac semestralnych i dyplomowych - Wrocławska Szkoła Fotografii
16 października 2021 - 17:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
10 997sztuka
Premiera słuchowiska „Białe noce” i rozmowa Pawła Zaręby z Marzeną Sadochą | Muzeum Pana Tadeusza
15 października 2021 - 18:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
7 458sztuka
Sztuka po godzinach
od: 23 września 2021 do: 15 października 2021
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
14 802sztuka
Wrocławski salon SPAK – wystawa rysunków satyrycznych
od: 17 lipca 2021 do: 15 października 2021
Klub Pod Kolumnami
pl. Św. Macieja 21 Wrocław
19 059sztuka
Arché. Prapremiera książki Kacpra Kowalskiego
14 października 2021 - 18:00
Dizajn BWA Wrocław
ul. Świdnicka 2–4 Wrocław
10 453sztuka
Moi Czesi, martwi Czesi. Spotkanie z Konradem Górą i czeską poezją
13 października 2021 - 18:00
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
16 151sztuka
Zbiry StandUpu: Ćwiek i Lobo w programie "Za starzy by umrzeć młodo" we Wrocławiu już 11.10.2021
11 października 2021 - 19:30
Akademia Club
Grunwaldzka 67 Wrocław
8 603sztuka
Zdzisław Jurkiewicz. Zdarzenia
od: 25 czerwca 2021 do: 11 października 2021
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
25 636sztuka
„Różewicz 3D”– warsztaty fotograficzne
10 października 2021 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
8 530sztuka
„Pan Tadeusz Różewicz” – nowa wystawa stała w Muzeum Pana Tadeusza
10 października 2021 - 10:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 671sztuka
„Co nam po poecie?” – oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Pan Tadeusz Różewicz”
10 października 2021 - 13:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 864sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Co po / Po co. Dzieła z kolekcji DTZSP"
10 października 2021 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
9 894sztuka
TIFF 365 // debata, przegląd portfolio i afterparty w Recepcji
9 października 2021 - 15:00
TIFF Center
Ruska 46a III piętro Wrocław
8 414sztuka
Flaki z olejejm - wystawa plakatu Jakuba Kamińskiego
8 października 2021 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
11 071sztuka
"Zdzisław Jurkiewicz. Zdarzenia" - promocja katalogu
7 października 2021 - 19:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
10 722sztuka
Budynek fabryczny ikoną modernizmu - wykład Mai Kwiecińskiej
7 października 2021 - 18:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
10 713sztuka
Horoskop komiksowy w Kawiarni Sąsiedzkiej Ośrodka Działań Artystycznych „Firlej"
6 października 2021 - 18:00
Firlej - Ośrodek Działań Artystycznych
Grabiszyńska 56 Wrocław
11 355sztuka