TANIEC ŚMIERCI
- od: 28 maja 2002, wtorekdo: 14 lipca 2002, niedziela
WYSTAWA GRAFIKI
Zbiór grafik Człowiek i Śmierć
Uniwersytetu im. Heinricha Heinego w Düsseldorfie powstał w 1976 roku wraz z zakupem liczącej blisko 1000 prac
kolekcji Taniec Śmierci
berlińskiego chirurga, prof. dra Wernera Blocka
(1893-1976). Wieloletni, emerytowany już dyrektor Instytutu Historii Medycyny
na tej uczelni, prof. dr hab. Hans Schadewalt był tym, który stworzył i przeforsował ideę nabycia tej znanej i wysoko cenionej w kręgach fachowych
kolekcji. Zakupu dokonano dzięki wsparciu grona znanych mecenasów sztuki i fundacji (przede wszystkim środowiska przyjaciół i fundatorów
Uniwersytetu) oraz ówczesnego ministra sztuki i badań naukowych Nadrenii-
Westfalii Johannesa Raua. Również te osoby wniosły największy wkład w ciągły rozwój zbiorów. Kolekcja zwiększała się o nowe zakupy i darowizny artystów i liczy obecnie ponad 3500 prac. Obejmuje ona historycznie
pełny zbiór reprezentatywnych cykli poświęconych tańcowi Śmierci
–
od znanych prac Hansa Holbeina Młodszego z roku 1556 do dzieł artystów
współczesnych, jak również pojedyncze prace powstałe pod wpływem
symbolizmu, oparte na motywie śmierci i przemijania, od końca XV wieku do dnia dzisiejszego. Niektóre pozycje zostały wykonane technikami drukarskimi,
inne w technice rysunku i akwareli, wiele jest dziełem znakomitych artystów,
takich jak: Albrecht Dürer, Rembrandt, Giovanni Tiepolo, Edvard Munch, James
Ensor, Georges Rouault, Ernst Barlach, Käthe Kollwitz, Salvador Dali, Alfred
Hrdlicka, Horst Janssen i in. Dzięki szerokiej perspektywie historycznej i kulturowej oraz kompleksowemu ujęciu tematu zarówno w wymiarze treści, jak
i formy zbiór stwarza doskonałą podstawę do analizy rozwoju motywu tańca
Śmierci
w sztuce europejskiej od późnego średniowiecza do czasów
współczesnych. Tym samym staje się nieocenionym źródłem w badaniach z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, nauk społecznych i historii
medycyny. Instytut Historii Medycyny Uniwersytetu im. Heinricha Heinego w Düsseldorfie, któremu powierzono opieke i opracowanie naukowe zbiorów,
oprócz bieżącej kurateli oraz zbadania i skatalogowania zasobów, podejmuje
również działania mające na celu rozszerzenie i aktualizowanie kolekcji
oraz jej upowszechnianie przez publikacje, wykłady, wystawy w kraju i za granicą. W ramach tych działań wybrane prace były prezentowane na wystawach w galeriach miejskich i muzeach w Niemczech oraz we Francji,
Holandii, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Chorwacji, Japonii i na Węgrzech.
Dziś kolekcja jest bardzo dobrze znana krytykom i publiczności, a niezależnie od swojej wartości historycznej i naukowej zyskuje coraz
bardziej na znaczeniu w odbiorze społecznym ze względu na odżywającą co
jakiś czas debatę nad tematem śmierci i umierania od dziesięcioleci
traktowana jako tabu. Aktualność tej problematyki i międzynarodowa pozycja
tego bez wątpienia największego na świecie zbioru oryginalnych grafik
poświęconych tematowi Człowiek i Śmierć
znajdują także potwierdzenie
w licznych zapytaniach w sprawie organizacji prezentacji zbiorów, a także w często wyrażanej woli artystów, ażeby być reprezentowanych w tych
zbiorach czego przejawem są liczne darowizny ich prac. Do największych
publicznych prezentacji kolekcji należy zaliczyć ostatnią wystawę Tanieć
Śmierci
, zorganizowaną jesienią 2000 roku w najważniejszym muzeum sztuki
w Japonii Muzeum Narodowym Sztuki Zachodniej w Tokio, a następnie
powtórzoną wiosną 2001 roku w Galerii Miejskiej w Ulm. Inspiracja do zorganizowania takiej wystawy zrodziła się w tokijskim muzeum, a realizacja
tego zakończonego sukcesem projektu i wydanie prezentującego wysoki poziom
katalogu stały się możliwe dzięki inicjatywie i wsparciu obydwu
wymienionych wyżej instytucji. Latem 2001 wystawę – z podobnym sukcesem
– pokazano w Muzeum Miejskim w Wolgast. Ta prezentacja sprawiła nam
szczególną satysfakcję, ponieważ znalazła także duży rezonans w sąsiednich polskich miastach i zrodziła inicjatywę zorganizowania podobnej
ekspozycji w kilku dużych muzeach w Polsce. Wystawę podzielono na dwa
główne obszary tematyczne – Taniec Śmierci
i Pojedyncze obrazy
Śmierci
. Pierwsza część – Taniec Śmierci
– pokazuje historyczny
rozwój tego, pierwotnie silnie zakorzenionego w ikonografii
chrześcijańskiej, motywu przemijania – od jego powstania w późnym
średniowieczu aż do czasów współczesnych. Do najwcześniejszych, a zarazem najbardziej ekspresyjnych, świadectw sztuki średniowiecznej należą
obrazy malowane w kościołach lub na murach cmentarnych, których z oczywistych powodów nie można było wystawić. Na wystawie są wystawie są
one jednak reprezentowane – w porządku chronologicznym – w formie
wykonanych później grafik na ich podstawie. W pierwszych tańcach Śmierci
znajdujemy odbicie chrześcijańskiego pojmowania tego fenomenu (widoczne w umiejscowionym w tle motywie ognia piekielnego), ale także nadziei na zbawienie w Łasce Bożej. Nowy kierunek, pozwalający na odczytanie idei
renesansu, został zapoczątkowany w pracach Niklausa Manuela i Hansa Holbeina
Młodszego. Szczególne znaczenie – ze względu na siłę oddziaływania i wartość inspiracyjną (być wzorem dla wielu artystów późniejszych epok)
– ma Taniec Śmierci
Holbeina. W epoce Oświecenia chrześcijański świat
wartości tracił stopniowo na aktualności i znaczeniu, a ‘taniec
Śmierci’ rozwijał się w kierunku ilustracji osobistego stosunku artysty
do tej kwestii. Na początku XX wieku motyw ten zostaje ponownie odkryty, co
zaowocowało bardzo dużą liczbą i różnorodnością prac świadczących o intensywnej debacie artystycznej na ten temat – szczególnie w czasie I wojny światowej. Tematyka współczesnych prac nawiązujących do tego
motywu, a także inspiracje leżące u podstaw ich stworzenia są bardzo
różnorodne i obejmują zarówno satyrę społeczną, publicystykę
polityczną jak i próby poszukiwania odpowiedzi na główne dylematy moralne
i osobiste. Równolegle z obrazem Śmierci w motywie tańca, w którym stanowi
ona element szerszego kontekstu światopoglądowego, również w pojedynczych
pracach – począwszy od XVI wieku – obserwuje się odniesienia do problematyki śmierci i umierania. W drugiej części wystawy, zatytułowanej
Pojedyncze obrazy śmierci
z całej mnogości motywów nawiązujących do przemijania wybrano jedynie najbardziej znaczące. Są to: Śmierć i choroba
, Śmierć i wojna
oraz Śmierć i autoportret
. Pierwszy cykl –
Śmierć i choroba
– obejmuje takie aspekty, jak: konfrontacja lekarza ze śmiercią, stosunek medycyny do śmierci, śmierć na skutek choroby lub
zarazy. Szczególnie godna zauważenia jest relacja pomiędzy Śmiercią a istotą ludzką (postać lekarza). Najczęściej to właśnie Śmierć
triumfuje nad medycyną, rozumianą jako wiedza i praktyka, ale niekiedy
artysta pozwala
na zwycięstwo medycyny. Prace zebrane w drugim cyklu –
Śmierć i kobieta
– pokazują najczęściej piękną, nagą kobietę i kościotrupa. Kobieta symbolizuje przemijanie (w tym przypadku przemijanie
urody) oraz prokreację – nowe życie. W tym sensie stanowi przeciwstawienie
Śmierci. W wielu wariantach tego motywu, od renesansu do czasów
współczesnych, można dostrzec też silne akcenty erotyczne. Trzeci cykl –
Śmierć i wojna
– poświęcony jest tematowi, który wyraźnie obecny
był już w sztuce renesansu, a mianowicie: marności świata,
przeciwstawieniu żołnierza i Śmierci, czy też symbolice kościotrupa jako
obrazu okropności wojny. Szczególnie w dziełach z XX wieku pojawia się Śmierć pod postacią dowodzącego armią, który uosabia całą niszczącą
maszynerię wojenną. Obraz walki twarzą w twarz, dominujący w tradycyjnych
ilustracjach tego tematu, stracił aktualność w obliczu doświadczeń obydwu
wojen światowych. W czwartym cyklu – Śmierć i autoportret
– pokazano
portrety, w których artyści umieścili siebie i swoją świadomość
odejścia w postaci symbolizującej Śmierć albo takiej, w których sam
autoportret przedstawia artystę jako uosobienie Śmierci. Są one wyrazem
myśli autora skierowanym ku własnej chorobie lub śmierci, a także wyrazem
osobistego strachu i zagrożenia. W ostatnich dwudziestu latach prawie co roku
w różnych krajach organizowano wystawy poświęcone problematyce śmierci.
Większość tych realizacji nie miała na celu pokazania śmierci jako tabu,
wręcz przeciwnie – zmierzała do pokonania tego tabu, aby znowu uczynić
czytelną wymowę tego fenomenu. Śmierć wyrwana z kontekstu życia może co
prawda sugerować, że życie nie ma granic, ale właśnie dzięki takiemu
zabiegowi staje się bardziej wyrazista. Szczególna rola sztuki i jej
umiejętność wyrażania tego, czego wyrazić się nie da inaczej znalazła
pełne odzwierciedlenie w dwóch polskich wystawach poświęconych tej tematyce: w Obrazach śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku
w Muzeum
Narodowym w Krakowie w 2000 roku oraz w Śmierci w kulturze dawnej Polski
na Zamku Królewskim w Warszawie w latach 2000-2001. Nasza wystawa podąża
śladem tych budzących głęboką refleksję realizacji w nadziei, że także
różnorodne obrazy Śmierci
ze zbiorów Uniwersytetu im. Heinricha Heinego
w Düsseldorfie przemówią do polskiej publiczności.
Eva Schuster
„Pan Tadeusz Różewicz” – nowa wystawa stała w Muzeum Pana Tadeusza
10 października 2021 - 10:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 671sztuka
„Co nam po poecie?” – oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Pan Tadeusz Różewicz”
10 października 2021 - 13:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 864sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Co po / Po co. Dzieła z kolekcji DTZSP"
10 października 2021 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
9 894sztuka
TIFF 365 // debata, przegląd portfolio i afterparty w Recepcji
9 października 2021 - 15:00
TIFF Center
Ruska 46a III piętro Wrocław
8 414sztuka
Flaki z olejejm - wystawa plakatu Jakuba Kamińskiego
8 października 2021 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
11 071sztuka
"Zdzisław Jurkiewicz. Zdarzenia" - promocja katalogu
7 października 2021 - 19:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
10 722sztuka
Budynek fabryczny ikoną modernizmu - wykład Mai Kwiecińskiej
7 października 2021 - 18:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
10 713sztuka
Horoskop komiksowy w Kawiarni Sąsiedzkiej Ośrodka Działań Artystycznych „Firlej"
6 października 2021 - 18:00
Firlej - Ośrodek Działań Artystycznych
Grabiszyńska 56 Wrocław
11 355sztuka
Realizm optymistyczny, czyli jak przepłynęłam morze wyobraźni na bananie. Wystawa malarstwa Pani Tomaszewskiej w CK AGora.
od: 10 września 2021 do: 4 października 2021
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
10 286sztuka
Mural dla zwierząt w CK AGORA
4 października 2021 - 17:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
10 947sztuka
GlassGo! edukacyjna gra miejska
od: 31 lipca 2021 do: 3 października 2021
galeria SiC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
17 548sztuka
ALEJA SZTUKI na Bulwarze Dunikowskiego - Wrocław
od: 14 maja 2021 do: 3 października 2021
Bulwar Xawerego Dunikowskiego we Wrocławiu
Bulwar Xawerego Dunikowskiego Wrocław
18 120sztuka
Wystawa: "Co po / Po co. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych"
od: 1 października 2021 do: 27 grudnia 2021 jest więcej terminów
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
28 811sztuka
Winna Góra 2021
od: 16 września 2021 do: 30 września 2021
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
11 906sztuka
Strachowscy – wrocławscy ilustratorzy z XVIII wieku | Wykład z cyklu „Z ossolińskiej kolekcji”
30 września 2021 - 17:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
12 382sztuka
Wystawa prac konkursowych "Namaluj mi historię"
od: 23 sierpnia 2021 do: 30 września 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
13 943sztuka
Luksferyzm-art
od: 1 września 2021 do: 30 września 2021
Galeria Witryna.
ul.Ruska 34 Wrocław
17 784sztuka