INFORMACJA:
BAJKI NICZYJE
- od: 10 stycznia 2019, czwartekdo: 3 lutego 2019, niedziela

Bajki niczyje 3
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Dolnośląski Galeria Za Szafą
Jolanta Rycerska Bajki niczyje
Fotografie są wycinkami rzeczywistości o symbolicznym wymiarze. Nie muszą być końcem artystycznej przygody, bywają początkiem. Zdjęte widoki odtwarzają pojedyncze fragmenty napotkanych historii. Oderwane od źródła, pozbawione koloru i nadmiaru detali, przestają być realne. Budzą raczej ciąg luźnych skojarzeń, zapraszają do refleksji i reminiscencji. Zebrane w kolekcję, przetasowane i rozłożone na ścianach galerii, pozwalają zaprosić widza w podróż do krainy wspomnień i wyobraźni. Prace zaprezentowane w cyklu łączy kilka cech wspólnych — znaczeniowe niedopowiedzenie, jakaś ulotna aura, otwarcie na odczytania. I ukryty w nich czas przyszły dokonany — znajdujący spełnienie dopiero w umyśle widza. Zawierają tajemnice, z których każda mogłaby być wizualnym otwarciem wciąż niezapisanej baśni. Powstały, aby znajdować ślady zatrzymane w pamięci, ale też nawoływać nostalgiczne obrazy wspomnień, na które dopiero czekamy. Zapraszają do tajemniczych przestrzeni znanych nam ze snów — bezgranicznych i niepoznawalnych. Są jak przypomnienie świata dziecięcych fascynacji, nieograniczonych możliwości i pytań nieszukających ostatecznych odpowiedzi…
Lena Wicherkiewicz o wystawie Jolanty Rycerskiej „BAJKI niczyje”:
Bezgranicze. Lustro wody. Tunel traw
Muszych pokoleń grobowiec na szybie, cmentarzyk zeszłego sezonu Biec las, u źródła muzyka zamiera wachlarzem traw, drzew żywopłotem. Szukać przejść w murze - przesmyku szczęścia, bramy prowincji przeszłej W lalce bez twarzy - dzieciństwa wspomnienia, sztucznego kwiatu nostalgii.
„Bajki niczyje” to najnowszy projekt Jolanty Rycerskiej - poetycka, fotograficzna opowieść w ponad dwudziestu obrazach odnosząca się do snu, marzeń, przywołująca nieco zatarte już wspomnienia i ich związek z tym, co obecne. Właśnie ta szczególna relacyjność, sieć kruchych powiązań, przenikanie się pozornie odległych materii i stanów, czasów przeszłych i teraźniejszych, zbliżenie tego, co realne i wyobrażone decyduje o charakterze fotografii. Są one jak delikatne mosty przerzucone między odległymi sobie światami, ujawniającymi skryte, lecz odczuwalne więzi łączące naturę z wyobraźnią, ciało z przestrzenią, wspomnienie ze stanem tu i teraz. Pozbawiony chronologii i przyczynowo-skutkowego zakorzenienia cykl odczuwamy jako całość, spiętą formą, atmosferą i wewnętrznym znaczeniem. Powstał projekt otwarty, wieloznaczny, pełen subtelnych odniesień i aluzji, jednocześnie niepokojący, mroczny, wieczorny.
Zasadą fotografii jest przenikanie motywów zaczerpniętych z rzeczywistości, jednak nie istniejących w bezpośrednim sąsiedztwie tak, że powstałe ostatecznie obrazy zdają się pochodzić ze świata wyobraźni, snu, jakby były na wpół zobaczone, na wpół wyśnione, wewnętrzne. Zerwanie sieci realistycznych znaczeń i powiązań, ułożenie w nowym otoczeniu, powoduje, że stworzony motyw staje się „bytem samoistnym”, wewnętrzną zamkniętą, autonomiczną całości, otwartą na nowe, niecodzienne konteksty. Może też być odczytywany jako znak ponadindywidualnego, kierujący myśli ku innemu, bardziej pierwotnemu i uniwersalnemu wymiarowi. Jednocześnie pozbawienie pierwotnego kontekstu ujawnia obcość i oniryczną aurę, oddając wrażenie zobaczenia nierzeczywistości, fantazji w tym, co realne, zatracenia codziennej, racjonalnej celowości. Zwolnienie fotografii z obowiązku znaczenia bezpośredniego śladu rzeczywistości pozawala ukazać więcej, głębiej, intensywniej. Zestawienia wizualnych motywów niepokoją, wytrącają z potocznych skojarzeń, kierują nas ku temu, co nierozpoznane, raczej intuicyjnie wyczuwane, wewnętrzne, stwarzaniem jego obrazu, ale jest także zejściem do głębin do psyche, uniwersalnego skarbca obrazów i sensów, przywołaniem treści symbolicznych, do pozaczasowego, bezgranicznego. Charakterystyczną cechą zdjęć jest ich emocjonalny koloryt – niejednoznaczny, łączący różne stany: tajemnicę i ciszę, grozę i liryzm, przestrach i zmysłowość. Aurę nieokreślonego niepokoju wzmaga ciemna, nocna tonacja, sugerująca stan przed snem lub we śnie, na granicy, czy może: bezgranicy?, gdzie zatarciu ulega linia horyzontu między jawą a tym, co w wyobraźni, miedzy dniem a nocą, w półmroku lub w niemal całkowitych ciemnościach.
Ślad rzeczy w piasku wiatr rozwieje Zaniknie – nieodczytany Niepokój wyjdzie z tunelu traw, Z tapet – wypełznie mech czasu Pamiętać – jedynie bezkreśnie, mówić – jedynie bezgłośnie
Ważnym motywem wątkiem ujawniającym się w niemal każdej fotografii, jest przeszłe, które przesącza się do obrazów teraźniejszości. Autorka sięga do źródeł własnej przeszłości lub rekonstruuje jej możliwe obrazy: stare domy, detale architektoniczne, wnętrza z wystrojem z minionej epoki, sznur z bielizną, zabawki, ślady na piasku... Dołącza do nich współczesne – wizerunki ciała, krajobrazy. Nawet gdy sugerowane jest oddzielenie - woalem, firanką, delikatne przeźroczystym płótnem, pękniętą szybą, czujemy, że wszystko przenika się ze wszystkim, łączy bezgranicznie, trwa w pełnym czułości uścisku. Te obrazy zdaje się łączyć przyroda, trwająca w rozkwicie i zamieraniu, tajemnicza i groźna, liryczna i niepokojąca. Zawarty w tytule zaimek „niczyje” sugeruje smutek bycia niechcianym, nutę bolesnej melancholii nieobjęcia „swojością”, jednak oglądając zdjęcia nasuwa się raczej myśl, że bajki nie są konkretną, indywidualną własnością. „Niczyjość” zdaje się wskazywać, że bajki/opowieści czekają na wszystkich, na tych, którzy chcą je zobaczyć i odczytać, poszukać w sobie i dopowiedzieć własną historię. Niczyje? Być może ta niepewność własności wskazuje na ponadindywidualne treści, które się w tych opowieściach kryją? Na siłę wspomnień z dzieciństwa, ból przemijania, naturalność i jednocześnie grozę śmierci, na potrzebę piękna i poezji oraz nadawania symbolicznych znaczeń obrazom i przedmiotom? Niczyje – to może w końcu znaczy: otwarte, niedomknięte, bogate w wątki, które możemy, wedle naszej wyobraźni i potrzeb, swobodnie splatać, by opowiadać dalej, zgodnie z własną wrażliwością i potrzebą poszukiwania znaczeń. Wbrew literackiej konwencji, fotograficzne bajki Jolanty Rycerskiej pozbawione są prostego morału, życiowych pouczeń, etycznych wskazówek, jakiejkolwiek jednoznaczności. Bajki-niebajki: wieloznaczne obrazy, wizualne sugestie subtelnie ukazujące możliwe kierunki narracji i odczytań. Fotografie-zaproszenia, by tworzyć własne opowieści, by przeglądać się w lustrze wody, wejść w mroczny tunel traw, nadać własną twarz lalce…
Wyjąć ze skrzynki niedoszłe listy Pranie zdjąć niepowieszone Madonnie uwić Dzieciątko z gałganków I o uśmiechu zapomnieć.
„Bajki-niebajki” to osobista refleksja o fotografii, o jej znaczeniu, zadaniach, filozofii. W tym miejscu przywołać można refleksje autorki dotyczące tych zagadnień. Fotografia nie służy jedynie zapisaniu świata, jej podstawowym zadaniem jest bowiem także jego odczytywanie, próba zrozumienia (także siebie), nadania struktury. Rozumiana głęboko, fotografia pełni zadania takie same, jak inne ze sztuk wizualnych: pokazuje zewnętrzny obraz świata, jak jego uwewnętrznienie, bogate w symbole, znaki, powiązania. Ma moc pozwalającą ujawnić bogactwo, którego nie potrafią ująć słowa. Zdjęcie, zapisane i przemyślane, a często także, jak w tym przypadku, plastycznie opracowane, dopowiedziane wyobraźnią i wrażliwością autora, pozwala ujawnić intuicje, marzenia i lęki, a także historie, których narracja meandruje w domenę snu i fantazji. Pogłębienie tego, co podpatrzone w rzeczywistości otwiera cieśninę między jawą a snem, która pozwala, by dotknąć esencji. Być może istotnym zadaniem fotografii jest przede wszystkim proces symbolizowania, odkrywania, ujawniania znaczeń wewnętrznych, kierowania ku temu, co ponadjednostkowe, łączącego z uniwersalną zasadą mitu/porządku? Tym dotknięciem symbolicznego jest może zarówno czytelny znak dzieciństwa - konik na biegunach, ślad na piasku czy opuszczone domostwo przywołujące przeszłość, gałgankowa Madonna, zawoalowane folią manekiny, a także znaki mniej oczywiste, choć poetyckie - tunel traw, tatuaż na skórze, cień liści i kwiatów na firance układający w ornament, ciche, wieloletnie małżeństwo krzeseł.
Wyryty Kształt kamieniowi Wywietrzeje I zgaśnie...
Jolanta Rycerska, urodzona w Lublinie. Absolwentka Filozofii Teoretycznej na KUL, Europejskiej Akademii Fotografii i Studium Fotografii ZPAF. Otworzyła przewód doktorski na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Członkini Związku Polskich Artystów Fotografików od 2005 roku. Od roku 2009 jego wiceprezes, a od roku 2011 do chwili obecnej — prezes Zarządu. Wykłada fotografię kreacyjną w Studium Fotografii ZPAF oraz na Europejskim Wydziale Sztuk w Warszawie. Od 2013 pomysłodawca i dyrektor pięciu edycji międzynarodowego festiwalu Warsaw Photo Days 2013–18, w 2015 roku także dyrektor i kurator wystaw Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej z gościem honorowym Islandią, w 2018 roku także Dni Fotografii Alternatywnej w warszawskiej Sinfonii Varsovii. W latach 2011–2014 była ekspertem dziedziny sztuk wizualnych w komisji ds. stypendiów artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2014 roku otrzymała nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie sztuk wizualnych. Kurator wystaw w dziedzinie sztuk wizualnych w kilku warszawskich galeriach (m. in. Galerii Jabłkowskich, Starej Galerii ZPAF, Galerii Obok, Galerii Kordegarda). Członkini Rady Programowej Galerii Kordegarda prowadzonej przez Narodowe Centrum Kultury. Kuratorka licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych. Jurorka ponad trzydziestu konkursów fotograficznych. Autorka piętnastu wystaw indywidualnych oraz czterdziestu jeden zbiorowych. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Bajki niczyje 4

Bajki niczyje 6

Bajki niczyje 9

Bajki niczyje 10

Bajki niczyje 12

Bajki niczyje 15

Bajki niczyje 17

Bajki niczyje 18

zaproszenie
Rosyjski impresjonista w Teatrze Lalek
28 października 2012 - 18:00
Park Staromiejski - Teatr Lalek
pl. Teatralny 4 Wrocław
23 711sztuka
GASTRONOMIA
28 października 2012 - 19:00jest więcej terminów
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
44 625teatr
Stanisław Brach
od: 5 października 2012 do: 25 października 2012
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
23 435sztuka
Najlepsze budynki Europy
od: 13 września 2012 do: 21 października 2012
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
22 851sztuka
Kolorowy świat - pastele
od: 28 września 2012 do: 19 października 2012
Ośrodek Działań Twórczych ŚWIATOWID
Sempołowskiej 54a Wrocław
23 056sztuka
Rosyjski impresjonista w Teatrze Lalek
18 października 2012 - 18:00
Park Staromiejski - Teatr Lalek
pl. Teatralny 4 Wrocław
23 254sztuka
Anka Leśniak FADING TRACES i ZAREJESTROWANE
od: 5 października 2012 do: 15 października 2012
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
23 929sztuka
Niezauważane - kadry z Leśnicy, których sie nie spodziewasz
od: 21 września 2012 do: 11 października 2012
Centrum KulturyZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
23 743sztuka
Miejsce-Makom
7 października 2012 - 17:00
SynagogaPod Białym BocianemCentrum Kulturyi Edukacji Żydowskiej
ul. P. Włodkowica 7 Wrocław
23 435sztuka
Krzywa Faza 3. Nie wybieraj prostej drogi, wybierz najfajniejszą.
5 października 2012 - 18:00
Instytut Niezłych Sztuk Ram Pam Pam Pam
Rynek 48 Wrocław
23 576sztuka
Oprowadzanie po wystawie HISTORIA RĘKOPISU PANA TADEUSZA
2 października 2012 - 15:30
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kamienica Pod Złotym Słońcem
Rynek 6 Wrocław
23 204sztuka
SMAKOWITOŚCI Aga Urbanek - wystawa grafik oraz projekt muzyczny PunkaFonik
30 września 2012 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
22 507sztuka
Nowy Wiśnicz - Wystawa Grupy Twórczej Złota Linia + Goście
od: 8 września 2012 do: 30 września 2012
Towarzystwo Miłośników - Wrocławia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
22 753sztuka
MATERIA-ENERGIA-ŚWIATŁO
od: 3 września 2012 do: 30 września 2012
Galeria Za Szafą
Św. Marcina 4 Wrocław
22 317sztuka
W DOBRYM SĄSIEDZTWIE
od: 16 sierpnia 2012 do: 30 września 2012
Miejska Biblioteka Publiczna filia nr 23
bulwar Ikara Wrocław
22 607sztuka
GRAFIKA I MALARSTWO
od: 3 września 2012 do: 29 września 2012
Klub Śląskiego Okręgu Wojskowego we Wrocławiu, Galeria 7 ddc
ul. Pretficza 24 Wrocław
23 648sztuka
Przez lasy, pola i łąki
od: 1 sierpnia 2012 do: 28 września 2012
Klub Śląskiego Okręgu Wojskowego we Wrocławiu, Galeria 7 ddc
ul. Pretficza 24 Wrocław
23 616sztuka


























