SYMBOLE I WIZJE
- od: 5 lipca 2002, piątekdo: 31 sierpnia 2002, sobota
FRANCISCO GOYA, GIAMBATTISTA PIRANESI
Wystawa, licząca 350 prac, prezentuje dwóch doskonałych warsztatowo artystów, którzy przy pomocy akwatinty i akwaforty wyczarowali dwie odmienne wizje świata: romantyczną i groteskową. Twórczość mistrza hiszpańskiego zaprezentowana będzie w trzech cyklach tematycznych, niezwykle znaczących w jego życiu artystycznym, cyklach graficznych: Kaprysy, Przystawia (Szaleństwa), Okrucieństwa wojny. Prace Giambattisty Piranesi'ego obejrzymy w trzech doskonałych cyklach: Yedute di Roma, Carceń, Antichita Romane - wyjątkowy zbiór widoków antycznego i osiemnastowiecznego Rzymu, jego najpiękniejszych budowli, monumentów, świątyń.
FRANCISCO GOYA Uznawany za geniusza malarstwa dał się poznać również jako
doskonały grafik. Prace graficzne artysty oceniane są równie wysoko jak
dzieła malarskie. Goya - wnikliwy obserwator dostrzegał schyłek starej
epoki i narodziny nowego porzadku. Jego droga artystyczna prowadzi od przesyconych światłem obrazów do makabrycznych czarnych obrazów
, od wdzięcznych przedstawień rokokowych do dramatycznych rycin.
Cykl Los Capńchos
(Kaprysy)
Seria rycin powstała w latach 1797-1799, stanowi szczytowe osiągnięcie artystyczne Goi w dziedzinie grafiki. Osiemdziesiąt rycin tego cyklu, wystawionych na publiczną sprzedaż w lutym 1799, składa się na oskarżycielską wizję tkwiącego w społeczeństwie zła, zabobonów i absurdów. Do postaci wiedźm i fantastycznych stworów oraz obrzędów czarnej magii odwołano się po to, by jednakowo okrutnie szydzić z ladacznic, szlachty i kleru. Rozpatrywany, z punktu widzenia zastosowanej techniki, cykl ten jest jednym z najważniejszych momentów w historii grafiki. Część rycin, zwłaszcza z pierwszej połowy cyklu, ma charakter wyraźnie polityczny, podczas gdy druga skupia się raczej na fantazjach, zabobonach i innych słabościach ludzkiego rozumu, stwarzających zagrożenie dla oświeconej myśli. Cykl zawiera aluzje do sytuacji politycznej i społecznej Hiszpanii. Sugestywne sceny tych rycin stały się powodem ostrej krytyki, także ze strony Akademii Królewskiej. W efekcie czego, Goya musiał wycofać swe prace ze sprzedaży. Na wystawie prezentujemy pierwszą edycję wydaną w 1799 roku w Madrycie.
Cykl Los Desastres de la Guerra
(Okrucieństwa wojny)
Seria powstała w latach 1810-1820, uważana jest za dzieło artysty-patrioty.
W latach 1808-1814 Hiszpanie prowadzili wojnę partyzancką przeciwko okupacji
swojej ojczyzny przez Napoleona, którego jeden z braci zasiadł na tronie
hiszpańskim. W całym tym okresie, a następnie aż po rok 1820, Goya
tworzył kolejny cykl, złożony z osiemdziesięciu grafik. Opublikowany w wiele lat po jego śmierci, stał się znany jako Los Desastres de la
Guerra
. Cykl ten przywołuje wojnę w jej całej grozie i bezsensowności,
przedstawiajšc okrucieństwa wojny z siłą wyrazu, która nie pozwala o nich
zapomnieć, a której źródłem jest osobiste doświadczenie artysty. Na dalszych planszach, spod zasłony irrealności, przebija również ostrze
antyklerykalizmu i oskarżenie społecznej nędzy kraju, wyrażone już
wcześniej w Los Capńchos
. Pojawiają się też te same fantastyczne
elementy: nietoperze, koty, drapieżne ptaki i potwory o cechach na poły
ludzkich, na poły zaś zwierzęcych.
Na wystawie prezentujemy trzecią edycję prac z 1906 roku, wydaną przez Real Accademia di Madrid.
Cykl Los Disparates/Los Proverbios
(Przysłowia/Szaleństwa)
Seria grafik powstałych w latach 1815-1824. Temat cyklu jest trudny do zinterpretowania, ze względu na nieprzetłumaczalne na język polski słowo
disparates. Dosłowne tłumaczenie oznacza nonsens lub absurd, coś co nie mieści się w kategoriach racjonalnych czy w normie: szaleństwo
pozostaje
przeto jedynie przybliżeniem. Zatem dużym uproszczeniem byłoby nazwanie
cyklu ilustracją przysłów. Seria ta nigdy nie została zakończona, tak więc nie sposób ją uporządkować chronologicznie. Klimat tych prac oraz sposób ekspresji na pewno bliski jest serii tzw. czarnych obrazów
artysty.
Wiązały się one ściśle ze stanem ducha i zdrowia Goi. Ostry nawrót
choroby spowodował, iż artysta popadł w pesymizm. Refleksje nad życiem
zaowocowały w/w cyklem, który został wydany po śmierci artysty. Był to ostatni, wyjątkowy zbiór rycin, składający się nie z dwudziestu dwóch
znanych dziś prac, ale - z około dwudziestu pięciu. Na żadnej z nich nie figuruje data. Grafiki reprezentują tematykę pokrewną cyklowi Los
Caprichos
. Człowiek jest w nich przedstawiony jako istota słaba, głupia,
powierzchowna, ulegająca najbardziej szalonym instynktom i przeróżnym
wizjom. Na wystawie prezentujemy trzecie wydanie z 1891 roku, uzupełnione
kilkoma egzemplarzami pierwszej edycji z 1877 roku.
GIAMBATTISTA PIRANESI
Seria Le Antichita Romane
(Starożytności rzymskie)
Cykl pochodzi z czterotomowej edycji z 1756 roku. Na wystawie zaprezentowane będzie pierwsze wydanie tegoż cyklu, które ukazało się w Rzymie na zlecenie wydawcy Angelo Rotijlij z pałacu de'Massimi. Składa się ono z czterech tomów, zawierajšcych łącznie 34 tablice.
Piranesi przystępujšc do pracy nad cyklem, stawia sobie za cel
najpełniejszą prezentację architektury starożytnego Rzymu. Artysta
przygotowywał się do realizacji tego zamierzenia od połowy lat
czterdziestych (blisko dziesięć lat), pracując jako archeolog, nadzorca
budowlany, inżynier, malarz i w końcu rytownik. Przez dziesięć lat
skrupulatnie gromadził materiały niezbędne do wykonania ambitnego
przedsięwzięcia. Brał udział w pracach wykopaliskowych, rysował mapy,
szkicował elewacje, prowadził prace pomiarowe ruin, usiłował odtworzyć w teoretycznych dociekaniach strukturę miasta, zgłębiać sekrety
architektonicznych konstrukcji i technik budowlanych. Le Antichita Romane
to swego rodzaju rozprawa naukowa z dziedziny archeologii. Ryciny w nim zawarte
stanowią nierozerwalną całość ze znajdującymi się na nich podpisami i komentarzami autorstwa Piranesiego.
Seria Yedute di Roma
(Widoki Rzymu)
Seria graficzna pochodząca z lat 1748-1778. Składa się z dwóch tomów
zawierających łącznie 73 tablice. Pierwsze wydanie paryskie, prezentowane
na wystawie, pochodzi z 1801 r. Prace Piranesiego przedstawiają
najważniejsze miejsca i budowle współczesnego mu Rzymu. To dzięki nim
właśnie, artysta zdobył ogromny rozgłos i uznanie oraz idące w ślad za nimi dochody, które pozwoliły mu osiągnąć finansową niezależność.
Początkowo artysta ograniczył się do prezentacji najbardziej
charakterystycznych fragmentów starożytnego i nowożytnego miasta, które
często pojawiały się na rycinach współczesnych mu artystów. Jednakże
motywy te otrzymują całkowicie odmienny wygląd. Nigdy przedtem sztuka
rytownicza nie stworzyła obrazów, w których zastosowano by takie bogactwo
mimetycznych środków formalnych oraz osiśgnięto tak niezwykły efekt
światłocienia, by stał się on faktycznym ekwiwalentem koloru. Równie
nowatorskie było realistyczne wkomponowanie zabytkowych budowli w miejski
bądź naturalny krajobraz, wyjątkowa dbałość w oddaniu zjawisk
atmosferycznych oraz odtworzenie rodzajowych scen z życia mieszkańców
miasta. Podobną dojrzałość warsztatową można było znaleźć jedynie w utrwalonych wielowiekową tradycją malarskich realizacjach tematu, jakim
były weduty
. Jednak nigdy dotąd żadna odbitka uzyskana z metalowej
płyty, czy to wyrytej rylcem, czy też wytrawionej kwasem nie osišgnęła
naturalizmu zbliżonego do malarstwa.
Seria Carceri
(Więzienia)
Jest zbiorem 16 akwafort powstałych w 1745 roku. Na wystawie zobaczymy drugie
wydanie z 1760 r. Cykl ten stanowi zjawisko wyjątkowe na tle niemal całej
twórczości artysty. Zasadniczym, choć z pewnością nie jedynym atutem
Carceri
jest śmiały kontrast światła i mroku, kreacja miriadów
półtonów i odcieni przedstawionego tu świata, skrajne przeciwstawienie
absolutnej bieli i równie absolutnej czerni, a więc mówiąc krótko,
wszystko co od chwili pojawienia się nowoczesnej sztuki nazywamy formą.
Więzienia stanowią motyw, który pojawił się w ostatniej ćwierci XVI
wieku, wprowadzony przez Ferdynanda Galii, znanego jako Bibiena. Zmodyfikowany
i spopularyzowany przez jego brata Francesca, stał się w końcu tematem na tyle konwencjonalnym, że wrósł na dobre w akademicką tradycję jako
ćwiczenie warsztatu rysownika. Ale w dziełach mistrzów obdarzonych
nieprzeciętnym talentem, szczególnie tych ze szkoły weneckiej zyskał
zupełnie oryginalną postać. Podobnie stało się w wypadku Carceri
Piranesiego. Dzięki sile swej oszałamiającej imaginacji, twórca ten był w stanie przeobrazić znany już motyw w wypowiedź pozwalającą się dziś
interpretować jako zapis ściśle egzystencjalnego problemu zmagań pomiędzy
pierwiastkiem duchowym człowieka a materialnym wymiarem otaczajšcego go
świata.
MINI KIERMASZ WIELKANOCNY
od: 21 marca 2021 do: 23 marca 2021
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
10 035sztuka
Struktura i kolor
od: 21 lutego 2021 do: 21 marca 2021
Słupy ogłoszeniowe
Plac Powstańców Warszawy 1, Wrocław Wrocław
11 169sztuka
Sobotnie warsztaty rodzinne online | Opowieści muzealnych przedmiotów
20 marca 2021 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
10 843sztuka
Zajezdnia dla krwiodawców „Wampiraidy”
od: 16 marca 2021 do: 19 marca 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
8 317sztuka
Ołówkiem i dźwiękiem
od: 25 lutego 2021 do: 18 marca 2021
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
20 067sztuka
Sobotnie warsztaty rodzinne online | Dalekie podróże
13 marca 2021 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
9 299sztuka
Biuro Wysp Znalezionych. Wystawa w Studio BWA Wrocław
od: 10 lutego 2021 do: 13 marca 2021
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
17 276sztuka
Pięć wrocławskich kościołów, których… już nie ma [wykład online]
11 marca 2021 - 18:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
7 932sztuka
Oprowadzanie kuratorsko-autorskie • Biuro Wysp Znalezionych
11 marca 2021 - 17:00jest więcej terminów
Studio BWA Wrocław
ul. Ruska 46a/lok. 301 Wrocław
18 004sztuka
Festiwal Wrocek zaprasza na Stand-up Show z Błażejem Krajewskim
8 marca 2021 - 20:00
Hotel ibis Styles Wrocław Centrum
Plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
8 463sztuka
LAS W SŁOIKU
8 marca 2021 - 17:30
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
8 487sztuka
Wystawa: Terytorium. Netta Laufer, Tom Swoboda
od: 4 grudnia 2020 do: 8 marca 2021
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
32 844sztuka
AKWARELA
7 marca 2021 - 12:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
8 141sztuka
Sobotnie warsztaty rodzinne online | Fortepian
6 marca 2021 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
7 747sztuka
SEKRETY ROŚLIN, CZYLI ROŚLINNE ODLEWY
6 marca 2021 - 16:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
7 668sztuka
MAŁE KOBIETKI. MAGICZNE DIY - WARSZTATY DLA DZIECI
6 marca 2021 - 15:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
7 900sztuka
HERBATKI PROSTO Z ŁĄKI
6 marca 2021 - 14:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
8 146sztuka