koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Wielki Inkwizytor

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 254 wyświetleń od 22 lutego 2019
  • 24 marca 2019, niedziela
    » 19:00
  • 23 marca 2019, sobota
    » 19:00

„Wielki Inkwizytor” to spektakl eksplorujący nowy wątek w Teatrze Pieśń Kozła, jakim jest opera mówiona, zakorzeniona w muzycznych źródłach teatru. „Wielki Inkwizytor” inspirowany fragmentem „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego zmierzy się z trudną relacją pomiędzy człowiekiem a Bogiem. Przyglądamy się jak tytułowy bohater, z jednej strony uzurpuje sobie prawo do zrównania z Twórcą, z drugiej, spotkawszy Chrystusa, gardzi nim i nie okazuje mu litości. Dylemat moralny głównego bohatera wynika z konfliktu pomiędzy wiarą a wiedzą, jako odwiecznego problemu egzystencji.
Inkwizycja była surowym procederem, skutecznie eliminującym podejrzanych o herezję. Herezją była odmienność. Walka z innowiercami stanowiła istotny punkt w utrzymaniu władzy. W spektaklu Brala główny bohater fanatycznie skupia się na walce z wrogiem, którym stał się Bóg. Tracąc miłość i rozbudzając żądzę władzy, zrywa więź z Duchowością. Spotkanie Inkwizytora z Mesjaszem jest bolesnym doświadczeniem, dającym świadectwo przewrotnej naturze człowieka. "Uczeń obrócił się przeciw swemu Mistrzowi"- znany topos, kolejnym przykładem ukazuje jak wielką pokusą jest "rząd dusz" i władza, która nie uznaje wolności, a jedynie szuka poklasku i własnych korzyści. „Wielki Inkwizytor” to trudna i egzystencjalnie wielowymiarowa historia, w której bohater musi zmierzyć się ze swoimi wewnętrznymi demonami.
W spektaklu rolę Boga obrazują harmonie muzyczne, z którymi dialoguje i spiera się bohater. Dźwięki przeradzają się w metaforę duchowości. Kompozycja staje się językiem świętym, tym samym wracając do korzeni sacrum, w których doskonała muzyczność sfer była mową boską. Nawiązując do tradycji dychotomii języka, dzielącej go na sacrum i profanum, spektakl przybliża dwubiegunowość relacji człowiek – Bóg, a tym samym eksploruje kondycję człowieka, przenikając najmroczniejsze zakamarki duszy.

Realizacja: Reżyseria: Grzegorz Bral Muzyka: Maciej Rychły Scenografia: Robert Florczak Kostiumy: Elżbieta Terlikowska Tłumaczenie: Bogdan Koca

Aktorzy: Bogdan Koca Maciej Rychły

Czas trwania: 1 godzina Spektakl w języku polskim

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ