koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Recital klarnetowo-fortepianowy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 629 wyświetleń od 6 marca 2019

Muzeum Pana Tadeusza zaprasza na marcowy koncert z cyklu Współbrzmienia, podczas którego w Salonie romantycznym wystąpią klarnecistka Barbara Borowicz i pianistka Anna Miernik.

W programie koncertu znajdują dzieła ukazujące różnorodność klarnetowej muzyki polskiej. Recital rozpocznie się Nokturnem op. 9 nr 2 Fryderyka Chopina w interesującej aranżacji na klarnet i fortepian, dokonanej przez instrumentalistki. Następnie zabrzmi piękny, romantyczny RomansPiotra Rytla. Kolejną kompozycją jest Recitativo i Allegretto Grzegorza Fitelberga, propagatora oraz wybitnego przedstawiciela polskiej kultury muzycznej. Utwór został napisany dla klarnecisty Siemiona Andrejewicza Bejlezowa w 1918 roku. Usłyszymy także dwa dzieła Felixa Nowowiejskiego na fortepian solo, które nawiązują do folkloru polskiego – Borowiak zainspirowany został tańcem z regionu Kaszub, a Mazurek koresponduje z mazurkami pisanymi przez Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. W dalszej kolejności zabrzmi Krakowiak na klarnet i fortepian zapomnianego kompozytora Witolda Friemanna, który tworzył w duchu romantyzmu, wplatając w swoją twórczość pierwiastki patriotyczne. Natomiast Sonatinę na klarnet i fortepian Antoniego Szałowskiego z 1936 roku charakteryzuje przede wszystkim równowaga między treścią emocjonalną, konstrukcyjną oraz przejrzystością faktury. To cechy właściwe muzyce okresu neoklasycznego, którego główną ideą jest czerpanie wzorów z przeszłości, uznanych za klasyczne, i wzbogacenie ich nowoczesnymi środkami techniki kompozytorskiej (co wyraźnie słychać właśnie w Sonatinie). Zupełnie inny styl reprezentuje Fragment H Zbigniewa Andrzeja Lamparta. Utwór charakteryzuje się minimalizmem i kontemplacyjnym wydźwiękiem, a jego głównym czynnikiem wyrazowym jest barwa. Na zakończenie recitalu zabrzmią energetyczne, pełne wigoru i radości, ze środkową częścią kantylenową, Trzy miniatury Krzysztofa Pendereckiego, który w 2018 roku obchodzi jubileusz 85. rocznicy urodzin.

Program:

Fryderyk Chopin – Nokturn op. 9 nr 2 (wersja na klarnet i fortepian)
Piotr Rytel – Romans na klarnet i fortepian
Grzegorz Fitelberg – Recitativo i Allegretto na klarnet i fortepian
Felix Nowowiejski – Borowiak
Felix Nowowiejski – Mazurek fis-moll op. 20 nr 1
Witold Friemann – Krakowiak na klarnet i fortepian op.170 nr 2
Antoni Szałowski – Sonatina na klarnet i fortepian
I Allegro non troppo
II Larghetto
III Finale. Allegro
Tadeusz Baird – Dwa kaprysy
Zbigniew Andrzej Lampart – Fragment H na klarnet i fortepian
Krzysztof Penderecki – Trzy miniatury na klarnet i fortepian
I Allegro
II Andante cantabile
III Allegro ma non troppo

[60’]

Bilety: 30 zł, liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane (bilety dostępne online oraz w kasach muzeum)
kup bilet online

O artystkach:

Barbara Borowicz
Klarnecistka. Ukończyła z wyróżnieniem studia licencjackie i magisterskie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka. Swoją edukację muzyczną kontynuowała w klasie solowej Alessandro Carbonare w Accademia Musicale Chigiana w Sienie i Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie oraz w klasie kameralistyki w ramach studiów podyplomowych w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. W 2017 roku uzyskała stopień doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ponadto Barbara Borowicz doskonali interpretacje utworów Karlheinza Stockhausena u najlepszej odtwórczyni dzieł kompozytora – klarnecistki Suzanne Stephens. Jako jedyny polski wykonawca uzyskała certyfikat zgodności interpretacji utworu In Freundschaft na klarnet solo z zamierzeniami kompozytora. W jej repertuarze znajduje się jeden z najtrudniejszych utworów klarnetowych – Harlekin na klarnet solo, dzieło sceniczne, trwające ok. 45 minut, łączące w sobie elementy teatralne i muzyczne. Jako solistka zadebiutowała z orkiestrą Filharmonii Opolskiej i obecnie regularnie koncertuje w Europie, Ameryce Północnej, Australii, Afryce i Azji w prestiżowych salach koncertowych jak m.in.: Sydney Opera House, Royal Concertgebouw. W 2016 roku została wydana przez DUX Recording Producers jej pierwsza płyta CD Double Clarinet Concerto z utworami na 2 klarnety i orkiestrę, nagrana wspólnie z prof. Andrzejem Godkiem. Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje muzyka polska, którą promuje w kraju i zagranicą, dokonując także licznych prawykonań utworów kompozytorów polskich, w tym kompozycji jej dedykowanych m.in.: Marcela Chyrzyńskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Michała Jakuba Papary. Jest laureatką wielu nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu, Grecji, Słowenii, Włoszech, Serbii, Litwie i Ukrainie, otrzymała m.in. I nagrodę w II Międzynarodowym Konkursie Klarnetowo-Saksofonowym w Reggiolo (Włochy, 2014), II nagrodę oraz nagrodę specjalną za wyróżniającą się osobowość artystyczną na VI Międzynarodowym Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie ( Polska, 2014), I nagrodę w XIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach/Warszawie (Polska, 2013), II nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym „Saverio Mercadante” w Noci/Bari (Włochy, 2012). W 2015 roku uzyskała nagrodę za interpretację utworu K. Stockhausena podczas Stockhausen Concerts and Courses in Kürten (Niemcy). W 2014 roku rozpoczęła pracę jako wykładowca klarnetu w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Nauki, ponadto otrzymała m.in.: Stypendium Młoda Polska, Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury i inne.

Anna Miernik
Pianistka. Występowała na 5 kontynentach w 24 krajach. Jej debiut w Carnegie Hall w Nowym Jorku (Weill Recital Hall) odbył się w listopadzie 2015 roku. Jest laureatką licznych nagród międzynarodowych i krajowych. Doceniana za osiągnięcia artystyczne i naukowe. Koncertuje jako solistka i kameralistka w prestiżowych salach koncertowych. W czasie tournée w Australii, Nowej Zelandii, Kanadzie i USA w roku 2013 wystąpiła z 15 recitalami, w czasie których zaprezentowała się m.in. w słynnej Operze w Sydney. Podczas drugiego pobytu w Australii w 2016 roku wystąpiła z orkiestrą podczas historycznego koncertu – w Ratuszu w Melbourne – w tym samym miejscu, gdzie 111 lat wcześniej koncertował Ignacy Jan Paderewski. W czasie artystycznych podróży odwiedziła z koncertami miasta takie jak: Ottawa, Calgary (Kanada), Orchard Lake (USA), Canberra, Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth (Australia), Wellington (Nowa Zelandia), Rzym, Bari (Włochy), Tbilisi (Gruzja), Erywań (Armenia), Ałmaty (Kazachstan), Sao Paulo, Brasilia (Brazylia), Lima (Peru), Bogota (Kolumbia). W 2014 roku ukazała się jej pierwsza płyta, którą nagrała na zaproszenie skrzypaczki Patrycji Piekutowskiej. W albumie znajdują się Sonaty na skrzypce i fortepian J. Brahmsa i C. Francka. Płyta zyskuje bardzo pochlebne recenzje, jest określana jako „przyjemna porcja klasyki” (“Newsweek Polska”). Absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula, którą ukończyła z wyróżnieniem. W czasie kursów mistrzowskich pracowała również z wybitnymi pedagogami o międzynarodowej sławie, takimi jak prof. Paul Badura-Skoda – legenda światowej pianistyki, prof. Andrzej Jasiński czy prof. Dina Yoffe, laureatka Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w roku 1975. Artystka dużo uwagi poświęca promocji polskiej muzyki oraz rodzimej kultury poza granicami kraju. W jej repertuarze znajdują się utwory ponad 20. polskich kompozytorów, których dzieła regularnie włącza do programów koncertów na całym świecie. W 2016 roku dokonała peruwiańskiej premiery Koncertu fortepianowego H. M. Góreckiego w Gran Teatro Nacional w Limie. W roku Feliksa Nowowiejskiego prezentowała muzykę kompozytora podczas koncertów w Polsce, Włoszech, Brazylii, Kolumbii, Peru i Chile. Pianistka wykonuje kompozycje reprezentujące różne epoki, gatunki i style. Fascynuje ją również muzyka najnowsza oraz możliwość zaprezentowania i zainspirowania publiczności dziełami, których nigdy wcześniej nie mieli okazji usłyszeć. Zrealizowała kilka prawykonań, wśród których znalazły się także utwory dedykowane jej samej. Pasją Anny Miernik jest przekazywanie wiedzy o muzyce. Prowadziła kursy dla pianistów w Meksyku, Konserwatorium w Limie, Sao Paolo i Pałacu w Rybnej. Jej koncerty były transmitowane i retransmitowane przez wiele stacji radiowych i telewizyjnych, a recenzje z koncertów ukazują się w prasie międzynarodowej (Sydney Morning Herald, The Epoch Times Ottawa). Za dotychczasowe osiągnięcia artystyczne i naukowe pianistka otrzymała liczne nagrody, w tym stypendia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Współbrzmienia

Cykl muzyczny, podczas którego historyczne wnętrza Kamienicy Pod Złotym Słońcem, w której mieści się Muzeum, współbrzmią z kompozycjami napisanymi kilka lat bądź dekad temu. Odbiór współczesnych dźwięków, rozbrzmiewających między barokowymi stropami, obiektami z czasów romantyzmu i wirtualnymi śladami Mickiewicza, to niecodzienne doświadczenie.

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ