MARCOWE POKAZY SPEKTAKLU POSTAĆ DNIA TEATRU POLSKIEGO – W PODZIEMIU
Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego Rynek-Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
- 30 marca 2019, sobota» 19:00
- 29 marca 2019, piątek» 19:00
Ośrodek Kultury i Sztuki i Teatr Polski – w podziemiu zapraszają na najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku.
Spektakl o legendzie wrocławskiego teatru, wybitnym aktorze Igorze Przegrodzkim. Poruszające przedstawienie o bezkompromisowym artyście w sytuacji zagrożenia. Wielki aktor traci dom, którym jest teatr. Miejsce, gdzie dzielił się swoją twórczością, a więc życiem, gdzie powstały najważniejsze dla niego i dla widzów spektakle: Życie snem, Sprawa Dantonaczy Ślub. Aktorzy Teatru Polskiego – w podziemiu grają przypowieść o Igorze Przegrodzkim, ale także o sobie samych. O bezdomności. O stracie. O nadziei.
Spektakl POSTAĆ DNIA został nagrodzony EMOCJAMI czyli nagrodą przyznawaną przez RADIO WROCŁAW KULTURA za najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku oraz Wrocławską Nagrodą Teatralną, którą za poruszającą i wielowymiarową opowieść o współczesnych zagrożeniach dla artysty odebrał reżyser Sebastian Majewski.
Bilety do nabycia:
– na https://ekobilet.pl/osrodek-kultury-i-sztuki – na godzinę przed spektaklem w Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław
Ceny biletów: 25 zł normalny 15 zł ulgowy
Uwaga! bilety/miejsca są nienumerowane
Organizator zastrzega sobie wcześniejsze zakończenie sprzedaży – po wyczerpaniu puli biletów.
pilgrim/majewski „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim”
reżyseria: Seb Majewski dramaturgia i archiwalia: Tomasz Jękot scenografia: Karolina Mazur
obsada: Agnieszka Kwietniewska, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Andrzej Wilk
Daty pokazów:
29 marca 2019, godz. 19:00 https://ekobilet.pl/osrodek-kultury-i-sztuki/-postac-dnia---siedem-reakcji-na-jedno-zdarzenie-czyli-opowiesc-teatralna-o-aktorze-przegrodzkim--1551446125748/343912-bilety-na-spektakl
30 marca 2019, godz. 19:00 https://ekobilet.pl/osrodek-kultury-i-sztuki/-postac-dnia---siedem-reakcji-na-jedno-zdarzenie-czyli-opowiesc-teatralna-o-aktorze-przegrodzkim--1551446298681/343914-bilety-na-spektakl
Miejsce grania spektaklu: Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
Czas trwania spektaklu: 80 minut
Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego
Bardzo udana jest pierwsza premiera Teatru Polskiego – w podziemiu. Długo i z niepokojem oczekiwana, spełniła swoje zadanie i przyniosła mnóstwo dobrych emocji.
Wyjątkowa „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim” po prostu i zwyczajnie wzrusza. Zespół Teatru Polskiego – w podziemiu przypomniał legendę Wrocławia, barwną postać, znakomitego aktora, Igora Przegrodzkiego. Przypomniał w opowieści, która nie jest dokumentem, tylko poetycką refleksją. Nad przemijaniem, pamięcią o aktorze i człowieku. Na szczęście, dzięki przytoczonym anegdotom z czasów Przegrodzkiego, spektakl przypomina też o zabawnej stronie życia i pracy aktora. I jest zupełnie pozbawiony egzaltacji, a o tę nie było trudno.
Niezorientowanym czytelnikom wyjaśniam, czym jest Teatr Polski – w podziemiu: to instytucja stworzona przez zespół twórców niegodzących się na dyrekcję Cezarego Morawskiego, w większości zwolnionych z Polskiego. Długo nie mieli gdzie grać, teraz pracują pod opieką OkiS-u, producenta wydarzenia, w partnerstwie z Instytutem Grotowskiego. Tę premierę wystawili w sali Teatru Laboratorium.
Igora Przegrodzkiego zagrał Michał Opaliński, kreując po mistrzowsku postać mistrza w wielkiej roli, jednej z najlepszych w dotychczasowej karierze. W niczym mu nie ustępuje partnerująca Agnieszka Kwietniewska, grająca drzewo – lipę na wrocławskim placu Kościuszki. To na niej zamieszkał mężczyzna – twórca, który znalazł tu swój dom i miejsce spełnienia. Jednak życie bez problemów nie byłoby życiem w ogóle, więc drzewo niesie je ze sobą. Swego czasu zostało poświęcone przyjaźni polsko-wschodnioniemieckiej i powinno zostać wycięte. A Przegrodzki wycięty wraz z nim, bo czym jest aktor bez swojego miejsca do życia? – Jesteś odważnym człowiekiem i aktorem też. Każde drzewo przyjmie cię z otwartymi ramionami – zapewnia swojego lokatora zagrożona lipa. […]
Na wielu poziomach każdy znajdzie w tym pięknym przedstawieniu coś dla siebie ważnego. Już to dyskretne przypomnienie o zespole, który stracił dom. Albo opowieść o tym, że my wszyscy, odchodząc ze sceny życia, zostajemy zapomniani. „Miało być spokojne dobre życie, a stało się smutnym teatrem”, stwierdza Przegrodzki i nie patetycznie, a zwyczajnie dorzuca: „przecież teatr jest tylko na chwilę”.
Jakie to mądre, ładne i pięknie zagrane. Przez wszystkich: wyraźnie wzruszonego Andrzeja Wilka, zabawnego Igora Kujawskiego, trzymającego formę Tomasza Lulka. Michał Opaliński stworzył wybitną kreację, dobrze zaopiekowany przez Agnieszkę Kwietniewską.
Małgorzata Matuszewska, Recenzja premiery Teatru Polskiego – w podziemiu
Ta pozornie absurdalna opowieść (aktor mieszkający na lipie i broniący jej niczym ekolog Puszczy Białowieskiej kontra bezduszny system z politykiem na czele, który w miejsce argumentów o korniku drukarzu na sztandary wciąga obronę polskich korzeni drzew porastających piastowski Wrocław) kryje w sobie czytelną dla większości widzów poruszającą historię. Lipę zastajemy przy laboratoryjnym stanowisku, bo choć mogłoby się wydawać, że nie robi nic, zwyczajnie sobie rośnie, a tak naprawdę nieustannie dokonuje skomplikowanych procesów oczyszczania atmosfery. Zupełnie jak artyści, których codzienną pracę tak łatwo utożsamiać ze zbijaniem bąków. Zamach na lipę jest i zamachem na teatr, spór o jej korzenie odzwierciedla próby tworzenia nowej narracji historycznej i kulturowej, a wspinaczka Przegrodzkiego po konarach drzewa – pokusę wewnętrznej emigracji i usiłowania zachowania marginesu wolności przez artystę w czasach, kiedy sztuka staje się coraz mocniej podporządkowana politycznym wytycznym. Mimo tych zderzeń skojarzeń to jednak bynajmniej nie polityka jest tu najważniejsza.
Postać dnia jest hołdem złożonym przez artystów wielu pokoleń wielkiemu aktorowi – przez Opalińskiego, który nie zdążył się z nim spotkać, ale który ofiarowuje mu swoją interpretację monologu Zygmunta z Życie snem, w którym wystąpił Przegrodzki w 1968 roku; przez Wilka, Lulka i Kujawskiego, którzy przerzucają się teatralnymi anegdotami; wreszcie – przez Sebastiana Majewskiego, który tę teatralną godzinę spędza pochylony nad stołem, przygotowując pocztówki dla Igora, dla jego przyjaciółki, aktorki Igi Mayr, dla Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego, dla Jerzego Grzegorzewskiego i Jakuba Rotbauma.
Zawierając w sobie ten hołd, przedstawienie Majewskiego jest jednocześnie czymś więcej – rozszerza perspektywę na los artysty i los teatru, na ulotność spektaklu, sławy, talentu, dokonań.
Magda Piekarska, Przegrodzki wychodzi z Podziemia
Za pomocą wyrazistej, dobrej scenografii i zgranego zespołu aktorów Majewski sprawnie przesuwa akcenty, nawiązując do „dobrej zmiany”, która nastała w Polsce. I nie chodzi tu wcale o zmianę obozu rządzącego na arenie politycznej i wszystkie związane z nią konsekwencje, ale o znacznie bardziej niepokojące przeobrażenia w świadomości społecznej Polaków, którzy jako zbiorowość zdają się coraz częściej zapominać o fakcie nieuchronnego następstwa zdarzeń historii składających się na naszą tożsamość narodową. Tożsamość, której fundament stanowi kontynuacja i która, choć polifoniczna z natury, oparta jest na szacunku dla jednostki”
Iza Jóźwik, Miesięcznik Odra 12/2018
Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego Patronaty: „Gazeta Wyborcza”, Miesięcznik ODRA, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, tuWroclaw.com, Café Księgarnia Tajne Komplety, HART Hostel&Art
Moscow Ballet - Romeo i Julia
4 lutego 2017 - 15:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
35 852teatr
STAND_UP WITKACY
4 lutego 2017 - 19:00jest więcej terminów
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
51 134teatr
Cyrkuśniki
3 lutego 2017 - 20:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
13 919teatr
Nocna Zmiana Bluesa
2 lutego 2017 - 20:00
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
132 601teatr
Improkracja: Dyktaturka!; Jazz improwizowany
31 stycznia 2017 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
19 032teatr
Co krokodyl jada na obiad?
31 stycznia 2017 - 10:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Lalek
pl. Teatralny 4 Wrocław
33 078teatr
Ślady na śniegu - warsztaty
od: 9 stycznia 2017 do: 30 stycznia 2017
Brzuch Centrum trawienia Wizji
Białoskórnicza 26 Wrocław
66 799teatr
PÓŁWARIATY
29 stycznia 2017 - 20:00jest więcej terminów
Centrum Technologii Audiowizualnych
Wystawowa 1 Wrocław
17 902teatr
Chodu i hop!!!....czyli koniec bajki
29 stycznia 2017 - 17:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
20 166teatr
Zemsta nietoperza
29 stycznia 2017 - 18:00jest więcej terminów
Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35 Wrocław
23 134teatr
Nine
29 stycznia 2017 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
38 010teatr
Spektakl "Porwanie" - spektakl oparty na prawdziwych wydarzeniach
27 stycznia 2017 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
40 285teatr
Impro Boje vol.4
25 stycznia 2017 - 20:00
xx
.. Wrocław
12 908teatr
Stand-Up w Vertigo: Zalewski, Gadowski, Leja
25 stycznia 2017 - 20:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
18 376teatr
SMERFY live on stage
25 stycznia 2017 - 18:00jest więcej terminów
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
183 615teatr
Noc bez księżyca
25 stycznia 2017 - 10:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Lalek
pl. Teatralny 4 Wrocław
28 180teatr
Improkracja: Strumień Świadomości!; Jazz improwizowany.
24 stycznia 2017 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
18 411teatr