CZERWCOWE POKAZY SPEKTAKLU POSTAĆ DNIA TEATRU POLSKIEGO – W PODZIEMIU
Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego Rynek-Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
- 17 czerwca 2019, poniedziałek» 19:00
- 18 maja 2019, sobota» 19:00
Ośrodek Kultury i Sztuki i Teatr Polski – w podziemiu zapraszają na najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku.
Spektakl o legendzie wrocławskiego teatru, wybitnym aktorze Igorze Przegrodzkim. Poruszające przedstawienie o bezkompromisowym artyście w sytuacji zagrożenia. Wielki aktor traci dom, którym jest teatr. Miejsce, gdzie dzielił się swoją twórczością, a więc życiem, gdzie powstały najważniejsze dla niego i dla widzów spektakle: Życie snem, Sprawa Dantonaczy Ślub. Aktorzy Teatru Polskiego – w podziemiu grają przypowieść o Igorze Przegrodzkim, ale także o sobie samych. O bezdomności. O stracie. O nadziei.
Spektakl POSTAĆ DNIA został nagrodzony EMOCJAMI czyli nagrodą przyznawaną przez RADIO WROCŁAW KULTURA za najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku oraz Wrocławską Nagrodą Teatralną, którą za poruszającą i wielowymiarową opowieść o współczesnych zagrożeniach dla artysty odebrał reżyser Sebastian Majewski.
Bilety do nabycia:
– na ekobilet.pl – na godzinę przed spektaklem w Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław
Ceny biletów: 25 zł normalny, 15 zł ulgowy
Uwaga! bilety/miejsca są nienumerowane
Organizator zastrzega sobie wcześniejsze zakończenie sprzedaży – po wyczerpaniu puli biletów.
pilgrim/majewski
„Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim”
reżyseria: Seb Majewski
dramaturgia i archiwalia: Tomasz Jękot
scenografia: Karolina Mazur
obsada: Agnieszka Kwietniewska, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Andrzej Wilk
Daty pokazów:
17 czerwca 2019, godz. 19:00 KUP BILET
18 czerwca 2019, godz. 19:00 KUP BILET
Miejsce grania spektaklu: Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
Czas trwania spektaklu: 80 minut
Bardzo udana jest pierwsza premiera Teatru Polskiego – w podziemiu. Długo i z niepokojem oczekiwana, spełniła swoje zadanie i przyniosła mnóstwo dobrych emocji.
Wyjątkowa „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim” po prostu i zwyczajnie wzrusza. Zespół Teatru Polskiego – w podziemiu przypomniał legendę Wrocławia, barwną postać, znakomitego aktora, Igora Przegrodzkiego. Przypomniał w opowieści, która nie jest dokumentem, tylko poetycką refleksją. Nad przemijaniem, pamięcią o aktorze i człowieku. Na szczęście, dzięki przytoczonym anegdotom z czasów Przegrodzkiego, spektakl przypomina też o zabawnej stronie życia i pracy aktora. I jest zupełnie pozbawiony egzaltacji, a o tę nie było trudno.
Niezorientowanym czytelnikom wyjaśniam, czym jest Teatr Polski – w podziemiu: to instytucja stworzona przez zespół twórców niegodzących się na dyrekcję Cezarego Morawskiego, w większości zwolnionych z Polskiego. Długo nie mieli gdzie grać, teraz pracują pod opieką OkiS-u, producenta wydarzenia, w partnerstwie z Instytutem Grotowskiego. Tę premierę wystawili w sali Teatru Laboratorium.
Igora Przegrodzkiego zagrał Michał Opaliński, kreując po mistrzowsku postać mistrza w wielkiej roli, jednej z najlepszych w dotychczasowej karierze. W niczym mu nie ustępuje partnerująca Agnieszka Kwietniewska, grająca drzewo – lipę na wrocławskim placu Kościuszki. To na niej zamieszkał mężczyzna – twórca, który znalazł tu swój dom i miejsce spełnienia. Jednak życie bez problemów nie byłoby życiem w ogóle, więc drzewo niesie je ze sobą. Swego czasu zostało poświęcone przyjaźni polsko-wschodnioniemieckiej i powinno zostać wycięte. A Przegrodzki wycięty wraz z nim, bo czym jest aktor bez swojego miejsca do życia? – Jesteś odważnym człowiekiem i aktorem też. Każde drzewo przyjmie cię z otwartymi ramionami – zapewnia swojego lokatora zagrożona lipa. […]
Na wielu poziomach każdy znajdzie w tym pięknym przedstawieniu coś dla siebie ważnego. Już to dyskretne przypomnienie o zespole, który stracił dom. Albo opowieść o tym, że my wszyscy, odchodząc ze sceny życia, zostajemy zapomniani. „Miało być spokojne dobre życie, a stało się smutnym teatrem”, stwierdza Przegrodzki i nie patetycznie, a zwyczajnie dorzuca: „przecież teatr jest tylko na chwilę”.
Jakie to mądre, ładne i pięknie zagrane. Przez wszystkich: wyraźnie wzruszonego Andrzeja Wilka, zabawnego Igora Kujawskiego, trzymającego formę Tomasza Lulka. Michał Opaliński stworzył wybitną kreację, dobrze zaopiekowany przez Agnieszkę Kwietniewską.
Małgorzata Matuszewska, Recenzja premiery Teatru Polskiego – w podziemiu
Ta pozornie absurdalna opowieść (aktor mieszkający na lipie i broniący jej niczym ekolog Puszczy Białowieskiej kontra bezduszny system z politykiem na czele, który w miejsce argumentów o korniku drukarzu na sztandary wciąga obronę polskich korzeni drzew porastających piastowski Wrocław) kryje w sobie czytelną dla większości widzów poruszającą historię. Lipę zastajemy przy laboratoryjnym stanowisku, bo choć mogłoby się wydawać, że nie robi nic, zwyczajnie sobie rośnie, a tak naprawdę nieustannie dokonuje skomplikowanych procesów oczyszczania atmosfery. Zupełnie jak artyści, których codzienną pracę tak łatwo utożsamiać ze zbijaniem bąków. Zamach na lipę jest i zamachem na teatr, spór o jej korzenie odzwierciedla próby tworzenia nowej narracji historycznej i kulturowej, a wspinaczka Przegrodzkiego po konarach drzewa – pokusę wewnętrznej emigracji i usiłowania zachowania marginesu wolności przez artystę w czasach, kiedy sztuka staje się coraz mocniej podporządkowana politycznym wytycznym. Mimo tych zderzeń skojarzeń to jednak bynajmniej nie polityka jest tu najważniejsza.
Postać dnia jest hołdem złożonym przez artystów wielu pokoleń wielkiemu aktorowi – przez Opalińskiego, który nie zdążył się z nim spotkać, ale który ofiarowuje mu swoją interpretację monologu Zygmunta z Życie snem, w którym wystąpił Przegrodzki w 1968 roku; przez Wilka, Lulka i Kujawskiego, którzy przerzucają się teatralnymi anegdotami; wreszcie – przez Sebastiana Majewskiego, który tę teatralną godzinę spędza pochylony nad stołem, przygotowując pocztówki dla Igora, dla jego przyjaciółki, aktorki Igi Mayr, dla Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego, dla Jerzego Grzegorzewskiego i Jakuba Rotbauma.
Zawierając w sobie ten hołd, przedstawienie Majewskiego jest jednocześnie czymś więcej – rozszerza perspektywę na los artysty i los teatru, na ulotność spektaklu, sławy, talentu, dokonań.
Magda Piekarska, Przegrodzki wychodzi z Podziemia
Za pomocą wyrazistej, dobrej scenografii i zgranego zespołu aktorów Majewski sprawnie przesuwa akcenty, nawiązując do „dobrej zmiany”, która nastała w Polsce. I nie chodzi tu wcale o zmianę obozu rządzącego na arenie politycznej i wszystkie związane z nią konsekwencje, ale o znacznie bardziej niepokojące przeobrażenia w świadomości społecznej Polaków, którzy jako zbiorowość zdają się coraz częściej zapominać o fakcie nieuchronnego następstwa zdarzeń historii składających się na naszą tożsamość narodową. Tożsamość, której fundament stanowi kontynuacja i która, choć polifoniczna z natury, oparta jest na szacunku dla jednostki”
Iza Jóźwik, Miesięcznik Odra 12/2018
Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Patronaty: „Gazeta Wyborcza”, Miesięcznik ODRA, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, tuWroclaw.com, Café Księgarnia Tajne Komplety, HART Hostel&Art
Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego
Famous Jim Williams Presents...
28 lutego 2016 - 19:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
Włodkowica 5 Wrocław
20 596teatr
Oskar i pani Róża
26 lutego 2016 - 19:00
Teatr Arka
Mennicza 3 Wrocław
18 867teatr
WSZECHNICA TEATRALNA ŻYCIE TO TANIEC... TANIEC ŚMIERCI
25 lutego 2016 -
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
18 364teatr
Nowy semestr warsztatów artystycznych!
od: 28 września 2015 do: 25 lutego 2016
Wrocławskie Centrum Twórczości Dziecka
Kuźnicza 29a Wrocław
47 332teatr
DZIADY
24 lutego 2016 - 18:00jest więcej terminów
Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego
ul. Gabrieli Zapolskiej 3 Wrocław
23 481teatr
Teatr improwizacji Improkracja: "Armando"
23 lutego 2016 - 20:00
Klubokawiarnia Włodkowica 21
Włodkowica 21 Wrocław
17 360teatr
Teatr Improwizacji Jesiotr - Krótkie formy
23 lutego 2016 - 19:30
MMImpresario
ul. Joachima Lelewela 15 Wrocław
18 363teatr
Anna Karenina
23 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35 Wrocław
17 692teatr
LAS
23 lutego 2016 -
Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego - Sala Prób 205
ul. Gabrieli Zapolskiej 3 Wrocław
18 676teatr
CYMES musical inspirowany kulturą żydowską
23 lutego 2016 - 20:00
Centrum Inicjatyw Artystycznych
Tęczowa 79-81 Wrocław
21 775teatr
CZYNNE PONIEDZIAŁKI MAGIEL SZTUK Magiel sztuk z Krzysztofem Mroziewiczem
22 lutego 2016 -
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
19 513teatr
Bajka o rybaku i złotej rybce
21 lutego 2016 - 11:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
18 640teatr
MIMO_ZA CZYLI PROFIL DAMY
19 lutego 2016 - 20:00
Centrum Inicjatyw Artystycznych
Tęczowa 79-81 Wrocław
21 794teatr
Biesy
19 lutego 2016 - 18:00jest więcej terminów
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie - Filia we Wrocławiu
ul. Braniborska 59 Wrocław
25 147teatr
Believe me you fool
17 lutego 2016 - 18:00jest więcej terminów
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie - Filia we Wrocławiu
ul. Braniborska 59 Wrocław
25 518teatr
Teatr improwizacji IMPROKRACJA: "Krótkie formy!"
16 lutego 2016 - 20:00
Klubokawiarnia Włodkowica 21
Włodkowica 21 Wrocław
16 922teatr
CZYNNE PONIEDZIAŁKI CZYTANIE ZDJĘCIE INACZEJ ZABIĆ
15 lutego 2016 -
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
19 210teatr