koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu

WILLMANN - RYSUNKI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 553 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 1 grudnia 2001, sobota
    do: 6 stycznia 2002, niedziela

Warsztat barokowego artysty

Wystawa zainicjowana przez Muzeum Baroku w Salzburgu (Salzburger Barockmuseum), prezentowana także w Stuttgarcie (Staatsgalerie Stuttgart), pokazuje po raz pierwszy tak szeroko twórczość rysunkową Willmanna i malarzy z jego pracowni. Pod względem merytorycznym opiera się na najnowszych badaniach dr Andrzeja Kozieła (Instytów Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego) na temat twórczości rysunkowej Willmanna. Ekspozycje w Austrii, Niemczech i Polsce różnią się doborem eksponatów i aranżacją. We Wrocławiu obok pięćdziesięciu rysunków ze zbiorów niemieckich, czeskich, polskich, licznych grafik i starodruków można zobaczyć związane z nimi obrazy olejne. W Muzeum Narodowym zwiedzających wita autoportret rysującego Willmanna. Pierwsza sala prezentuje poprzez reprodukcję dokumentów i rycin osobę artysty, jego zaangażowaną w prace lubiąskiego warsztatu rodzinę oraz sylwetki zleceniodawców. W kolejnych pomieszczeniach przedstawiamy twórczość rysunkową Willmanna oraz jego uczniów i współpracowników Johanna Liški, Georga Neunhertza, Johanna Eybelwiesera. Zestawienie ponad pięćdziesięciu wykonanych przez nich rysunków z licznymi grafikami i obrazami olejnymi służy poznaniu warsztatu barokowego artysty, wskazuje na wieloraką funkcję rysunku oraz możliwości linii jako artystycznego medium. Pokazywany na wystawie m. in. cykl dziewiętnastu malarskich rysunków Drogi Krzyżowej Willmanna można porównać z wykonanymi na ich podstawie rycinami w tzw. Krzeszowskim modlitewniku pasyjnym, a także z obrazami olejnymi. Zaprojektowana przez krzeszowskiego opata Bernarda Rosę Kalwaria miała bowiem, w typowy dla baroku sposób oddziaływać wieloma środkami artystycznymi. Opat wybudował w latach 1672-1680 kaplice – stacje Męki Pańskiej, w których umieszczono obrazy, a pielgrzymów wyposażył w modlitewnik zawierający obok ilustracji teksty komentarzy, wskazówki dla pątników, a także pieśni Angelusa Silesiusa, do których muzykę skomponował kapelmistrz wrocławskiej Georg Josef. Ekspozycji towarzyszy międzynarodowa konferencja naukowa Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII i XVIII w. organizowana przez Oddział Wrocławski SHS i Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Transporty i ubezpieczenie rysunków ze Stuttgartu i Berlina zostały sfinansowane przez Ministerstwo Kultury Badenii- Wirttembergii (Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst des Landes Baden-Württemberg). Kuratorem wystawy wrocławskiej, przygotowanej przy wspólpracy z Graphischen Sammlung der Staatsgalerie Stuttgart, jest dr Beata Lejman.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ