ŚWIAT MYŚLI I WYOBRAŹNI
- od: 1 lutego 2002, piątekdo: 25 marca 2002, poniedziałek
DAWNYCH CHIN
Ekspozycja wypożyczona zostanie z Muzeum Narodowego Naprstka Asijskich i Africkich Kultur w Pradze, posiadającego najlepszą kolekcję sztuki chińskiej w Europie Środkowej i jedną z większych w Europie. Wystawa ukazuje najbardziej spektakularne przejawy dawnej sztuki chińskiej. Pośród około 170 zabytków pochodzących z XVI-XIX wieku będzie można zobaczyć m.in. malarstwo na jedwabiu i papierze, biało-niebieską i barwną porcelanę z dynastii Ming, pełnoplastyczne wizerunki Buddy oraz drobną rzeźbę figuralną, wyroby metalowe, stroje dostojników dworskich. Wystawa składać się będzie z pięciu części: symbole stron świata, cykl życia, elementy kosmologii, mitologia taoizmu, konfucjanizm i jego symbolika, buddyzm, malarstwo jako najbardziej spektakularny przejaw sztuki chińskiej. Każda z części jest ilustrowana znakomitymi pod względem artystycznym obiektami i zostanie dodatkowo wzbogacona unikalnymi przykładami dawnego chińskiego, ludowego rzemiosła artystycznego. Wystawę wzbogacą zabytki sztuki dawnej i unikatowe przykłady chińskiej sztuki ludowej z kolekcji Działu Bliskiego i Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Przygotowywana ekspozycja będzie wyjątkowym, bo pierwszym we Wrocławiu pokazem sztuki Państwa Środka w tak szerokim spektrum i w tak interesującym kontekście. Wystawę objął honorowym patronatem Wydział Kultury Ambasady Chińskiej w Warszawie.
Czerwone bramy, imitujące wejścia do wschodnich świątyń, papierowe lampiony wprowadzają nas w atmosferę kultury, religii, filozofii i sztuki dawnych Chin. Wystawa jest przedstawieniem najważniejszych systemów religijno-filozoficznych i ich odzwierciedlenia w sztuce chińskiej XVI – XIX w. W sposób jasny i fascynujący prowadzi nas poprzez symbole starożytnej mitologii i największych religii – konfucjanizmu, taoizmu, buddyzmu. I nawet jeśli symbolika ta nie zawsze zrozumiała jest dla europejskiego odbiorcy to przemówi do niego piękno rzeźby, ceramiki, malarstwa.
Jako pierwszą poznajemy starożytną mitologię chińską, w której łączą się mity, pierwotne wierzenia i nauki głoszące jedność wszechświata. Jej symbolem stał się czarno – biały diagram yin (czarny) i yang (biały). Ich wzajemne oddziaływanie tworzy świat. Ten zaś składa się z pięciu substancji – drewna, ognia, metalu, wody i ziemi, podporządkowanych stronom świata i porom roku i mitycznym zwierzętom, kolorom:
wschód – drewno - wiosna – zielony smok (symbol godności cesarskiej) – kolor zielony (barwa doskonałości w rzemiośle) - narodziny
zachód – metal – jesień – biały tygrys(symbol zaniku i świata zmarłych) – kolor biały (barwa żałoby, zdrady) - zanik
południe – ogień – lato – czerwony ptak (rajski ptak, feniks, symbol cesarzowej)– kolor czerwony (barwa życia i radości) - dojrzewanie
północ – woda – zima – Czarny Wojownik (żółw opleciony przez węża, występuje wyłącznie w określonych, świętych miejscach, np. na ozdobach nagrobnych) – kolor czarny (synonim godności i solidności) – poczęcie
środek – ziemia – okres między latem a jesienią – Qilin (mityczny jednorożec, symbol świata ludzi) – kolor żółty (barwa cesarza oraz kolor wykorzystywany jedynie do dekorowania świątyń) - zbiory
Elementy te weszły także w skład ośmiu trygramów – graficznych symboli
świata, które stały się podstawą systemu filozoficznego i wróżebnego.
Owych osiem trygramów weszło w skład Księgi Przemian
będącej jednym z najstarszych chińskich tekstów (XI—X w. p.n.e.) Mimo przemian, jakim
układ powyższy podlegał, wiele jego elementów zachowało swoją
symbolikę. Dlatego też na ekspozycji znalazły się przedmioty z drewna,
laki kamionki z różnych okresów. Oprócz znaczenia duchowego są, podobnie
jak inne obiekty na wystawie, wspaniałym przykładem kunsztu, wrażliwości
estetycznej i znakomitego rzemiosła.
Spośród wielu poglądów i wierzeń, funkcjonujących w dawnych Chinach, rozwinęły się trzy główne systemy: konfucjanizm, taoizm i buddyzm. Im też poświęcone są poszczególne fragmenty ekspozycji.
Portrety przodków, oddanie rodzicom i świat urzędników są plastyczną egzemplifikacją doktryny Konfucjusza (ok. 551-497 p.n.e.), największego chińskiego filozofa. Konfucjanizm stworzył system pouczeń moralnych, określał relacje międzyludzkie, kładąc nacisk na samodoskonalenie człowieka oraz doprowadzenie do zwycięstwa dobra nad złem. Portrety przodków, zamawiane przez rodzinę zmarłego, to przejaw szacunku dla tradycji. Największą cnotą i podstawą moralności było oddanie rodzicom, ukazywane m.in. w malarskich opowieściach moralizatorskich. Zaś świat urzędników był systemem stworzonym w Chinach w II w. p.n.e i, z pewnymi przerwami, funkcjonującym do upadku cesarstwa w 1911 roku. Życie bogatych dostojników było więc wdzięcznym tematem przedstawień w sztuce. Na wystawie obejrzymy rzeźby głów, bogato zdobione szaty urzędników, nominacje urzędnicze.
Starodawne mity i nauki filozoficzne mędrca Laoziego (ok. 570 – 490 p.n.e.)
są podstawą jednego z najstarszych systemów – taoizmu, w którym istnieje
tylko jedna droga – tao – naturalny porządek wszechświata i siły, z którymi człowiek powinien żyć w harmonii. Istotnym było też pojmowanie
nieśmiertelności, która oznaczała lepsze wydanie
życia doczesnego;
każdy śmiertelnik dzięki specjalnym ćwiczeniom i zaprzestaniu ubiegania
się o dobra ziemskie, mógł stać się nieśmiertelnym już na ziemi.
Wśród przedstawień taoistycznych często pojawia się postać samego
Starego Mistrza Laoziego, Cesarzowej zachodu i trzech gwiezdnych bóstw:
bóstwa długowieczności (Shou xing), bóstwa powodzenia i kariery (Lu xing)
i bóstwa szczęścia (Fu xing). Przedstawienia nieśmiertelnych związane
były ze światem roślin i zwierząt – odnajdujemy wśród nich np. sosnę,
bambus, brzoskwinię, nietoperza, żółwia, żurawia. Wytwarzane były jako
samodzielne figurki, a także zdobiły talerze, wazy, donice. Wśród
wyobrażeń nieśmiertelnych na wystawie wyróżnia się grupa Ośmiu
Nieśmiertelnych bóstw (Zhongli Quan, Lü Dongbin, Li Tieguai, Zhang Guo Lao,
Cao Guojiu, Han Xiangzi, He Xiangu, La Caihe). Według tradycji były to istoty śmiertelne, wywodzące się z różnych warstw społecznych, wzorowane
na postaciach historycznych, zamieszkujące rajskie wyspy Penglai.
Buddyzm nie jest religią wywodzącą się z Chin, związany jest z, żyjącym w Indiach, Siddhartha Guatama (563 – 483 p.n.e.), twórcą reguł postępowania, prowadzących do stanu oświecenia – nirwany. W Chinach religia ta pojawiła się w I w.p.n.e., a za państwową uznano ją w IV w. n.e. Najbardziej rozpowszechnione zostały nauki szkoły – chan (zen), głoszące spokój, wyciszenie, naturalność w zachowaniu, prostotę. Buddyzm stał się religią mas, ponieważ głosił ideę powszechnego zbawienia. Ikonografia buddyjska w Chinach przedstawiała cztery grupy wizerunków: postaci Buddy, botthisattwów (istot, które poprzez kolejne cykle narodzin i śmierci osiągnęły stopień doskonałości Buddy), lohanów (mnichów i uczniów Buddy) i Niebiańskich Generałów (obrońców buddyzmu, groźnych wojowników stojących przy wejściach do świątyń). Te wspaniałe postaci – figurki z brązu, kamienia, laki, porcelany, w tym naturalnej wielkości piękna polichromowana rzeźba Bodhisattwy Kuan-yin z okresu dynastii Yuan (XIII-XIV w.), są ozdobą ekspozycji. Ze względu na odmienność i ogromne walory historyczno-artystyczne, osobne miejsce poświęcono na wystawie malarstwu chińskiemu. Jego historię można, w uproszczeniu, podzielić na cztery okresy: - pierwszy (I-IV w. p.n.e.) to okres rozkwitu malarstwa dworskiego; malarze, wykonujący głównie portrety urzędników, zatrudniani byli na dworze i realizowali jego zamówienia - drugi (V-X w.) to początek tzw. malarstwa autorskiego, ilustrującego życie człowieka, przyrodę, otaczający świat. Jego rozkwit przypada na: - trzeci okres (XII-XIV w.); wśród tworzących w tym okresie artystów pojawia się grupa malarzy będących pod wpływem medytacyjnej sekty chan (zen), którzy stworzyli nowy styl – monochromatyczne malarstwo tuszem - w czwartym okresie (XIV – XIX w.) pojawia się niezależny artysta znający pismo i specjalizujący się w drukowaniu i ilustrowaniu (drzeworytami) książek.
Jednym z powodów, dla których odbiorca europejski zafascynowany jest
malarstwem chińskim jest sposób widzenia świata, malowania i przedstawiania. W warsztacie artysty najważniejsze były cztery skarby
,
którymi się posługiwał: tusz, kamień do jego rozcierania, papier lub
jedwab i pędzel. Farb z reguły nie mieszano, stosując ograniczoną ilość
kolorów: karmin, indygo, żółć, biel, umbrę, zieleń malachitową,
błękit górski). Głównymi tematami były: świat człowieka, jego
otoczenie; pejzaż, a w nim woda i góry, jako podstawowe elementy oraz przyroda ożywiona – zwierzęta, ptaki, rośliny. Obrazy powstawały z użyciem dwóch podstawowych technik – pracowitego pędzla
malującego
cienkie kontury, wypełniane potem farbami i opisywania idei
przy pomocy
bądź barwnych plam, bądź monochromatycznego tuszu, stosowanego w różnym
natężeniu. Obrazy miały formę pionowych lub poziomych zwojów,
przechowywanych w bibliotekach i wyjmowanych na specjalne okazje. Dla artysty
chińskiego odmienne było także spojrzenie na świat. Jego obraz był
nieskończonością natury, wyobrażeniem artysty, nieskończonością. Nie ograniczał jej, tak jak artysta europejski, ramami.
Wystawa Świat myśli i wyobraźni dawnych Chin
jest pierwszą w Polsce
prezentacją zbiorów Národní muzeum – Náprstkovo muzeum asijských,
afrických a amerických kultur w Pradze. Na ekspozycji znalazło się około
200 zabytków, głównie z XVI-XIX wieku, pochodzących przeważnie z dynastii
Qing oraz wcześniejszych -Han, Tang i Ming.
Lepsze Jutro – Das bessere Morgen
od: 25 lutego 2021 do: 6 kwietnia 2021
wydarzenie online
ul. Ruska 46a/lok. 301 Wrocław
19 387sztuka
POCZEKALNIA wystawa grafiki i ilustracji [online]
1 kwietnia 2021 - 18:00
Firlej - Ośrodek Działań Artystycznych
Grabiszyńska 56 Wrocław
11 858sztuka
Luksferyzm art
od: 1 marca 2021 do: 31 marca 2021
Witryna kamienicy.
Ruska 36 Wrocław
15 037sztuka
Wystawa Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu "Wiosna zakwita tysiącem kolorów"
od: 1 marca 2021 do: 31 marca 2021
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
16 636sztuka
Neo Christopher Chung FRAMED CONFIGURATIONS
od: 9 marca 2021 do: 30 marca 2021
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
14 658sztuka
NAMALUJ SWOJĄ WIOSENNĄ WRÓŻKĘ!
28 marca 2021 - 12:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
8 344sztuka
MALINOWY PRYSZNIC. WARSZTATY KOSMETYCZNE
28 marca 2021 - 14:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
8 480sztuka
WIOSENNE WIANKI. WARSZTATY DLA DZIECI
28 marca 2021 - 14:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
8 495sztuka
OGRÓD WRÓŻKI. WARSZTATY DLA DZIECI
28 marca 2021 - 11:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
8 334sztuka
LEŚNE WRÓŻKI I ELFY
28 marca 2021 - 11:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
8 358sztuka
PRZEBUDZENIE WIOSNY! WARSZTATY DLA DZIECI
28 marca 2021 - 11:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
8 297sztuka
Ręki Dzieła Fest na Placu Solnym - wiosna 2021
od: 27 marca 2021 do: 28 marca 2021 jest więcej terminów
.
Plac Solny Wrocław
14 418sztuka
ARCHIWALIA 21
od: 4 marca 2021 do: 28 marca 2021
Galeria Fotografii ZPAF
św. Marcina 4 Wrocław
12 768sztuka
Canti Spazializzati x Radio Żyjnia: Rewind
od: 12 lutego 2021 do: 28 marca 2021
Dizajn BWA Wrocław
ul. Świdnicka 2–4 Wrocław
17 615sztuka
Przestrzenie integracji. Czy BWA musi być budynkiem? Współprojektowanie i wystawa
od: 19 stycznia 2021 do: 28 marca 2021
galeria Dizajn BWA Wrocław
Świdnicka 2-4 Wrocław
31 681sztuka
Spektakl Kukułeczka online
od: 24 marca 2021 do: 27 marca 2021
Fundacja Sztuka Forma
Ruska 46A Wrocław
37 296teatr
Sobotnie warsztaty rodzinne online | O złocistej kukuruzie i brzuchatym harbuzie
27 marca 2021 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
12 965sztuka