INFORMACJA:
GRAFIKA
- od: 1 marca 2003, sobotado: 31 marca 2003, poniedziałek
ALBRECHT DÜRER
ALBRECHT DÜRER - ZNACZENIE I ODDZIAŁYWANIE JEGO GRAFIKI W XVI WIEKU.
Jeden z najwybitniejszych, najbardziej wykształconych i utalentowanych artystów w dziejach sztuki, najsławniejszy przedstawiciel renesansu w Europie Północnej. Zajmował się rysunkiem, grafiką, malarstwem, teorią sztuki. Był rytownikiem stosującym wszystkie znane ówcześnie techniki graficzne ale znany jest przede wszystkim jako pierwszy wielki drzeworytnik w dziejach grafiki.
Urodził się 21 maja 1471 r. w Norymberdze, tutaj kształcił się w warsztacie złotniczym swojego ojca, gdzie opanował m.in. sztukę pracy w metalu, ważną dla miedziorytnika. Następnie, od 1486 roku, w warsztacie
Michaela Wolgemuta poznał techniki malarstwa oraz ówczesną nowość –
drzeworytniczą ilustrację książkową, która pojawiła się w latach
sześćdziesiątych XV wieku. Norymberga stała się wówczas jednym z najważniejszych ośrodków drukarskich, co miało niewątpliwie wpływ na dalsze zainteresowania Dürera. Duże znaczenie dla rozwoju osobowości i twórczości artysty miały podróże. W latach 1490-1494 odbył uczniowską
wędrówkę po Nadrenii, Alzacji i Szwajcarii odwiedzając znanych wówczas
artystów i centra drukarskie. Wkrótce, doświadczenia i obserwacje z Północy Europy porównał z osiągnięciami renesansu włoskiego. Dürer
był jednym z pierwszych artystów, którzy postanowili kształcić się we Włoszech, bowiem jeszcze na początku XV wieku najważniejszym, w tym rejonie
centrum były Niderlandy. Wrażliwość i talent pozwoliły mu w sposób
niezwykły połączyć sztukę Północy z tradycją starożytności i osiągnięciami Południa. W jego dziełach w mistrzowski sposób łączy się precyzja artysty Północy z włoskim liryzmem. Pierwszą podróż do Włoch
odbył w okresie od jesień 1494 – wiosna 1495. Zaowocowała ona odkryciem
nowej dla niego tematyki – mitologii, aktu oraz zainteresowaniem proporcjami
ludzkiego ciała, perspektywą geometryczną. Powstały wtedy m.in. miedzioryt
Święty Eustachy, dający dowód perfekcji technicznej artysty i niezwykłej
przenikliwości obserwatora natury oraz Adam i Ewa – próba przedstawienia
klasycznego ideału piękna. Zaś zasadom perspektywy podporządkował sceny
drzeworytu Pokłon Trzech Króli. W 1498 roku stworzył cykl Apokalipsa,
który uczynił go najsłynniejszym, żyjącym artystą Północnej Europy.
Inspiracją powstania cyklu stała się Księga objawień. Pod względem
technicznym była to rewolucja w dziedzinie drzeworytu, który dzięki
mistrzowskiej kresce, natężeniom bieli i czerni, zróżnicowanej grubości
cięć upodobnił się do miedziorytu. Pierwsze wydanie Apokalipsy miało
formę książkową a Dürer był zarówno jej twórcą jak wydawcą. Grafiki
zostały opatrzone sygnaturą artysty. Jest to pierwszy przypadek w dziejach
drzeworytu, kiedy ilustracja książkowa przestała być dziedziną
rzemieślniczą. Drugi pobyt we Włoszech rozwinął zainteresowanie
pejzażem, portretem, scenami rodzajowymi. Artysta do perfekcji opanował
techniki graficzne, zwracając się szczególne ku drzeworytowi. Wzbogacał
równolegle swoją wiedzę w wielu dziedzinach życia, filozofii, religii i sztuki, co znajdowało odzwierciedlenie w wyjątkowej tematyce jego prac.
Powstają dzieła charakteryzujące się doskonałością techniczną,
uporządkowaniem kompozycji. Szczególnie ważnym był rok 1511, kiedy wydane
zostały m.in. sławne cykle Wielka i Mała Pasja, Życie Marii i powtórnie
Apokalipsa. Nad Życiem Marii (cyklem dwudziestu drzeworytów) artysta
rozpoczął pracę w 1502 roku, jeszcze przed powtórnym wyjazdem do Italii,
zakończył ja po powrocie, ok. 1510 roku. Tworzył także portrety, które,
dzięki wspaniałej technice i psychologicznej przenikliwości artysty, są
jednym ze świadectw filozofii humanizmu. Wśród osób portretowanych są
postaci ówczesnego życia publicznego, z którymi artysta pozostawał w kontakcie m.in. Erazm z Rotterdamu. Dla Dürera sztuka bez wiedzy była
'mieszaniną intuicyjnych, zwykle chybionych, imitacji". Postulował więc
łączenie praktyki i nauki – ćwiczenie ręki i umysłu, czego podstawą
miała byś znajomość geometrii. Wiedzę teoretyczną miała uzupełniać
obserwacja natury. Swoje poglądy zawarł m.in. w najsłynniejszym swoim
dziele – Melencolii. Niestety, teoretyczne dzieła artysty były dla
odbiorców zbyt trudne i nie miały tak dużego wpływu na jego naśladowców,
jak stworzone przez niego grafiki. Twórczość Albrechta Dürera, ceniona
była już za jego życia, znajdując wielu amatorów m.in. na dworach cesarza
Rudolfa II, elektora bawarskiego Maksymiliana I, a także naśladowców
wśród rytowników i malarzy. Nie pozostawił po sobie uczniów, ponieważ
nie prowadził tradycyjnego warsztatu. Zaczęto natomiast wcześnie, krótko
po powstaniu oryginałów, kopiować jego prace. Oprócz wiernych kopii
powstawały prace o kompozycjach lustrzanych lub wykonywane w innej technice,
bądź skali. Były to pojedyncze grafiki ale też całe cykle np. Zaślubiny
Marii. Pasyjne drzeworyty czy miedzioryty stały się wręcz kanonem
powtarzanym przez pokolenia rytowników i malarzy. Były inspiracją dla
największych: Pasje dla Lucasa van Leydena, portrety lub sceny rodzajowe dla
Lucasa Cranacha Starszego. W grafice powstawały zarówno kopie jak i parafrazy jego prac, a także ryciny wykonywane według jego rysunków bądź
nawiązujące do stylistyki jego dzieł. Jednym z najsłynniejszych kopistów
Dürera był Hieronymus Hopfer. Jego ryciny były tak często kopiowane, że zirytowany artysta zamieścił w edycjach swych graficznych serii ostrzeżenie
dla naśladowców, których nazwał złodziejami ludzkiej pracy i talentu
.
Moda ta, która niekiedy irytowała mistrza, była wyrazem uznania dla jego
sztuki, była potwierdzeniem jego wielkości wśród współczesnych i następców. Śmierć artysty 6 kwietnia 1528 roku nie położyła kresu jego
sławie. Ryciny nadal fascynowały praktyków i teoretyków stylem, techniką,
formą, a także tematyką przedstawień religijnych, pejzaży, portretów,
scen rodzajowych. Odzwierciedlała ona wrażliwość twórców renesansu
badających świat doczesny i ukazujących go w kształtach zgodnych ze studium natury. Mając na uwadze wielkość dokonań artystycznych Dürera
oraz niekwestionowany wpływ na sztuki graficzne, autorzy ekspozycji mieli na celu ukazanie roli Albrechta Dürera w historii grafiki poprzez: wskazanie
stanu tej dziedziny sztuki w momencie rozpoczęcia jego kariery artystycznej
prezentację nowatorstwa i bogactwa jego rycin przedstawienie Dürerowskiego
pokłosia w twórczości rytowników XVI stulecia. Na wystawie znajdzie się około 100 prac samego mistrza i naśladowców, wśród nich grafiki zwane
sztychami mistrzowskimi, czyli miedzioryty powstałe w latach 1513-1514 Święty Hieronim w pracowni, Melancholia I, Rycerz śmierć i diabeł, a także Czterej jeźdźcy Apokalipsy, Adam i Ewa oraz dzieła m.in. Lucasa
Cranacha Starszego, Heinricha Aldegrevera, Lucasa van Leydena, Albrechta
Altdorfera, Hieronymusa Hopfera. Uzupełnieniem jest wybór obrazów np. Bruyna i Mistrza z Messkirch, dowodzących, że i dla malarzy Durer bywał
autorytetem. Niektóre z dzieł pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Cyberpunk, sztuka i nadzieja na przyszłość / debata online
23 lutego 2021 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
11 145sztuka
Relaksacja przez sztukę dla seniorów
22 lutego 2021 - 11:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
14 068sztuka
PLASTYCZNE LABORATORIUM- MALARSTWO I RYSUNEK
20 lutego 2021 - 17:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
9 267sztuka
WEEKENDOWE WARSZTATY RENOWACJI MEBLI
19 lutego 2021 - 18:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
9 183sztuka
CYJANOTYPIA - MOTYWY ROŚLINNE
19 lutego 2021 - 17:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
9 227sztuka
AKWARELA
18 lutego 2021 - 17:00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
12 648sztuka
Pracownia działań kreatywnych - Malowanie ceramiki - zapraszamy na warsztaty - młodzież i dorośli
od: 11 lutego 2021 do: 18 lutego 2021
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
17 343sztuka
Zakochaj się w historii Wrocławia!
od: 13 lutego 2021 do: 14 lutego 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
10 116sztuka
Stand-up Adam Van Bendler na Festiwalu Wrocek w Walentynki
14 lutego 2021 - 17:00, 19:00
Hotel ibis Styles Wrocław Centrum
Plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
10 862sztuka
Niedzielne Warsztaty Rodzinne online: Gwiezdny pył
14 lutego 2021 - 13:30
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 384sztuka
Oprowadzanie online po wystawie „Terytorium”
7 lutego 2021 - 11:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
12 094sztuka
Konflikt terenowy. OUT OF STH VI
7 lutego 2021 - 18:00jest więcej terminów
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
27 093sztuka
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH VI: Chłonność przestrzeni
7 lutego 2021 - 18:00jest więcej terminów
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
30 573sztuka
TRZY TO JUŻ TŁUM wystawa główna OUT OF STH VI. Chłonność przestrzeni
7 lutego 2021 - 18:00jest więcej terminów
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
32 135sztuka
Wystawa akwarel Wojciecha Górki pt. ''Jest takie miasto...''
od: 20 listopada 2020 do: 2 lutego 2021
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
25 251sztuka
Konkurs „Wirtualne zwiedzanie wystawy Wrocław 1945–2016”
od: 26 stycznia 2021 do: 31 stycznia 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
10 048sztuka
Wirtualna przygoda: spacer po wystawie „Wrocław 1945-2016"
od: 26 stycznia 2021 do: 31 stycznia 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
19 123sztuka