The Dead South
- 16 listopada 2021, wtorek» 20:00
- 25 listopada 2020, środa» 20:00
Prowincja Saskatchewan jest dokładnie taka, jak sugeruje jej nazwa: zagubiona w kanadyjskiej prerii. O powierzchni ponad dwukrotnie większej niż powierzchnia Polski i z zaledwie milionem mieszkańców. Natura i spokój. Być może też dużo czasu, aby wypełnić tę ciszę muzyką.
Stąd właśnie pochodzą The Dead South, którzy muzycznie idealnie harmonizują ze swoim otoczeniem. Na swoim debiutanckim albumie „Good Company” ta czwórka brodaczy w kapeluszach i wokalistka Nate Hilts prezentują swój niepowtarzalny styl - mieszankę folku, neofolku i bluegrass-folku. Ich muzykę można też po prostu nazwać alternatywnym country ze świeżą linią melodyczną, dużą dozą poczucia humoru i zaczepnymi tekstami. Warstwa instrumentalna świadomie pozostała czysta: Gitary, wiolonczela, banjo, bęben basowy i mandolina jako fundamenty akustyczne dla charakterystycznego, pełnego wokalu i harmonii.
Pierwszy album był swego rodzaju obietnicą, której formacja dotrzymała z naddatkiem na swoim nowym krążku „Illusion & Doubt”. Bez wątpienia można powiedzieć, że kwartet z prerii dojrzał - i to nie tylko dlatego, że na banjo gra teraz kobieta. Do energicznych, namiętnych i czasami zaskakująco chwytliwych melodii dodano zmiany harmonii oraz genialną warstwę instrumentalną. Ale o Hilts & Co można powiedzieć wszystko, oprócz tego że złagodnieli:
“We are definitely closer to the Pogues than to Alison Krauss. Unfortunately, we do not possess much of the delicate elegance so we try and bring more energy and entertainment to our side. You could say we are a mix of Nu-folk with a few different styles mixed in between. We tend to add elements of classical, punk, rock, alternative, bluegrass, folk and everything in between.”
Pierwszy utwór „Boots” przywodzi na myśl niedźwiedzia grizli na ecstasy. Po krótkim i spokojnym przedtakcie następuje zaskoczenie za zaskoczeniem. Niesieni dźwiękami banjo i gitary, uziemieni stoicką wiolonczelą, Hilts opowiadają wolnomyślicielska historię o miłości: surową, uczciwą i do bólu szczerą.
Kolejny utwór „Every Man Needs a Chew” – pierwsza piosenka autorstwa tego zespołu - przyspiesza impulsywnym rytmem, jęczącymi skrzypcami i elementami cygańskiego swingu.
Scott Pringle jest świetnym drugim wokalistą. Można się o tym przekonać słuchając „Dead Man's Isle”, pijackiej pieśni z genialnym refrenem i dziwacznym tekstem. Pijany facet oczekuje od swojego psa, że ten go zawiezie do domu.
Jeśli komuś nie skojarzyło się to jeszcze z The Pogues, to na pewno pomyślał o „One-Armed Man”, innym imprezowym hymnie lekko zakrapianym alkoholem.
The Dead South naprawdę swobodnie bawią się szybkim tempem, ale potrafią też grać powoli i z wyczuciem, jak w piosnce „The Good Lord”:
“This is our version of a classic country tune. It is about a husband and wife separated by war. The wife waits pregnant at home wondering if the child will ever meet his father, while the father at war wonders the same thing”,
Mówi Hilts o tym harmonijnym i pięknym, ale tekstowo irytującym utworze.
Kolejnym świetnym przykładem jest „Miss Mary”:
“The album's title is taken from a line in this song. In classic Dead South fashion, a woman takes too many pills and murders her husband, before she comes to and realizes what she's done”,
opisuje Hilts poczucie humoru swojej formacji. Tak samo mroczny jest westernowy styl utworu „Massacre Of El Kuroke” i świetnej 8-minutowej ballady w stylu spaghetti westernów „Gunslinger's Glory”.
Jihaaaaaa, w 2020 roku The Dead South nareszcie zagoszczą w Polsce!
Desert Carnival vol. III
23 marca 2013 - 19:05
Klub Alive
Kolejowa 12 Wrocław
15 519muzyka
Koncert Orkiestry Leopoldinum
23 marca 2013 - 18:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
15 370muzyka
Koncert folkowego Drum Bun w Hali Targowej!
22 marca 2013 - 20:00-22
Galeria Mieszczańska
ul. Piaskowa 17 Wrocław
16 103muzyka
Koncert: 3MOONBOYS
22 marca 2013 - 20:00
Druga fala
św. Antoniego 23 Wrocław
15 491muzyka
Robert Majewski Quartet
22 marca 2013 - 19:00
Aula Leopoldyńska
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
15 862muzyka
Koncert symfoniczny
22 marca 2013 - 19:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
15 551muzyka
Bach w liturgii - nabożeństwo luterańskie wg historycznego porządku z motetem „Jesu, meine Freude”
21 marca 2013 - 19:00
Kościół św. Krzysztofa
Pl. św. Krzysztofa 1 Wrocław
15 652muzyka
LEMMY - Najgłośniejszy film Ro(c)ku w Multikinie
20 marca 2013 - 20:00
Multikino Wrocław Pasaż
Plac Grunwaldzki 22 Wrocław
15 365muzyka
FAŁDA VIDA - koncert premierowy
20 marca 2013 -
Klub Bezsenność
ul Ruska 51 Pasaż Niepolda Wrocław
17 594muzyka
Andrea Bocelli "Love in Portofino"
19 marca 2013 - 19:00
Multikino Wrocław Pasaż
Plac Grunwaldzki 22 Wrocław
15 199muzyka
"Babę zesłał Bóg?" w CIA
19 marca 2013 - 20:00
Centrum Inicjatyw Artystycznych
Tęczowa 79-81 Wrocław
33 701teatr
Lebowski na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu. Koncert.
17 marca 2013 - 20:00
Dworzec Główny
Piłsudskiego Wrocław
31 167muzyka
Projekt Grechuta - Zespół Plateau i Goście : Martyna Jakubowicz, Marek Jackowski, Krzysztof Kiljański
17 marca 2013 - 18
Wrocławski Klub Anima
ul. Pilczycka 47 Wrocław
15 693muzyka
Tania NIEDZIELA w Akademii Dom Tańca Pałacyk!
17 marca 2013 - 17:00
Akademia Dom Tańca Pałacyk
Kościószki 34 Wrocław
16 484muzyka
Przywitaj wiosnę z WK ANIMA
17 marca 2013 -
Wrocławski Klub Anima
ul. Pilczycka 47 Wrocław
15 570muzyka
Agnieszka Grochowicz w Czterech Porach Roku we Wrocławiu!
16 marca 2013 - 19:00 - 21
Pub Cztery Pory Roku
Mickiewicza 62 Wrocław
15 901muzyka
VII Superkoncert gitarowy w Klubie „Pod Kolumnami”, czyli młodzi w natarciu
16 marca 2013 -
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
16 036muzyka