koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE ONLINE - GRUDZIEŃ 2020 - NR 320
zmodyfikowano  8 lat temu

OBŁOMOV

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 719 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 18 listopada 2002, poniedziałek
    » 19:00
  • 17 listopada 2002, niedziela
    » 19:00
  • 16 listopada 2002, sobota
    » 19:00

ROBERTO BACCI

Fondazione Pontedera Teatro, Włochy

'Obłomow, bohater powieści Gonczarowa pod tym samym tytułem, mieszka w wygodnym domu ze służącym Zacharem. Z dala od innych ludzi trwa w gnuśności niezdolny do działania. Wydawać się może, że przyjazd serdecznego przyjaciela Stolza i jego narzeczonej Olgi, niegdyś zakochanej w Obłomowie, skłoni bohatera do przeniesienia się do rodzinnej Obłomówki i rozpoczęcia nowego życia. Jednakże Obłomow uparcie odmawia zmiany miejsca zamieszkania, a wraz z tym wyboru nowego stylu życia. Podobnie jak niektóre wielkie postaci literackie, na przykład Hamlet, utożsamiane są z określonymi typami czy zachowaniami ludzkimi, tak nazwisko bohatera powieści Gonczarowa stało się synonimem bezczynności, a utworzone od jego nazwiska słowo obłomowizm znalazło się w słownikach wielu języków jako określenie takiej postawy. Spektakl próbuje dystansować się wobec banalnych skojarzeń związanych z obłomowizmem. Stawia pytania o złożoność człowieka, który kryje się za jego postacią.' Roberto Bacci z programu towarzyszącemu spektaklowi

Fragment recenzji o spektaklu: 'Obłomow Roberto Bacciego w wykonaniu teatru z Pontedery to postać daleka od stereotypów. Odczytanie powieści na nowo przywraca nam bohatera. Jego apatyczna postawa egzystencjalna jest pozytywną potrzebą odmowy działania na rzecz lepszego rozumienia. W tym Obłomowie jest wybór filozoficzny, może mistyczny; wycofuje się on ze świata, by żyć w jakimś bardziej intymnym wymiarze. W jego niemożności utożsamiania się z życiem jest może coś ż klęski, lecz także uśmiech kogoś, kto zrozumiał, że w drobnym pyle konwencjonalnych celów i zadań dyktowanych przez społeczeństwo nie można zobaczyć tego, co zasadnicze. Jest w nim milczące spojrzenie kogoś, kto ma pewność, że nieustanne, wyczerpujące dążenie do osiągnięcia ulotnych celów oddala człowieka od jego natury, przez co życie staje się przeszkodą dla samego siebie. Korzystając ze skarbnicy nauk Grotowskiego i Barby, Bacci proponuje spektakl ubogi, lecz bogaty w znaczenia, wewnętrzną podróż w głąb duszy Obłomowa [...]' Corriere della Sera Dramma: Bohater Gonczarowa, apatyczny z powodu antonomazji, doceniony przez Bacciego

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ