koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

CANTIGAS THE SANTA MARIA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 31 518 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 18 maja 2003, niedziela
    » 20:00
  • 17 maja 2003, sobota
    » 20:00

SPEKTAKL MUZYCZNY TEATRU 38

Teatr 38, eksperymentalny teatr dramatyczny, założony w 1957r. przez W. Krygiera, rozpoczął działalność przy Rynku Głównym 8 roku premierą spektaklu Wszyscy przeciw wszystkim A. Adamova. Teatr prezentował prapremiery współczesnych dramaturgów europejskich S. Becketta, A Adamowa, J. Geneta oraz eksperymentalne inscenizacje tekstów romantycznych (Nie-Boska komedia Z. Krasińskiego, Samuel Zborowski J. Słowackiego). Największe sukcesy odnosił w latach 1959-68 pod dyrekcją A. Skupnia. Nawiązano wówczas współpracę z dramaturgiem i reżyserem Helmutem Kajzarem, którego oryginalne i kontrowersyjne inscenizacje klasyki, nawiązujące do teatru okrucieństwa A. Artauda, (Król Edyp Sofoklesa, Sędziowie S. Wyspiańskiego, Ryszard III W. Shakespeare) były ważnymi wydarzeniami artystycznymi. Reżyserowali tutaj także M. Święcicki (parodystyczna wersja Starej Baśni A. Bandrowskiego wg J. I. Kraszewskiego), J. Güntner (Szalona lokomotywa S. I. Witkiewicza Po 1968r. teatr podupadł i w 1974r. przestał istnieć. Reaktywowany w 1979 r. przez Piotra Szczerskiego przedstawieniem Beckett, wystawił premierę Procesu F. Kafki. W 1981 roku. Zamknięty w czasie stanu wojennego wznowił działalność pod egidą UJ, pokazywano tutaj prace studentów teatrologii ( m.in. Peer Gynt wg H. Ibsena w reż. R. Pawłowskiego). W 1998 na skutek decyzji właściciela budynku, pomimo protestów środowiska akademickiego, zespół Teatru 38 został pozbawiony siedziby i uległ rozwiązaniu.

W 2001 roku, po objęciu Klubu Pod Jaszczurami, Instytut Sztuki postanowił reaktywować działalność Teatru 38, pod kierownictwem artystycznym Adama Kwaśnego, dotychczasowego dyrektora krakowskiego Teatru Bückleina. W odnowionej sali Teatru, słynącego niegdyś z nowatorskich, odważnych propozycji artystycznych, planujemy przywrócić atmosferę twórczych dyskusji i poszukiwań. Mamy nadzieję, że przygotowywane przez nas premiery ponownie uczynią Teatr 38 miejscem ważnym dla publiczności i środowiska artystycznego.

W sezonie 2001-2002 zaplanowaliśmy cztery premiery teatralne: Cantigas de Santa Maria z Maciejem Maleńczukiem w roli głównej, premiera odbyła się 5 kwietnia oraz Z życia olbrzymów wg Francois Rabelais w reżyserii Piotra Bikonta, Psychosis 4,48 Sarah Kane w reżyserii Mai Kleczewskiej, oraz Makia wg tekstu i w reżyserii Adama Kwaśnego.

Scenariusz spektaklu Cantigas de Santa Maria utworzony został z pieśni Alfonsa X el Sabio, króla Kastylii, opowiadających o cudownej ingerencji sił boskich w losy bohaterów poszczególnych opowieści. Te niezwykłe utwory o możliwości odwracania pozornie nieuniknionego losu, o uleczonych kalectwach, odrastających rękach i ukaranych niegodziwościach, są sugestywnym opisem nieprzewidywalnego świata. Alfons X skomponował wybitną i współcześnie brzmiącą muzykę, która w aranżacjach zaproszonych do spektaklu artystów nabiera nowego, wręcz odkrywczego wymiaru.

Maciej Maleńczuk, wybitny wokalista rockowy, podjął się wykonania tego, zupełnie nowego dla siebie stylistycznie, repertuaru. Oprócz Niego, do naszego projektu zaprosiliśmy kompozytora, aranżera i wykonawcę specjalizującego się w wykonaniach muzyki dawnej Pawła Iwaszkiewicza, śpiewaczkę Wandę Laddy, Pawła Muzykę grającego na violi da gamba oraz perkusistę Kubę Rutkowskiego. Spotkanie tych artystów umożliwia znalezienie dla muzyki króla Alfonsa zupełnie nowego oblicza, mimo iż sam Alfons X jest do dziś jednym z częściej wykonywanych na świecie dawnych twórców, a jego sztuka wciąż inspiruje wykonawców i zachwyca szerokie kręgi publiczności.

Alfons X Mądry (1221-1284), najstarszy syn Ferdynanda III Świętego i Beatrycze (córki Filipa Szwabskiego). Od 1252 król zjednoczonego królestwa Kastylii i Leónu. Po śmierci ojca kontynuował rekonkwistę w południowej części Półwyspu Iberyjskiego. Po zdobyciu Kadyksu w 1262 próbował, przenieść wojnę z muzułmanami do północnej Afryki. W 1257 został obwołany we Frankfurcie nad Menem królem Niemiec. Mimo iż nigdy do Niemiec nie wyruszył, aż do 1275 jego uwagę i środki finansowe pochłaniały ambicje cesarskie. Skodyfikował prawo w języku narodowym, utworzył w Toledo kolegium złożone z uczonych chrześcijańskich, żydowskich i muzułmańskich, którzy przełożyli Biblię oraz liczne dzieła arabskie na język kastylijski, a także skompilowali encyklopedię astronomiczną; przyczynił się do opracowania tablic astronomicznych Tablas alfonsíes, pierwszej historii Hiszpanii Estoria de España oraz (nieukończonej) historii powszechnej Cronica general oraz Gran y general estoria. Twórca poematów oraz pieśni maryjnych w dialekcie galicyjskim Cantigas de Santa Maria, do których prawdopodobnie skomponował również muzykę.

Miejsce prezentacji: Kościół przy PKZ, ul. Purkyniego 1, wejście od ul. Św. Katarzyny

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ