koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

SPUTNIK NAD WROCŁAWIEM - 13. Festiwalu Filmów Rosyjskich

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 956 wyświetleń od 26 lutego 2020
  • 22 marca 2020, niedziela
    » 18:00, 20:00
  • 21 marca 2020, sobota
    » 16:15, 18:00, 20:00
  • 20 marca 2020, piątek
    » 18:00, 20:00
  • 19 marca 2020, czwartek
    » 20:00
  • od: 19 marca 2020, czwartek
    do: 22 marca 2020, niedziela

Drodzy Widzowie,

w związku z decyzją administracji rządowej o zawieszeniu funkcjonowania teatrów, oper, filharmonii, a także kin i sieci kinowych, od 12 do 25 marca włącznie zostają odwołane wszystkie wydarzenia i seanse w kinie DCF. Bilety zakupione drogą elektroniczną zostaną automatycznie zwrócone w ciągu dwóch tygodni. Zwrot biletów zakupionych w kinie będzie możliwy codziennie w godzinach od 12.00 do 20.00.

Wszystkie odwołane wydarzenia postaramy się zaproponować w nowych, późniejszych terminach. Będziemy na bieżąco informować Państwa o wszelkich zmianach. Dziękujemy za wyrozumiałość i do zobaczenia wkrótce!


Od 19 do 22 marca w Dolnośląskim Centrum Filmowym odbędą się pokazy najlepszych tytułów 13. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”. Bilety: 14 zł.

19 marca, czwartek 18:00 BYK

Debiut Borisa Akopowa, świeżo upieczonego absolwenta WGIK-u, przenosi widzów w lata 90. ubiegłego wieku – w szalone czasy rozpadu poradzieckiego świata, pierwszej wojny czeczeńskiej i rodzącej się rosyjskiej mafii, gdy bandyckie „ustawki” i egzekucje wykonywane w biały dzień na ulicach miast były czymś powszechnym. W czasach szkolnych Anton był sportowcem, w którym podkochiwały się dziewczyny; później zszedł jednak na złą drogę, trafił za kratki. Kryminalna przeszłość pozwala mu zdobyć autorytet wśród rówieśników równie jak on zagubionych i szukających w dorosłym już życiu drogi na skróty – w naturalny sposób zostaje więc ich przywódcą. Teraz ciąży na nim odpowiedzialność nie tylko za najbliższą rodzinę (matkę i młodsze rodzeństwo), lecz także za „grupę”. Kradną samochody i wyłudzają haracze; z czasem rosną w siłę, aż w końcu dostępują zaszczytu pracy dla wyżej postawionych mafiosów. Tyle że w tym świecie będąc przyjacielem jednych, trzeba stać się wrogiem innych… Zdawałoby się, że to jeden z wielu dramatów sensacyjnych o przestępczości zorganizowanej. Owszem! Ale dzieło Akopowa to również traktat psychologiczny o przyjaźni i miłości, lojalności i zdradzie, zmarnowanych szansach i zawiedzionych nadziejach. O pokoleniu, które zapłaciło wysoką cenę za chaos wywołany przez przemiany polityczne i gospodarcze.

Nagrody: 2019 Główna Nagroda w sekcji „Na Wschód od Zachodu” na MKF w Karlowych Warach 2019 Grand Prix i nagroda za najlepsze zdjęcia (Gleb Fiłatow) na ORFF „Kinotawr” w Soczi


20 marca, piątek

18:00 ROSJA NON-FICTION: PLACKARTA

Pociąg Moskwa-Władywostok jedzie 7 dni i przekracza 7 stref czasowych. Długość trasy wynosi 9300 km. Jest to najdłuższa trasa kolejowa na świecie. Film przedstawia historie i losy Rosjan, przypadkowo napotkanych w pociągu tej linii. Kalejdoskop opowieści pasażerów składa się na społeczny portret współczesnego społeczeństwa rosyjskiego, a niekończąca się droga zamienia się w metaforę kraju, który ciągle gdzieś się porusza. Po filmie spotkanie z reżyserem.

20:00 VAN GOGHI

Kiedy na planie filmowym spotykają się dwie tak wielkie aktorskie indywidualności, jak Aleksiej Sieriebriakow i Daniel Olbrychski, musi iskrzyć. Zwłaszcza jeśli to iskrzenie staje się częścią kreacji postaci. W filmie Siergieja Liwniewa, który powrócił do reżyserii po prawie ćwierćwieczu (w tym czasie zajmował się głównie produkcją), wcielają się oni w syna i ojca – artystów żydowskiego pochodzenia, których drogi rozeszły się dwie dekady wcześniej. Grany przez Olbrychskiego (mówiącego po rosyjsku własnym głosem) Wiktor Ginzburg jest światowej sławy dyrygentem; jego syn Mark, w którego wciela się Sieriebriakow, to utalentowany, ale szerzej nieznany twórca instalacji artystycznych. Dowiedziawszy się o postępującej szybkimi krokami chorobie ojca, Mark przyjeżdża z Izraela do rodzinnej Rygi. U boku Wiktora zastaje Irinę, niegdyś studentkę, później asystentkę, wreszcie gospodynię starego Ginzburga, jedną z wielu jego kobiet. Syn zdaje sobie sprawę, że to ostatnia szansa, aby naprawić trudne relacje z ojcem, ale nie będzie to możliwe dopóty, dopóki nie zostanie wyjaśniona tajemnica sprzed lat dotycząca matki Marka. Kim była? Co się z nią stało?

Nagrody: 2019 NIKA (nagroda Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej) za Najlepszą rolę męską (Aleksiej Sieriebriakow), Najlepszą drugoplanową rolę męską


21 marca, sobota

16:15 WIELKA DROGA PÓŁNOCNA

Fotograf i podróżnik Leonid Krugłow wraz ze swoją ekipą udaje się w podróż arktycznym szlakiem Siemiona Dieżniewa, pioniera i odkrywcy, który w XVII wieku przesunął granicę Księstwa Moskiewskiego daleko na wschód. Ekipa pokonała 10 tysięcy kilometrów na zaprzęgach, ciągniętych przez psy i renifery, w łodziach, na motoparalotniach, ryzykując życiem i walcząc z przeciwnościami losu. Wyprawa Krugłowa z udziałem podróżnika Fiodora Koniuchowa i przewodnika polarnego Wiktora Simonowa pokonała drogę z Archangielska do Cieśniny Beringa obfitując w zdjęcia na biegunie zimna, poznanie przygranicznych terenów oraz niesamowitego uroku rdzennej ludności. Bez upiększania. Bez pozowanych scen, ujęć i scenografii.

18:00 ROSYJSKI BIES

Grigorij Konstantinopolski, reżyser od lat podążający własną drogą, jest również bacznym obserwatorem tego, co dzieje się w światowej kinematografii. Nagrodzony na ubiegłorocznym Kinotawrze w Soczi za reżyserię „Rosyjski bies” nawiązuje do wcześniejszych awangardowych dzieł tego twórcy, ale także czerpie inspiracje z dokonań Davida Cronenberga i Nicolasa Windinga Refna. Akcja filmu rozgrywa się we współczesnej Moskwie, a jego bohaterami są ludzie z elit intelektualnych i finansowych. Swiatosław Iwanow to specjalista od dizajnu, zakochany w młodej i pięknej Asi, córce szefa jednego z największych w kraju banków. Dziewczyna przyzwyczajona jest do życia na wysokiej stopie, dlatego narzeczony, aby zapewnić jej po ślubie dotychczasowy luksus, postanawia otworzyć dochodową restaurację dla snobów, którą zresztą sam projektuje. Pieniądze na tę inwestycję wyciąga, nie bez trudu, od swojego teścia. Kiedy jest przekonany, że teraz już wszystko pójdzie z górki, zaczynają pojawiać się coraz większe problemy.

20:00 BRATERSTWO

Paweł Łungin dzięki „Taxi Blues” i „Wyspie” stał się jednym z tych reżyserów, na których filmy czeka się ze szczególną niecierpliwością. A po premierze analizuje się je na wszystkie sposoby, doszukując się w nich mniej lub bardziej ukrytych przesłań. „Braterstwo” opowiada o ostatnich miesiącach radzieckiej interwencji w Afganistanie i oparte zostało na wspomnieniach Nikołaja Kowaliowa, byłego agenta KGB odpowiedzialnego za misje specjalne, a po upadku Kraju Rad przez jakiś czas dyrektora Federalnej Służby Bezpieczeństwa, następnie – od 1998 do śmierci w kwietniu 2019 roku – wieloletniego deputowanego do Dumy Państwowej z ramienia Jedynej Rosji. Wbrew pozorom jednak Łungin nie nakręcił, jak się zapewne spodziewano, obrazu patriotyczno-propagandowego; starał się natomiast pokazać pełne spektrum ludzkich zachowań w obliczu nadchodzącej klęski. Na ekranie pojawiają się więc tchórze, zdrajcy i złodzieje w radzieckich mundurach, ale także – dla równowagi – żołnierze wierni ojczyźnie, a nade wszystko towarzyszom broni, gotowi dla nich zaryzykować życie.


22 marca, niedziela

18:00 PORT

To nie jest – wbrew tytułowi – film o tematyce marynistycznej, choć port przeładunkowy w Petersburgu odgrywa tu bardzo istotną rolę. W nim bowiem krzyżują się losy głównych bohaterów tej historii: z jednej strony pracujących jako dokerzy przybyłego z Syberii początkującego boksera Andrieja i jego kompana Romycza, który marzy tylko o tym, aby wyrwać się z Rosji w wielki świat, z drugiej – młodej Kiry, starającej się dojść do sprawności fizycznej po tragicznym w skutkach wypadku samochodowym, i właścicielki nocnego klubu Tiny, która wplątała się w niejasne interesy z miejscowym gangsterem. Port staje się dla nich symbolem otwarcia na świat, a jednocześnie jedyną drogą ucieczki przed beznadziejnością i życiem w nieuczciwości. By jednak skutecznie pozostawić za sobą niechcianą przeszłość i podążyć nową drogą – potrzebne są pieniądze. Można je zdobyć uczciwie albo idąc na skróty; w obu przypadkach wiąże się to z ryzykiem – zarówno tym wkalkulowanym, jak i niedającym się w żaden sposób przewidzieć. „Port” jest w równym stopniu opowieścią sensacyjną, co melodramatyczną. Historią miłosnego trójkąta, w którym zdolny, ale z łatwością mogący zejść na złą drogę bokser musi dokonać wyboru między dwiema skrajnie różnymi kobietami.

20:00 CZŁOWIEK, KTÓRY WSZYSTKICH ZASKOCZYŁ

Natasza Mierkułowa i Aleksiej Czupow jako scenarzyści nie unikają blockbusterów („Salut 7”, serial kinowy „Gogol”), ale jako reżyserzy pozostają wierni kinu autorskiemu. To ich drugie wspólne – po skandalizujących nowelowych „Miejscach intymnych” sprzed sześciu lat – pełnometrażowe dzieło. W dużym stopniu kontynuujące tamtą tematykę. „Człowiek, który zaskoczył wszystkich”, wykorzystując motywy syberyjskiego eposu o kaczorze Żambie, który postanowił oszukać Śmierć, wpisuje się w jak najbardziej współczesny dyskurs na temat tożsamości płciowej, tolerancji i praw człowieka. Jest również gorzkim i bolesnym portretem mentalności mieszkańców rosyjskiej prowincji (choć akurat w tym kontekście film jest dużo bardziej uniwersalny), dla których każda inność jest podejrzana. Jegor Pietrowicz – szanowany przez wszystkich strażnik lasu, broniący go i przed kłusownikami, i przed zapędami lokalnych władz – praktycznie z dnia na dzień staje się śmiertelnym wrogiem wiejskiej społeczności, która nie może wybaczyć mu jego życiowego wyboru. Prowokujące postępowanie Jegora jest jednak uzasadnione, ma swoje źródło w przekonaniu o zbliżającej się wielkimi krokami agonii. By jej uniknąć, mężczyzna gotowy jest na największe nawet wyrzeczenia.

Nagrody: 2019 NIKA (nagroda Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej) za Najlepszą główną męską rolę (Jewgienij Cyganow), Najlepszą męską rolę drugoplanową (Jurij Kuzniecow) 2018 Nagroda dla Najlepszej aktorki (Natalia Kudriaszowa) sekcji „Orizzonti” na MKF w Wenecji


Bilety: 14 zł

autor:
zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ