Zbigniew Makarewicz NONSENS & SENS | Zbiory i podzbiory kompatybilne i niekompatybilne. 2020.
- od: 22 maja 2020, piątekdo: 19 czerwca 2020, piątek
kuratorka: Alicja Jodko
godziny pracy Galerii w okresie pandemii pon—pt 12:00—18:00
22.05.20 / piątek/ autor wystawy będzie obecny w galerii w godz. 16:00—18:00
Wydarzenie jest częścią Sympozjum Wrocław 70/20 - oddolnego programu obchodów 50. rocznicy Sympozjum Plastycznego Wrocław '70.
Wystawa p.t. NONSENS & SENS to zgromadzenie rzeczy gotowych wziętych wprost z rumowiska cywilizacyjnych procesów. Podtytuł: „Zbiory i podzbiory, kompatybilne i niekompatybilne”, to pomocniczy opis tego co zostało zbudowane, lecz nie jest to wyjaśnienie zasady budowy dzieła. Tą zasadą są wizualne konsonanse, dysonanse i asonanse. Wielka Sala w Galerii Entropia gromadzi „Zbiór kompatybilny” - czyli konsonans – zbudowany z wielkiej ilości segregatorów. Te identyczne obiekty zostaną delikatnie zróżnicowane przez zatarcie, zamalowanie, przekreślanie sygnatury ich pierwotnego właściciela i przeznaczenia – funkcji i miejsca w operacjach biurowego, żeby nie rzec – biurokratycznego ładu. Ta procedura pozbawia segregator jego sensu istnienia, ale nadaje sens formie „zbioru”. W Małej Sali Galerii Entropia zgromadzono „podzbiory niekompatybilne”, których urok zasadza się na dysonansowych zestawieniach „akordów” z rzeczy porzuconych, a tutaj odnalezionych jako totalnie nieużytecznych. Uważny obserwator zapewne dostrzeże z kolei ten wizualny „asonans” tworzący sens „współbrzmienia” obydwu konstrukcji, tej w Wielkiej Sali z tą w Małej Sali.
Istnienie świata rzeczy porzuconych ma w mojej osobistej historii długą tradycję. Przemieszczając się z miejsca na miejsce, z kraju do kraju, ze wsi do miasta, z sublokatorki do sublokatorki, z akademika do akademika, zawsze rzeczy, ich zbiory, budziły grozę swoim uporczywym nieuporządkowaniem, zbędnością lub potencjalną niezbędnością swoich zastosowań. I, chcąc nie chcąc, coś w końcu porzucałem, a coś innego bez sensu przydatności, jak się później okazywało, trwało przy mnie i nie chciało, bez sensu, mnie opuścić. Przydatność zaś tych rzeczy – wistość tych rzeczy – jakby rzekł Stanisław Ignacy, okazała się dopiero w roku 1967. Zamierzaliśmy w wyselekcjonowanym zespole entuzjastów „coś zrobić”, ale jak to bywa nie wiadomo było co. Ostatecznie stało się tak, że w 1968 roku zabudowaliśmy wielką halę „romańską” Muzeum Architektury zestawieniami, konstrukcjami rzeczy porzuconych, przez ich prawowitych użytkowników. Nonsens ich istnienia (tych rzeczy) przekształciliśmy (Barbara Kozłowska, Zbigniew Makarewicz, Ernest Niemczyk, Wiesław Rembieliński, Ryszard Zamorski) w sens zaistnienia wielkiej „kompozycji przestrzeni emocjonalnej”, której wnętrze otaczało widza ponadto efektami świetlnymi i dźwiękowymi z towarzyszeniem poważnych fragmentów wielkiej architektury romańskiej, niegdyś przecież porzuconej, zbędnej i ukrytej w ziemi. Losy tego dzieła były dramatyczne. Nic z niego nie zastało. Postanowiłem nie rozstawać się z moimi rzeczami, które bez żalu mogłem porzucać. Tak powstały Paradoksalne Pamięciowe Pojemniki Pojęciowe. Składane w zespoły uporządkowane według chronologii ich kompletowania – dni, tygodnie, miesiące i lata. I tak były eksponowane. Pewnego razu zasłużona w utrwalaniu jedynie słusznego ustroju Służba postanowiła sprawdzić czy przypadkiem nie uczestniczę w jakimś postępowaniu naruszającym zamierzony sens istnienia naszego Obozu. Tak też i doszło do przebadania moich zbiorów. Zmęczeni tym badaniem funkcjonariusze nie zdobyli się na cierpliwe poskładanie tych setek tysięcy obiektów w przeznaczone dla nich pudełka, torby i worki. Wsypano wszystko „jak leci” do wielkich pudeł, na pozór bezładnie. Uznałem to zdarzenie za wskazanie ważne dla dalszych ekspozycji. Tak właśnie „jak leci”. W pełnej swobodzie, bez zmuszania tych rzeczy do stawania w szeregu z jakimś moim egoistycznym zamysłem. Znajdowały one swój ład i sens w odczuciach odbiorców – widzów. Dla niektórych z nich studiowanie wielkich połaci ścian, sufitów i podłóg zapełnionych drobiazgiem i tuż obok solidniejszymi resztkami dawnych użytków i pożytków stanowiło zajmującą zabawę. I niech tak zostanie w zbiorze zamykającym się w 1994 roku. Sentyment dla gotowizny, dla tych kapsli, pudełek, biletów, zakrętek i innych świadków całkiem przecież sensownego bytowania pozostał. Nie chciały mnie opuszczać. Stąd wziął się pomysł zorganizowania ich egzystencji w zbiorach kompatybilnych i niekompatybilnych. Jakie to są zbiory, co do pojęcia ich znowuż sensownego lub nonsensownego istnienia można pomyśleć, niech zechcą się Państwo przekonać udając się z wizytą do galerii Entropia we Wrocławiu. Nazwa tej zacnej instytucji jest wprost kompatybilna z charakterem tej ekspozycji.
Zbigniew Makarewicz, we Wrocławiu, w Roku Zarazy
ZBIGNIEW MAKAREWICZ: Urodził się w 27 września 1940 roku w Wilnie, szkołę średnią ukończył w Koszalinie w 1957 r.. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, w pracowni rzeźby prof. Xawerego Dunikowskiego i doc. Apolinarego Czepelewskiego, obronił dyplom w 1965 r. Aktor Teatru „Kalambur” we Wrocławiu, rzeźbiarz, twórca instalacji i happeningów, poezji konkretnej, krytyk sztuki i animator ruchu artystycznego, dziennikarz, działacz społeczny i polityczny (Zrzeszenie Studentów Polskich, Związek Młodzieży Wiejskiej, Związek Polskich Artystów Plastyków, Ruch Odbudowy Polski, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich), nauczyciel akademicki (prof. ASP i Wyższej Szkoły Humanistycznej we Wrocławiu). W latach 1981 – 1989 w ruchu kultury niezależnej, internowany, więziony. Liczne wystawy indywidualne i udziały w wystawach zbiorowych, plenerach, sympozjach i konferencjach w kraju i zagranicą. Ponad 200 publikacji z zakresu krytyki i teorii sztuki. Prace w zbiorach publicznych i prywatnych. W 2000 r. I miejsce w konkursie strzelania z pistoletu wojskowego. Odwiedził: Anglię, Białoruś, Czechy, Francję, Holandię, Litwę, Maltę, Niemcy, Rosję, Słowację, Słowenię, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Szkocję, Węgry, Włochy.
www.entropia.art.pl
newletter: https://www.entropia.art.pl/contact.php
JIŘÍ KROHA
od: 6 września 2007 do: 4 listopada 2007
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
19 127sztuka
Dyplom Katarzyny Turek
od: 30 października 2007 do: 31 października 2007
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
19 459sztuka
Romantyczność
31 października 2007 - 19:00
Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego
ul. Gabrieli Zapolskiej 3 Wrocław
19 775sztuka
Kobieta i Mężczyzna
od: 11 października 2007 do: 31 października 2007
Galeria Rewolucja
Kotlarska 32 Wrocław
19 629sztuka
Dużo koloru
od: 9 października 2007 do: 31 października 2007
Salonik Trzech Muz
ul. Zawalna 7 Wrocław
19 532sztuka
Aktywizacja procesu dydaktycznego
od: 5 lipca 2007 do: 31 października 2007
Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu
Stanisława Worcella 25-27 Wrocław
19 807sztuka
Peter Fuss
od: 16 października 2007 do: 30 października 2007
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
19 483sztuka
MAIL-ART-SCHOOL – „TY”
od: 9 października 2007 do: 30 października 2007
MDK Śródmieście
ul. Dubois 5 Wrocław
19 663sztuka
Czeczenia …ostateczne rozwiązanie
29 października 2007 - 17:30
Zakład Narodowy - im. Ossolińskich
Szewska 37 Wrocław
19 402sztuka
IKONY CODZIENNOŚCI
od: 9 października 2007 do: 28 października 2007
Mleczarnia klubokawiarnia
Włodkowica 5 Wrocław
19 633sztuka
Jak handlowano przed wiekami
od: 4 października 2007 do: 28 października 2007
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
20 136sztuka
SPOJRZENIA
od: 2 października 2007 do: 28 października 2007
Galeria Parkowa
ul. Parkowa 38/40 Wrocław
19 692sztuka
Coś śmiesznego czyli o wesołej stronie sztuki.
22 października 2007 - 18:30
Czekoladziarnia
Włodkowica 19 Wrocław
20 276sztuka
Cesarski przepych– mieszczańska prostota
od: 10 lipca 2007 do: 21 października 2007
Muzeum Narodowe
pl. Powstańców Warszawy 5 Wrocław
19 311sztuka
MAN RAY. MAG i ODKRYWCA.
od: 3 października 2007 do: 20 października 2007
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
20 040sztuka
Pejzaż baśniowy. Grafika warsztatowa Jolanty Anton.
19 października 2007 - 18:00
Czekoladziarnia
Włodkowica 19 Wrocław
20 016sztuka
63. rocznica wybuchuPowstania Warszawskiego
od: 6 sierpnia 2007 do: 15 października 2007
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
19 703sztuka