koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - styczeń 2021 - nr 321
zmodyfikowano  8 lat temu

Ewangelie dzieciństwa - Łazarz

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 093 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 23 kwietnia 2005, sobota
    » 20:30
  • 22 kwietnia 2005, piątek
    » 20:30

Spektakl Teatru ZAR z udziaůem Daisuke Yoshimoto

Specjalny pokaz spektaklu stanowi połączenie dwóch linii pracy – pierwszej nad Ewangeliami dzieciństwa, i drugiej nad Łazarzem, prowadzonej we współpracy z tancerzem buto, Daisuke Yoshimoto. Ewangelie dzieciństwa to próba opowiedzenia późnej historii ciała – po miłości, po poniżeniu, po śmierci; jest niemożliwą opowieścią o zmartwychwstaniu.

Impulsem do rozpoczęcia projektu Ewangelie dzieciństwa było zainteresowanie pierwiastkami gnostyckimi tkwiącymi w początkach chrześcijaństwa. Wątkiem wiodącym spektaklu jest opowieść o wskrzeszeniu Łazarza przywołana ustami jego sióstr, Marty i Marii. Wśród tekstów pojawiają się mało znane ewangelie apokryficzne: Marii Magdaleny, Filipa, Tomasza.

W spektaklu wykorzystane zostały pieśni zebrane przez zespół podczas wypraw do Gruzji, Bułgarii i Grecji w latach 1999-2003. Szczególnie ważna stała się praca z muzyką Swanów zamieszkujących najwyższą część Kaukazu, którzy przechowali w swej tradycji pieśni pogrzebowe sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące najstarszą formę wielogłosu w Gruzji, a być może na świecie. Drugim wątkiem muzycznym są pieśni liturgiczne z prawosławnej republiki mnichów Atos. Pieśni te, związane z okresem paschalnym, budują końcową część spektaklu – consolamentum.

Daisuke Yoshimoto, występujący w tej specjalnej wersji jako Łazarz, ukończył kierunek sztuki na Wydziale Teatru Uniwersytetu Nippon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował z największymi twórcami buto, m.in. z Kazuo Ohno, Hisayo Iwaki i Yukihiko Sakai. W latach dziewięćdziesiątych wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując cykl spektakli podejmujących temat śmierci.

Prowadzenie projektu – Jarosław Fret

Miejsce prezentacji: Brzezinka koło Oleśnicy

Wyjazd autokaru z Wrocławia – godz. 19.30

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ