koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Z miłości do kina – jubileusz 110-lecia kina w DCF

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 478 wyświetleń od 28 sierpnia 2020
  • 3 września 2020, czwartek

„Z miłości do kina” – pod tym hasłem Dolnośląskie Centrum Filmowe jako najstarsze kino we Wrocławiu, mające swoje korzenie jeszcze w przedwojennym Breslau, obchodzi wyjątkowy jubileusz. Dokładnie 3 września minie 110 lat od otwarcia kina Palast-Theater w miejscu, gdzie później stało kino Warszawa a dziś DCF.

Z tej okazji zapraszamy na dzień otwarty a w nim: koncert muzyki filmowej, kinowe hity stulecia za symboliczne 110 groszy, spacery filmowe śladami wrocławskich reżyserów i wystawa alternatywnych plakatów filmowych Michała Matoszki z wrocławskiej ASP.

🔶 Spacery filmowe

Zapraszamy na wyjątkowe spacery filmowe śladami reżyserów „Od Lenartowicza i Chęcińskiego po Krzystka, Saniewskiego i Vegę”. Przewodnikami spacerów będą Małgorzata Urlich-Kornacka i Bogdan Bernacki. Udział jest bezpłatny. | Godz. 13:00 i 16:00

🔶Koncert muzyki filmowej „Z miłości do kina” Specjalnym wydarzeniem uświetniającym jubileusz będzie koncert muzyki filmowej „Z miłości do kina”. Artyści Teatru Muzycznego Capitol: Justyna Szafran, Katarzyna Emose Uhunmwangho, Tomasz Leszczyński i Maciej Maciejewski wraz z muzykami: Rafałem Karasiewiczem (fortepian) i Jakubem Olejnikiem (kontrabas) zaprezentują swoje aranżacje znanych i lubianych przebojów filmowych.| godz. 17:30 | Bilety: 50 zł

🔶 Wystawa alternatywnych plakatów filmowych (jubileusz) Alternatywne plakaty filmowe autorstwa Michała Matoszki z wrocławskiej ASP. | Chill Room | Wstęp bezpłatny

🔶9 pokazów filmowych „Z miłości do kina”

👉 „Brzdąc”, reż. Charlie Chaplin (1928) | godz. 14:00 Włóczęga znajduje podrzucone niemowlę, którego na próżno stara się pozbyć. Pięć lat później stanowią jedno serce i jedną duszę - chłopiec przejął aż do najdrobniejszego szczegółu nawyki swego opiekuna. Jeden kryje drugiego. Ale szczęście nie trwa długo, ponieważ matka, która tymczasem stała się sławną aktorką, chce odebrać dziecko. Charles próbuje pocieszać się marzeniem, ale rzeczywistość staje się nieomal piękniejsza od marzeń: matka przyjeżdża po dziecko i.. ojca, który przecież należy do szczęśliwej rodziny.

👉„Buntownik bez powodu”, reż Nicholas Ray (1955) | godz. 14:30 Kino kultowe. Najsłynniejsze dzieło Raya rozpoczęło popularny trend filmów o problemach młodzieży oraz paradoksalnie falę lekkich teenmovies, którymi amerykańskie wytwórnie przyciągały do kin nową, młodą publiczność. Z ekranowym „Buntownikiem bez powodu” Jimem Starkiem (James Dean), wrażliwym, lecz nieakceptowanym młodzieńcem, utożsamiały się miliony amerykańskich nastolatków, znudzonych fałszywym kinem dorosłych i mitologią „American dream”, którą było naszprycowane hollywoodzkie kino lat 50. Młodzi Amerykanie zobaczyli na ekranie samotnych nastolatków-outsiderów, walczących z rodzicami, nauczycielami i samymi sobą. Fantastyczne role Deana (filmowy przebój, który uczynił go nieśmiertelnym) i niezwykłego Sala Mineo w roli Plato.

👉„Artysta”, reż. Michel Hazanavicius (2011) | godz. 15:00 "Artysta" to budzący zachwyt krytyki i miłośników kina namiętny romans i sentymentalna podróż do złotego okresu kina. Film po mistrzowsku łączy klasyczną, czarno-białą poetykę ze zrozumieniem oczekiwań nowoczesnego widza. To akcja, śmiech i łzy oraz, mimo pozorów, wycieczka do niezwykle barwnego świata. Opowieść dzieje się pod koniec lat 20. XX wieku, w czasie przełomu dźwiękowego. Koniec kina niemego był równocześnie końcem karier wielu gwiazd, będących u szczytu popularności. Czy słynny aktor George Valentin (Dujardin) podzieli los "wielkich zapomnianych"? Czy płomienna miłość, która wybuchnie między nim a początkującą tancerką Peppy Miller (Bejo) zainspiruje go do walki o miejsce w świecie "nowego" Hollywood i ocali przed zapomnieniem oddanej kiedyś publiczności?

👉„Wszystko na sprzedaż”, Andrzej Wajda (1969) | godz. 16:30 Wszystko na sprzedaż" jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali, i tych, którzy podziwiali go z daleka. Jak długo żywa będzie jego legenda? Nietrudno na ekranie dostrzec wiele faktów z życia Zbyszka Cybulskiego, ale nie jest to film o nim. Jest to - jak mówił Andrzej Wajda - opowieść o ludziach, którzy robią filmy - reżyserach, aktorach, asystentach, pomocnikach. Występujący w "Wszystko na sprzedaż" Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska czy Daniel Olbrychski grają samych siebie, występują pod własnymi imionami, mówią swoje teksty. Filmowa fikcja miesza się tu z rzeczywistością.

👉„Ukryte pragnienia”, reż. Bernardo Bertolucci (1996) | godz. 20:00 Bernardo Bertolucci powrócił po piętnastu latach do Włoch, aby zrobić film, który zadziwił i zachwycił wszystkich. Dziewiętnastoletnia Amerykanka Lucy przybywa do Toskanii, aby spędzić lato u przyjaciół rodziny. Kiedyś jako piętnastolatka całowała się tu po raz pierwszy. Teraz pragnie czegoś więcej. Opowieść o miłości i młodości, o życiu pełnym smaku i piękna, i o czymś nieuchwytnym wpisanym w toskański krajobraz. Miłośników Bertolucciego film nie zawiedzie na pewno, zdobywa on też szturmem całkiem nową publiczność. Młodość w oczach dojrzałego twórcy.

👉„Amator”, reż. Krzysztof Kieślowski (1979) | godz. 17:15 Jeden z najgłośniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz – kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra – zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swojej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji pięciolecia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolna ewolucję Filipa, który z człowieka „schowanego“ we własną prywatność, ceniącego ponad wszystko „święty spokój“ przeobraża się w społecznika i artystę, wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy sukcesu. Wręcz przeciwnie – samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje wynaturzenia otaczającej go rzeczywistości. Cena prawdy jest jednak wysoka...

👉"Wielkie piękno", reż. Paolo Sorrentino (2013) | godz. 20:00 Jep Gamberdella (Toni Servillo) – przystojny, czarujący mężczyzna, pomimo pierwszych oznak starzenia – w pełni korzysta z życia. Chodzi na eleganckie kolacje i przyjęcia, gdzie – jako znany dziennikarz i nałogowy uwodziciel – jest zawsze mile widziany. W młodości napisał powieść, która przyniosła mu nagrodę literacką i reputację sfrustrowanego pisarza. Na tarasie jego rzymskiego apartamentu z widokiem na Koloseum wydaje przyjęcia, na których „ludzka aparatura” – jak brzmiał tytuł jego powieści – rozbierana jest do naga. Znużony swoim stylem życia, Jep marzy czasem, aby raz jeszcze wziąć do ręki pióro.

👉„Casablanca”, reż. Michael Curtiz (1942) | godz. 20:15 "Casablanca" to najsłynniejszy melodramat wszech czasów, film - legenda, dzieło doskonałe, które można oglądać setki razy. Akcja filmu dzieje się podczas II Wojny Światowej w okupowanej przez Niemców i francuskich kolaborantów Casablance. Do Casablanki łatwo się dostać, ale trudno ją opuścić, zwłaszcza jeśli jest się poszukiwanym przez nazistów, tak jak działacz czeskiego ruchu oporu Victor Laszlo (Paul Henreid). Jedyną jego nadzieją okazuje się być właściciel nocnego klubu Rick Blaine (Humphrey Bogart) - cyniczny Amerykanin, który nie jest skory do pomocy, tym bardziej, że żoną Victora jest jego była ukochana, która złamała mu serce - Ilsa (Ingrid Bergman). Dawne uczucia odżywają. W zamian za ułatwienie mężowi wyjazdu z Casablanki, Ilsa proponuje Rickowi siebie. Główny bohater musi dokonać wyboru. Czy uczucie zwycięży w obliczu wojny? Scenariusz do filmu "Casablanca" powstał na podstawie cieszącej się niewielką popularnością sztuki Murraya Burnetta i Joan Alison "Everybody Comes to Rick's", która nigdy nie doczekała się premiery na Broadwayu. Na realizację obrazu przeznaczono zaledwie 950 tys. dolarów, co zmusiło ekipę do drakońskich oszczędności (samolot widoczny w ostatnich scenach zrobiony był z... kartonu). "Casablanca" to jeden z tych filmów, które mimo upływu lat się nie starzeją. Obraz Michaela Curtiza, z Ingrid Bergman i Humphreyem Bogartem w rolach głównych, zdobył 5 nominacji do Oscara oraz 3 statuetki, włączając w to "Najlepszy Film" 1943 roku.

👉„Score - muzyka filmowa”, reż. Matt Schrader (2016) | godz. 20:30 Muzyka i film zawsze miały bliskie relacje, nawet jeśli rodziły się one z praktycznej konieczności zatuszowania chybotliwego szumu projektora. Co jednak sprawia, że ścieżkę dźwiękową filmu pamiętamy przez długi czas? Co takiego w niej jest, że staje się niezapomniana? Film opowiada o roli muzyki w filmie. Obserwujemy wywiady z ponad sześćdziesięcioma kompozytorami, dyrygentami, reżyserami, producentami, agentami i ekspertami do spraw kina. Poznajemy elitę hollywoodzkich twórców, którzy opowiadają o swoim rzemiośle, magii muzyki filmowej i procesach jej tworzenia. Kompozytor okazuje się muzycznym naukowcem, który za pomocą dźwięków steruje emocjami, potrafi zbudować napięcie, wywołać smutek i euforię. Dowiadujemy się, jak najlepsi kompozytorzy pracowali nad popularnymi filmami i serialami telewizyjnymi i jak powstała muzyka do takich hitów kinowych, jak: „James Bond”, „Gwiezdne Wojny”, „Indiana Jones”, czy „Piraci z Karaibów”. Poznajemy szeroki wachlarz wizjonerskich technik i trików w wykonaniu wybitnych twórców muzyki filmowej, obserwujemy jak wygląda tworzenie muzyki w procesie postprodukcji. W tym porywającym filmie pełnym klipów i ciekawych materiałów archiwalnych muzyczna partytura ujawnia symbiotyczny związek muzyki i filmu.

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ