Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Sylwester 2024 w Piwnicy ŚwidnickiejCO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Dariusz J. Gorski, Mira Boczniowicz DISTANCING CHRONICLE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 280 wyświetleń od 10 września 2020
  • od: 3 września 2020, czwartek
    do: 30 września 2020, środa

kurator: Mariusz Jodko

Wystawa towarzyszy 10. Międzynarodowemu Festiwalowi Fotografii TIFF Festival 2020 // Procesy


Godziny pracy Galerii:

do końca września: Galeria czynna pon—pt 12:00—18:00

poniedziałek 14.09. galeria nieczynna

Przypominamy o konieczności używania maseczek zakrywających nos i usta oraz o zachowaniu dystansu 2 m. W pomieszczeniach Galerii może przebywać jednocześnie max. 6 osób.


„Kronika oddalenia” Dariusza J. Gorskiego i Miry Boczniowicz unaocznia procesy alienacji występujące we współczesnych społeczeństwach. Materiał fotograficzny wykonany był w różnych okresach w przestrzeniach publicznych głównie w USA, część w Polsce. Termin „dystans społeczny” upowszechnił się ostatnio z powodu pandemii, jednak w tym kontekście brzmi raczej jak eufemizm. Oddzielenie różnych warstw społeczeństwa jest faktem choć łańcuch pokarmowy i różnorakie procesy produkcji i konsumpcji zdają się je łączyć.

Jednym z bardziej zjawiskowych ujęć tego wielowątkowego projektu jest „dystans społeczny” w czasie pandemii, zarejestrowany w różnoraki sposób przez Dariusza J. Gorskiego w przestrzeniach San Francisco i Berkeley (CA). Niewątpliwą fotogeniczność tej sytuacji autor ujawnia w kilku sekwencjach architektury i graffiti. Futurystyczne i dystopijne obrazy opustoszałej aglomeracji miejskiej z dwuznacznie brzmiącą, dominującą reklamą SUPREME wprowadzają jednak w daleko szerszy kontekst cywilizacyjny i stanowią mocny kontrapukt dla namiotów i siedlisk bezdomnych, które egzystują równolegle. Stopniowo kamera Gorskiego wyprowadza nas na rogatki gdzie uwidacznia się w pełni forma i zawartość świata zbudowanego z cywilizacyjnych odpadów.

Aktualne wydarzenia w USA wprowadziły do „Kroniki” kolejny wątek — Black Lives Matter, na wystawie reprezentowany przez sekwencję artefaktów sztuki ulicy.

Mira Boczniowicz od wielu lat fotografuje ludzi bezdomnych w sytuacjach zastanych, tam, gdzie rzucił ich los. Są miejsca, gdzie takie obrazy są codziennością. Seria zdjęć ludzi śpiących na ulicy domyka całość wystawy. Unieruchomieni, w stanie hibernacji zdają się być częścią organizmu miasta jednocześnie będąc wobec niego całkowicie zdystansowani.

Projekt „Distancing Chronicle” ma charakter otwarty i jest powiększającym się fotozbiorem, swoistym wizualnym katalogiem socjologicznym, z którego na wystawie prezentowane są wybrane fragmenty.


Dariusz J. Gorski, artysta multidyscyplinarny. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Sfery działań: fotografia, video, obiekty, rysunek, malarstwo. Współtwórca i założyciel grupy Antyle 2, Poznań 1990. Inicjator i twórca młodzieżowego Teatru Form Nieforemnych (1992). Uczestnik wystaw zbiorowych i indywidualnych.Laureat licznych nagród m. in. złotego, srebrnego i brązowego medalu Polskiego Związku Artystów Fotografików za twórczość artystyczną. Prace w zbiorach publicznych i prywatnych. Mieszka i pracuje w Berkeley, California.

Mira Boczniowicz aka MiRART.73 Artystka interdyscyplinarna. Wykładowczyni akademicka. Wypowiada się przy użyciu języka wizualnego. Realizuje projekty związane z problematyką przestrzeni publicznej, cielesności i struktur w ich aspekcie symbolicznym, historycznym i medialnym. Zaangażowana w budowanie kolekcji / archiwum – dokumentując postaci, wydarzenia i miejsca.


www.entropia.art.pl

zmodyfikowano  4 lata temu  »