koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Cykl: Kobieta idzie na wojnę

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 059 wyświetleń od 2 listopada 2020
  • od: 6 listopada 2020, piątek
    do: 8 listopada 2020, niedziela

Ich pięknem jest ich siła. Są waleczne, bezkompromisowe, potrafią iść pod prąd i odpierać ciosy. Płeć piękna, ale nie słaba. Takie kobiety zobaczycie podczas trzydniowego przeglądu w DCF “Kobieta idzie na wojnę”. Zapraszamy na spotkania z superbohaterkami, które walczą o swoje prawa i własne miejsce na świecie, wychodzą poza kulturowe ograniczenia i normy, przeciwstawiają się przemocy domowej i gwałtowi. Takie kobiety podziwiamy, wspieramy i dajemy im głos.

6 listopada, godz. 17:30: MUSTANG, reż. Daniz Gameze Erguven | 2015

Pięć nieokiełznanych dziewczyn, pięć żywiołów i jedno silne pragnienie – wolności. Jednak w świecie, w którym ciągle pokutuje przeświadczenie, że kobieta powinna „znać swoje miejsce”, bohaterki będą musiały zaryzykować wszystko, aby żyć po swojemu. Wczesne lato w nadmorskim miasteczku kilkaset kilometrów od Stambułu. Lele i jej cztery siostry wracają ze szkoły, spontanicznie świętując koniec roku i niewinnie flirtując z kolegami z klasy. Dla okolicznych mieszkańców ich zabawa okazuje się być jednak zbyt frywolna. Wybucha lokalny skandal, który ma nieoczekiwane konsekwencje. Dom dziewczynek z dnia na dzień zamienia się w więzienie, a rodzina postanawia jak najszybciej „pozbyć się problemu” i wydać je za mąż – decydując o wyborze narzeczonych bez ich wiedzy. Siostry postanawiają jednak za wszelka cenę znaleźć sposób, by pokonać ograniczenia i móc żyć po swojemu.

6 listopada, godz. 20:00: KOBIETA IDZIE NA WOJNĘ, reż. Benedikt Erlingsson | 2018

Zwycięzca LUX Prize dla Najlepszego Europejskiego Filmu i zdobywca 10 islandzkich Oscarów! Przebojowa opowieść o kobiecie, która wywraca system do góry nogami. “Kobieta idzie na wojnę” podbiła dziesiątki festiwali na całym świecie i zelektryzowała samą Jodie Foster, która wykupiła prawa do amerykańskiego remake’u filmu.

Halla mieszka w małym miasteczku i na co dzień jest dyrygentką lokalnego chóru. Nikt nie podejrzewa, że zawsze uśmiechnięta i pełna pozytywnej energii Halla po godzinach prowadzi drugie życie. Ukrywając się pod pseudonimem „Kobieta z Gór”, niczym super bohaterka wypowiada walkę potężnemu koncernowi, który stanowi zagrożenie dla islandzkiego środowiska.

7 listopada, godz. 17:30: WOMAN, reż. Anastasia Mikowa, Yan Arthus-Bertrand | 2019

Przebój 17. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

Co to znaczy być kobietą? 2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości. Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie.

Niezależnie od tego skąd pochodzą i ile mają lat, ich doświadczenia rezonują ze sobą, nabierając uniwersalnego znaczenia. W ten sposób powstaje intymny i emocjonalny portret kobiet, które stanowią połowę ludzkości na Ziemi, a mimo to nadal poddawane są przemocy i niesprawiedliwości. To również pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają. W erze po #meetoo to również interesujące spojrzenie na rolę i znaczenie kobiet oraz ich postrzeganie świata. Film kręcony był przez dwa i pół roku, a jednym z reżyserów jest Yann Arthus-Bertrand.

7 listopada, godz. 20:00: NIGDY, RZADKO, CZASAMI, ZAWSZE, reż. Eliza Hittman | 2020 - POKAZ PRZEDPREMIEROWY

Film nagrodzony na tegorocznym festiwalu Sundance (U.S. Dramatic Special Jury Award for Neorealism) oraz Srebrnym Niedźwiedziem na Festiwalu w Berlinie. Autumn to spokojna nastolatka. Uczy się w szkole, pracuje w supermarkecie w niewielkim mieście w Pensylwanii. W obliczu niezamierzonej ciąży i braku możliwości jej przerwania w całym stanie, ona i jej kuzynka Skylar zbierają trochę gotówki, pakują walizkę i wsiadają do autobusu do Nowego Jorku. Nie mają się nawet gdzie zatrzymać, tylko z adresem kliniki w ręku ruszają do nieznanego miasta. Scenarzystka i reżyserka Eliza Hittman po mistrzowsku przedstawia obraz, w którym gesty i szczegóły są tak samo ważne jak słowa. Film nakręcono na taśmie 16mm, przywołując ziarnistą, ponurą i surową atmosferę, rejestrując młode aktorki – Sidney Flanigana i Talię Ryder (obie obwołane odkryciami), w intymnych zbliżeniach, które podkreślają złożoność ich naturalnych, minimalistycznych kreacji. W ten sposób powstała historia nastolatek odbywających żmudną podróż, w której chodzi o odwagę do podejmowania decyzji, kobiecą solidarność, a przede wszystkim o odzyskanie własnego ciała i ducha.

8 listopada, godz. 17:30: MAŁE KOBIETKI, reż. Greta Gerwig | 2019

Scenarzystka i reżyserka Greta Gerwig („Lady Bird”) podeszła do tematu kultowej powieści „Małe kobietki”, bazując na książce oraz rysunkach Louisy May Alcott; przygląda się alter ego autorki – Jo March, sięgając do fikcyjnego życia, które ta prowadzi w wyobraźni. Spojrzenie Gerwig na ukochaną przez publiczność historię czterech sióstr March, zdeterminowanych, by żyć po swojemu, jest zarówno ponadczasowe, jak i silnie osadzone w rzeczywistości. W rolach Jo, Meg, Amy i Beth zobaczymy Saoirse Ronan, Emmę Watson, Florence Pugh oraz Elizę Scanlen. W filmie występują także: Timothee Chalamet w roli sąsiada sióstr March – Lauriego oraz Laura Dern jako Marmee i Meryl Streep jako ciotka March.

8 listopada, godz. 20:00: PORTRET KOBIETY W OGNIU, reż. Céline Sciamma | 2019

Podsycany przez tajemnicę, płomień zakazanej miłości wybucha ze zdwojoną siłą – przekonuje najpiękniejsza love story roku, „Portret kobiety w ogniu”. Film Céline Sciammy z miejsca podbił serca publiczności festiwalu w Cannes i uwiódł jurorów, którzy nagrodzili go za scenariusz. Subtelny, a przy tym ognisty melodramat francuskiej reżyserki to pochwała kobiecego spojrzenia i jego imponujący manifest.

Opowieść o miłości wyprzedzającej swój czas i intymnej więzi zdolnej przełamać niejedno tabu, ubiera w kostium – akcja rozgrywa się w Bretanii w 1770 roku – jak najbardziej współczesne pragnienia i uczucia. Bohaterkami filmu są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz przybyła z Paryża malarka, Marianna. Ta druga ma namalować portret tej pierwszej, ale w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Marianna dyskretnie obserwuje swoją modelkę, intensywnie tworzy, ale niszczy kolejne wersje obrazu. Czuje, że nie pozna prawdziwego oblicza młodej kobiety tak długo, jak sama będzie ukrywać własne.

Czasem burzliwa, jak ocean u wybrzeży Bretanii, czasem intymna, jak cisza panująca w malarskiej pracowni; relacja pomiędzy obiema kobietami przyjmie nieoczekiwany kierunek. Arystokratkę i artystkę połączy wspólna tajemnica. Ta mistrzowsko poprowadzona opowieść o zakazanym uczuciu działa jak iskra, rozpalając wyobraźnię widowni. Zmysłowy, romantyczny, a zarazem drapieżny, „Portret kobiety w ogniu” umyka melodramatycznym kliszom – przede wszystkim dzięki pełnokrwistym, odważnym bohaterkom, które rzucają wyzwanie swoim czasom.

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ