koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362LATO w biblioteceKRUPAGASTRO Miasto 4
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Młodzieńcze arcydzieło

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 922 wyświetleń od 9 listopada 2021
  • 3 grudnia 2021, piątek
    » 19:00

Wykonawcy:
Christian Vásquez – dyrygent
Artur Tokarek – altówka
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:
R. Vaughan Williams Suita na altówkę i orkiestrę
G. Bizet I Symfonia C-dur

Czas: 60'

Zapraszamy na jeden z ostatnich w tym roku kalendarzowym koncertów NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Christiana Vásqueza! Będzie to okazja do wysłuchania utworu z altówką w rzadko spotykanej roli instrumentu solowego, a zagra na niej Artur Tokarek. Następnie zabrzmi napisana przez kompozytora zaledwie kilkunastoletniego symfonia, której historia powstania jest zadziwiająca i niecodzienna.

Suita na altówkę i orkiestrę Ralpha Vaughana Williamsa powstała w latach 1933–1934. Angielski kompozytor napisał ją z myślą o Lionelu Tertisie, legendarnym wirtuozie tego instrumentu. Dzieł przeznaczonych na altówkę było wówczas niewiele, ponieważ traktowano ją w kategoriach smyczkowego „brzydkiego kaczątka”. Tertis starał się zmienić ten stan rzeczy, inspirując kompozytorów, by wyeksponowali piękno jej brzmienia. Pisali dla niego także Gustav Holst, William Walton czy Arnold Bax, a sam instrumentalista był autorem książek Cinderella No More oraz My Viola and I. Utwór Vaughana Williamsa składa się z ośmiu części kontrastujących ze sobą pod względem nastroju i ekspresji: Prelude, Carol, Christmas Dance, Ballad, Molto perpetuo, Musette, Polka melancolique oraz Galop. Pomimo przystępności zastosowanego języka muzycznego i nastrojowości, nie jest ono wykonywane zbyt często, dlatego też jego prezentacja we Wrocławiu to znakomita okazja do jego poznania.

W drugiej części koncertu usłyszymy Symfonię C-dur. Georges Bizet rozpoczął pracę nad nią pod koniec października 1855 roku, zaledwie cztery dni po swoich siedemnastych urodzinach. Proces twórczy postępował szybko i miesiąc później dzieło było już gotowe. Artysta uważał je za studencką wprawkę – nie zadbał ani o wykonanie ani o publikację tej kompozycji. Na rękopis symfonii natrafił w archiwum Konserwatorium Paryskiego w 1933 roku francuski muzykolog Jean Chantavoine. Badacz opisał „nowe” dzieło w czasopiśmie „Le Menestrel”, a jego artykułem zainteresował się biograf Bizeta, Douglas Charles Parker. Niezwłocznie poinformował on o znalezisku niemieckiego dyrygenta Felixa Weingartnera, który zadyrygował prawykonaniem w Bazylei w 1935 roku. Symfonia C-dur jest utworem bezpretensjonalnym i pełnym gracji, świadczącym o wielkiej inwencji melodycznej Bizeta. Trzy części utrzymane są w żywym tempie, jedynie druga (Andante. Adagio) w wolnym i wyróżnia się ona piękną, melancholijną solówką oboju.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ