koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Mistyczna Anglia

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 701 wyświetleń od 9 listopada 2021
  • 4 grudnia 2021, sobota
    » 18:00

Wykonawcy:
Joseph Swensen – dyrygent
Andrzej Bauer – wiolonczela
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
E. Elgar Serenada e-moll op. 20; Introdukcja i Allegro op. 47
J. Tavener The Protecting Veil

Czas: 60'

Zapraszamy na koncert NFM Orkiestry Leopoldinum, podczas którego zabrzmią utwory dwóch znakomitych kompozytorów angielskich. Pierwszy z nich był romantykiem piszącym dzieła pełne wielkich emocji, osią twórczości drugiego z nich była zaś duchowość prawosławna.

Na początku zabrzmi krótka, lekka i pełna wdzięku trzyczęściowa Serenada e-moll Edwarda Elgara. To wczesne dzieło tego twórcy i jednocześnie pierwsze, z którego był naprawdę usatysfakcjonowany. Także Introdukcja i Allegro to utwór popularny i chętnie wykonywany. Przeznaczony jest on na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową, a został skomponowany na zasadzie barokowego concerto grosso – partia kwartetu jest bardziej rozbudowana i wirtuozowska. Zazwyczaj współzawodniczy on z resztą orkiestry, w nielicznych odcinkach zaś jego brzmienie stapia się z dźwiękami pozostałych instrumentów. To porywająca kompozycja, dramatyczna i pełna pasji.

Z kolei The Protecting Veil Johna Tavenera to jeden z najpopularniejszych utworów na wiolonczelę i orkiestrę napisanych w drugiej połowie XX wieku. Impulsem do rozpoczęcia pracy nad tą kompozycją było zamówienie złożone przez wybitnego wirtuoza Stevena Isserlisa. Przy komponowaniu Tavener inspirował się prawosławnymi ikonami przedstawiającymi sceny z życia Matki Boskiej. Zgodnie z komentarzem kompozytora jego dzieło jest dźwięczącą ikoną, odpowiednikiem dzieł plastycznych przedstawiających sceny z życia Maryi, które można podziwiać w prawosławnych cerkwiach. Sam tytuł utworu odnosi się do zasłony, za pomocą której Matka Boska miała ochronić ludność Konstantynopola przed najazdem Saracenów. Mistycyzm muzyki Tavenera był rezultatem jego osobistych poszukiwań w tym względzie – w 1971 roku przyjął on bowiem wiarę prawosławną.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ