koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365KLIMT wystawa WrocławARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGTP Repertuar 11.2024Cantores wiolonczela
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Wariacje koncertowe

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 444 wyświetleń od 23 listopada 2021
  • 28 stycznia 2022, piątek
    » 19:00

Wykonawcy:
Giancarlo Guerrero – dyrygent
Paul Jacobs – organy
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:
A. Ginastera Variaciones concertantes op. 23
H. Parker Koncert organowy es-moll op. 55
M. Ravel Moja matka gęś – suita orkiestrowa
A. Guilmant I Symfonia na organy i orkiestrę op. 42

Zapraszamy na koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą szefa artystycznego orkiestry, wybitnego dyrygenta Giancarla Guerrero. Zabrzmią atrakcyjne, barwne dzieła autorstwa dwóch klasyków XX wieku: Alberta Ginastery, i Maurice’a Ravela, oraz dwa dzieła na organy i orkiestrę autorstwa mniej znanych twórców.

Variaciones concertantes op. 23 powstały w 1953 roku. To najważniejsze dzieło Ginastery z okresu jego twórczości określanego mianem „subiektywnego nacjonalizmu”. Do pisanych w tamtym czasie utworów kompozytor próbował włączać elementy argentyńskiej muzyki ludowej. W wariacjach, które zabrzmią podczas koncertu, nie wykorzystał żadnej konkretnej melodii ludowej, użył jednak zwrotów melodycznych i rytmicznych charakterystycznych dla tej muzyki. Najpierw wybrzmiewa temat, a po nim następuje jedenaście wariacji, w których poszczególne instrumenty orkiestry prezentują się solowo lub grupami. Są to kolejno: wiolonczela i harfa (które przedstawiają temat), smyczki, flet, klarnet, altówka, obój i fagot, trąbka i puzon, skrzypce, waltornia, wszystkie instrumenty dęte, kontrabas, a w końcu cała orkiestra. Każdy odcinek różni się od pozostałych pod względem tempa, charakteru, nastroju i barwy.

Następny utwór w programie to skomponowany w 1902 roku Koncert organowy es-moll op. 55 Horatia Parkera. Ten amerykański kompozytor, organista i pedagog był jedną z czołowych postaci życia muzycznego w nadmorskiej miejscowości New Haven w drugiej połowie XIX stulecia. Chociaż za swego życia uważany był za jednego z najwybitniejszych amerykańskich twórców, jego bogata spuścizna popadła w całkowite niemal zapomnienie. O tym, że jest ono niesłuszne można przekonać się, słuchając czteroczęściowego Koncertu organowego es-moll. To dzieło przystępne, efektowne, ekspresyjne, chwilami dramatyczne, a przy tym pełne śpiewnych, łatwo wpadających w ucho melodii. Moja matka gęś Ravela to utwór inspirowany bajkami m.in. Charlesʼa Perraulta, napisany z myślą o dzieciach przyjaciół kompozytora, Jeanie i Mimi Godebskich, wnukach polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego. Suita, w oryginale przeznaczona na fortepian na cztery ręce, prędko doczekała się wersji orkiestrowej, która stała się jednym z najpopularniejszych dzieł Ravela. Składa się na nią pięć części: marzycielska Pawana Śpiącej Królewny, Tomcio Paluch z zabawną imitacją śpiewu ptaków, brzmiąca orientalnie dzięki zastosowaniu skali pentatonicznej i dźwięku gongu Brzydulka, cesarzowa pagód, Rozmowy Pięknej i Bestii oddane poprzez kontrast pomiędzy dźwiękami klarnetu i kontrafagotu (przemianę Bestii ilustruje pełne słodyczy solo skrzypiec) oraz Zaczarowany ogród. Niezwykła inwencja melodyczna, barwna i sugestywna orkiestracja oraz specyficzny, oniryczny nastrój tej muzyki sprawiły, że wciąż czaruje ona nowe pokolenia słuchaczy.

Koncert zakończy wykonanie I Symfonii na organy i orkiestrę op. 42 Alexandra Guilmanta. Ten działający w drugiej połowie XIX wieku kompozytor uważany był także za jednego z najświetniejszych organistów tamtych czasów. Potwierdzeniem jego statusu było przyznanie mu stanowiska organisty w Kościele de la Sainte Trinité w Paryżu, które piastował przez trzydzieści lat. Symfonia, która zabrzmi na niniejszym koncercie, to dzieło składające się z trzech części. To muzyka brawurowa, pełna blasku, doskonale uzmysławiająca jak piękne i potężne może być brzmienie organów.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ