koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGTP Repertuar 11.2024KLIMT wystawa WrocławCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Cantores wiolonczela
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Rezydencje artystyczne w Instytucie Grotowskiego

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 502 wyświetleń od 11 stycznia 2022
  • od: 7 lutego 2022, poniedziałek
    do: 12 lutego 2022, sobota

pon. 7.02.2022, 18.00

La Routa – Pokaz pracy zespołu Adaria w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców"
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej miejscówki

W różnych dialektach
Czas trwania: 45 min

Adaria (Włochy) to zespół, który narodził się ze wspólnej wiary; z poczucia identyfikacji wyczuwalnego w dźwiękach Davidego Ambrogiego (multiinstrumentalista, wokalista); z wykorzystania ciała; z głosu Sary Giannelli, Alessii Romano i Ariany Cutrone (aktorki) oraz z pomysłu połączenia różnych języków Tullii Saliny Attiny (reżyserka). Ale przede wszystkim z doznań, które jednoczą wszystkich członków, gdy unosi ich przepływ wibracji, tworzących communitas.

Trzy kobiety zostały uwięzione w sieci znaczeń, którą utkało dla nich społeczeństwo; czasem ta sieć jest ciasna i chcą ją rozerwać, innym razem jest kołyską, która je chroni. Między pragnieniem odejścia, a pragnieniem pozostania; między krzykiem rezygnacji a krzykiem nadziei, pojawia się rozpaczliwa potrzeba poczucia się jak w domu.

Reżyseria: Tullia Salina Attinà
Występują: Alessia Romano, Ariana Cutrone, Sara Giannelli Reżyser dźwięku: Davide Ambrogio

Rezydencja „La Ruota”, 17.01 – 7.02.2022

Punktem wyjścia pracy będzie rytuał społeczny o nazwie u sonu a ballu. Po przeprowadzeniu dokładnych badań w terenie, chcemy wykorzystać strukturę tego rytuału, w tym role i relacje, korzystając z dostępnych nam narzędzi teatralnych i performatywnych. Rytuał celebrowany jest w domu lub na rynku i nawiązuje do identyfikacji jednostki ze wspólnotą; relacji z innymi, która zachodzi poprzez pozacodzienny, wysoce zakodowany język. Rytuał ten, jak teatr dla wielu nas, jest środkiem do bycia w relacji, a nie celem samym w sobie.

Rezydencja: Adaria
Reżyserka: Tullia Salina Attinà
Inżynier dźwięku: Davide Ambrogio
Aktorki: Ariana Cutrone, Alessia Romano, Sara Giannelli Tancerka: Sara Giannelli

śr. 09.02.2022, 18.00

Droga poznania – od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata – Pokaz pracy Michele Luchettiego w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

W języku angielskim
Czas trwania: 45 min

Michele Luchetti (Szwajcaria) jest pedagogiem i praktykiem teatralnym. Wykształcenie zdobywał w szkołach teatralnych w Mediolanie, Odin Teatret w Danii i Międzynarodowej Szkole Biomechaniki Teatralnej w Perugii. Po uzyskaniu doktoratu z filozofii i historii nauki rozpoczął w Lozannie, gdzie mieszka, projekt „Sarvàn Teater”, aby badać powiązania między teatrem a naukową metaforyką za pomocą działań pedagogicznych i performatywnych.

Robotnik budowlany zostaje sam na placu budowy, z którego wkrótce wystartuje statek kosmiczny. Astronauta wspomina swoje przeżycia podczas kwarantanny przed zbliżającą się misją. Arcykapłan przybywa z daleka, aby pobłogosławić statek kosmiczny przed startem. Wszyscy posiadają wiedzę, do której się odwołują, gdy przytłaczają ich emocje, jednak nikt z nich nie wie, co się wydarzy.

Koncepcja i wykonanie: Michele Luchetti
Opieka: Kamila Klamut
Kostiumy i konsultacja artystyczna: Stefania Casiraghi
Konsultacja inscenizacyjna: Francesco Zenoni

Po pokazie, o godz. 19.00 odbędzie się spotkanie z rezydentem i opiekunką rezydencji.

Rezydencja „Tworzenie spektaklu teatralno-naukowego: od improwizowanego materiału aktorskiego do dramaturgii narracyjnej”, 10.01 – 13.02.2022

Źródłem wiedzy naukowej jest racjonalna myśl. Narracje symboliczne są wytworem skojarzeń. A przynajmniej takie jest powszechne przekonanie. Podczas rezydencji aktor-reżyser będzie badać związek między wiedzą naukową a narracjami symbolicznymi oraz proces, dzięki któremu stworzy swój pierwszy monodram. Posługując się jedynie improwizowanymi partyturami fizycznymi oraz wyimkami z książek popularnonaukowych i poezji, artysta odkryje opowieść i jej bohaterów. Spektakl będzie manifestem artystycznym, głównym elementem nowo powstałego projektu edukacyjnego, którego celem jest wykorzystanie pedagogiki i praktyki teatralnej do tworzenia relacji między nauką a społeczeństwem.

Rezydent: Michele Luchetti
Opieka: Kamila Klamut

czw. 10.02.2022, 18.00

Pieśń Iliady – Pokaz pracy Marii Floratou w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

W języku greckim z angielskim wstępem
Czas trwania: 45 min

Maria Floratou (Grecja) jest aktorką i reżyserką teatralną pracującą w Atenach. Ukończyła szkołę teatralną Greckiego Teatru Artystycznego im. Karolosa Kouna i jest słuchaczką studiów na Wydziale Teatrologii Uniwersytetu Narodowego im. Kapodistriasa w Atenach. Jej poszukiwania artystyczne koncentrują się na wykorzystaniu dźwięku, głosu i ruchu jako głównych elementów procesu twórczego.

„Pieśń Iliady” to pokaz pracy, który za pomocą głosu, tekstu i krajobrazu dźwiękowego opowiada starożytną historię o miłości i zemście. Spektakl łączy starożytny i współczesny tekst grecki (pieśń „III Iliady”) z tradycyjną muzyką grecką. Artystka przygląda się korzeniom zachodniej cywilizacji, „poszukując głosu ludzkości”.

Koncepcja i wykonanie: Maria Floratou
Opieka: Joanna Kurzyńska

Po pokazie, o godz. 19.00, odbędzie się spotkanie z rezydentką i opiekunką rezydencji.

Rezydencja „Pieśń Iliady”, 10.01 – 13.02.2022

„Iliada” to epos starożytnego greckiego poety Homera, napisany około 750 roku p.n.e. Poemat opisuje dziesięcioletnią wojnę pomiędzy Trojanami a Grekami. Podczas swojej rezydencji artystka skupi się na pejzażu dźwiękowym języka greckiego i głosie aktora jako podstawowych elementach opowiadania historii. Głównym celem pracy jest stworzenie teatralnej narracji opartej na dźwięku i głosie, której znaczenie nie będzie ograniczone semantyką.

Rezydentka: Maria Floratou
Opieka: Joanna Kurzyńska

pt. 11.02.2022, 17.00

Doświadczenia ciała w przeżyciach estetycznych – Odczyt Maliny Barcikowskiej w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Czas trwania: 45 min

Malina Barcikowska (Polska) jest absolwentką filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Ukończyła z wyróżnieniem kurs pisania scenariusza i dramatu w Instytucie Badań Literackich PAN. Współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego przy tworzeniu materiałów edukacyjnych dla portalu Teatroteka Szkolna. Przez kilka lat związana zawodowo z Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu. Krytyczka sztuki. Publikuje teksty o sztuce.

W „Możliwościach teatru” Jerzy Grotowski zastanawiał się nad stworzeniem jednej wspólnoty aktorów i widzów przedstawienia. Szansę na to widział w zaktywizowaniu widowni poprzez wzbudzenie w niej odpowiednich stanów emocjonalnych, czemu służyć miała m.in. specjalna aranżacja sali. Wydaje się, że współczesny sposób wystawiennictwa dzieł sztuki oraz koncepcje estetyczne przedstawiające widza, jako uczestnika sytuacji artystycznych odbierającego sztukę nie tylko intelektualnie, ale z czynnym udziałem ciała, mogą zbiegać się z badaniami Grotowskiego w tworzeniu sądów estetycznych. W swoim odczycie chciałabym bliżej przyjrzeć się polu tematycznemu stworzonemu dzięki takiemu interdyscyplinarnemu podejściu. Nurtem filozoficznym szczególnie inspirującym do takiego myślenia będzie dla mnie somaestetyka oraz publikacje Richarda Shustermana.

Koncept i wykonanie: Malina Barcikowska
Opieka: Jakub Gontarski

O godz. 19.30 odbędzie się spotkanie z rezydentką i opiekunem rezydencji.

Rezydencja „Ciało w doświadczeniu estetycznym”, 10.01 – 13.02.2022

W muzeum, reakcje cielesne odbiorców sprowadzają się do tych bardzo dyskretnych: min, gestów, czasem oklasków, które jednak w przypadku ludzi stojących przed obrazem wyglądałyby już raczej dziwnie. Tymczasem emocje cielesne, hamowane i wypierane przez proces socjalizacji, są nieodłącznym elementem percepcji. Inaczej reagujemy na oglądane piony, poziomy, kąty ostre czy proste. Współcześnie somaestetyka wprost nazywa ciało ośrodkiem człowieczeństwa. Wskazuje na zależność życia umysłowego od doświadczenia somatycznego, w którym bodźce płynące z ciała wpływają na nasze intelektualne oceny, także w przypadku doświadczania estetycznego. Dla pełnego (świadomego) odbioru sztuki warto jest się na nie szerzej otworzyć.

Koncept i wykonanie: Malina Barcikowska
Opieka: Jakub Gontarski

pt. 11.02.2022, 18.30

Echa wcielone – Pokaz pracy Anny Olkinuory w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

W języku angielskim
Czas trwania: 45 min

Anna Olkinuora (Finlandia) jest artystką teatru i performansu. W swojej pracy kładzie duży nacisk na ruch i praktyki interdyscyplinarne. Ukończyła studia licencjackie w zakresie teatru fizycznego w St. Mary’s University College w Londynie oraz studia magisterskie na kierunku performans w przestrzeni publicznej w Fontys School of Fine and Performing Arts w Holandii. Ważnymi obszarami pracy artystki są: wiedza wcielona (niejawna), badanie relacji przestrzennych między ciałami oraz ciało jako autobiografia. Anna Olkinuora tworzy prace krytyczne wobec norm oraz ceni inkluzywność i niehierarchiczne przestrzenie pracy.

„Echa wcielone” to prezentacja pracy przygotowanej pod opieką lidera Studia Kokyu Przemysława Błaszczaka, powstałej podczas rezydencji. Praca będzie mieć formę krótkiego spektaklu, po którym odbędzie się rozmowa z artystką. Pokaz pracy obejmie materiał, który Anna zgromadzi w przestrzeni prywatnej i publicznej podczas rezydencji, badając swoje artystyczne rozumienie przestrzeni poprzez ruch, taniec i słowo mówione.

Koncepcja i wykonanie: Anna Olkinuora
Opieka: Przemysław Błaszczak

Po pokazie, o godz. 19.30, odbędzie się spotkanie z rezydentką i opiekunem rezydencji.

Rezydencja „Echa wcielone”, 10.01 – 13.02.2022

„Echa wcielone” to szerszy projekt badawczy, poświęcony badaniu fenomenologicznego pojęcia doświadczalnej przestrzeni ciała i poszukiwaniu sposobów, w jakich jego rozumienie można wykorzystać jako podstawę do tworzenia spektakli. Projekt dostarczy nowej artystycznej wiedzy na temat ciała jako miejsca autobiograficznego performansu oraz ciała jako twórcy wiedzy. Poza tym badania doprowadzą do powstania metody tworzenia performansu w formie praktyki artystycznej, w której fundamentem pracy będzie rozumienie i doświadczanie przez ciało otaczającej go przestrzeni. Podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego Anna skupi się na badaniu, w jaki sposób przestrzeń publiczna i prywatna mogą wejść ze sobą w dialog oraz jak eksperymenty artystyczne w przestrzeni publicznej „przekładają się” na przestrzeń teatralną.

Rezydentka: Anna Olkinuora
Opieka: Przemysław Błaszczak

sob. 12.02.2022, 10.00–15.00

Zmysł – Warsztaty prowadzone przez Sarę Kaurin Jonassen w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zgłoszenia za pomocą formularza do 10 lutego

W języku angielskim

Sarah Kaurin Jonassen (Norwegia) ukończyła studia magisterskie w Rose Bruford College/arthaus.berlin na kierunku zaawansowana praktyka devised theatre oraz studia licencjackie na Uniwersytecie w Bergen na kierunku performatyka. Obecnie studiuje pedagogikę teatru na Uniwersytecie Metropolitalnym w Oslo. Brała udział w projekcie teatralnym Vardeteatret

„Help! I Am Free” w ramach resocjalizacji więźniów zakładu karnego Pollsmoor w Kapsztadzie (RPA). Wystawiała także spektakle immersyjne w ramach projektu „Kunstellasjoner” w Oslo Teatersenter, w których występowała także jako aktorka. Jako pracę dyplomową przedstawiła komediowy spektakl teatru fizycznego dla młodych widzów, poruszający tematykę korzystania z urządzeń elektronicznych.

Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, jak zebrać materiał, który można wykorzystać do stworzenia spektaklu opartego na zmysłach słuchu, dotyku, smaku i wzroku.

Prowadząca: Sarah Kaurin Jonassen
Opieka: Przemysław Błaszczak
Zgłoszenia za pomocą formularza do 10 lutego

Rezydencja „Zmysł”, 23.01–13.02.2022

Sarah Kaurin Jonassen jest norweską artystką teatralną i animatorką. W jej pracy istotną rolę odgrywają zmysły, immersja, interakcja z widzami, komedia i fizyczna obecność. Sarah Kaurin Jonassen zajmie się badaniami w zakresie tworzenia teatru angażującego zmysły. W trakcie rezydencji planuje zbadać, jak stworzyć praksis posługując się „zmysłowymi” ćwiczeniami. Głównym elementem tego praksis stanie się proces zbierania i tworzenia materiału teatralnego (devising). Na zakończenie swojej rezydencji artystka poprowadzi warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się, jak w praktyce zbierać i tworzyć materiał, który można wykorzystać w spektaklu angażującym zmysły. Bazując na pracy warsztatowej artystka stworzy immersyjny, interaktywny spektakl.

Rezydentka: Sarah Kaurin Jonassen
Opieka: Przemysław Błaszczak

Prosimy o zabranie luźnych treningowych ubrań oraz jedzenia na przerwę obiadową.

sob. 12.02.2022, 18.00

Uwolnić SUKĘ – Pokaz pracy Eleanor Brewster w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja wejściówki

W języku angielskim
Czas trwania: 45 min 

Eleanor Brewster (Wielka Brytania/Niemcy) jest twórczynią teatralną mieszkającą w Berlinie. Obecnie kończy studia magisterskie na kierunku zaawansowana praktyka (devised theatre) w Rose Bruford College/arthaus.berlin. Jest współzałożycielką powstałego w 2021 roku międzynarodowego kobiecego kolektywu artystycznego Damen Kreativ. W swojej pracy ceni zabawę, ciekawość, intuicję i wrażliwość. Jej badania koncentrują się na kobiecych doświadczeniach, pracy z tekstami dokumentalnymi i kompozycji obrazów. Artystka wykorzystuje w swojej pracy wiele różnych podejść i metod.

Ile razy byliśmy świadkami, jak kobieta karci się z powodu swojego gniewu, tłumi go albo musi się go wstydzić? A wstyd ten prowokują mężczyźni, inne kobiety, społeczeństwo? Będziecie świadkami poszukiwania, początku, rozmowy z kobietami na temat ich relacji i doświadczeń z gniewem. Mamy nadzieję, że uda nam się stworzyć przestrzeń, w której te historie będą mogły wybrzmieć w całej swojej sile, intymności i prawdzie.

Koncepcja i wykonanie: Eleanor Brewster
Opieka: Jarosław Fret i Monika Wachowicz

Po pokazie, o godz. 19.00 odbędzie się spotkanie z rezydentką i opiekunami rezydencji.

Rezydencja „Uwolnić SUKĘ”, 10.01 – 13.02.2022

„Uwolnić SUKĘ” to proces, w którym artystka bada stereotypy narosłe wokół kobiecego gniewu w oparciu o teksty dokumentalne i poetyckie. Proces ma na celu zgłębienie zniuansowanych reguł decydujących o tym, jak kobiety uczą się wyrażać swój gniew i jak ich gniew, świadomie lub nie, manifestuje się w kobiecym ciele. Artystka-rezydentka pragnie zbadać dynamikę uwalniania stłumionego w kobietach głosu. Jakie kolory, dźwięki, obrazy i emocje wiążą się z kobiecym doświadczeniem gniewu? Artystka chce wejść w kontakt z tymi wrażeniami i emocjami, odkrywając, jaki mają wpływ na powstający tekst. Chce w sobie uwolnić i afirmować „sukę”.

Rezydentka: Eleanor Brewster
Opieka: Jarosław Fret i Monika Wachowicz

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ