koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
HOTEL PATIO
zmodyfikowano  6 lat temu

GERT FRIEDRICH JONKE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 361 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 20 kwietnia 2004, wtorek
    » 11:00

SPOTKANIE Z PISARZEM

Gert Friedrich Jonke, ur. 8.02. 1946 r. w Klagenfurcie, pisarz austriacki. Studiował w Konserwatorium, w Akademii Filmowej oraz na Uniwersytecie Wiedeñskim germanistykę, historię i filozofię. W latach 1971-1978 podróżował po Europie i Ameryce Płd. Współpracował z Forum Stadtpark Graz i czasopismem MANUSKRIPTE. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnien, m.in. 1977 Nagroda im. Ingeborg Bachmann 1987 Nagroda Ministerstwa Nauki, Kultury i Sztuki 1990-1993 Stypendium im. Roberta Musila 1993 Nagroda im. Antona Wildgansa 1997 Nagroda im. Ericha Frieda 1997 Nagroda im. Franza Kafki 2002 Wielka Pañstwowa Nagroda Literacka Austrii

Cała twórczość Jonkego osadzona jest w tradycji eksperymentu językowego, przy czym celem eksperymentowania jest zasadniczo ukazywanie ograniczeń literatury jako środka odwzorowywania rzeczywistości, permanentne poddawanie w wątpliwość możliwości obiektywnego zapisu postrzeganych przez podmiot obrazów oraz ich literackiego odtworzenia. W pierwszej swojej książce Geometrischer Heimatroman (1969) poddaje krytyce model kreowania świata przedstawionego,jaki przynosi tzw. powieść ojczyzniana. Pisarz wskazuje na wiele możliwych zabiegów manipulacyjnych, jakim poddawany jest język w tradycyjnych tekstach zaliczanych do tej kategorii. W powieści Glashausbesichtigung (1970) wskazuje na iluzoryczny charakter literatury, redukując do minimum te elementy warstw narracji, które stanowią o dynamice świata przedstawionego, przede wszystkim fabułę. Opowiadania Jonke, zebrane w tomie Schule der Geläufigkeit (1977), są przykładem rozbicia tradycyjnej struktury narracji poprzez redukcję stosunków przestrzenno-czasowych, zamazywanie perspektywy narracyjnej i wprowadzanie form muzycznych, określających przebieg szczątkowej akcji. Powieść Der Ferne Klang (1979), której geneza wiąże się z zainteresowaniami muzycznymi pisarza, jest próbą literackiego ujęcia znanego z pism M. Foucaulta twierdzenia, że obłęd jest najwyższą formą świadomości. Dopiero w tym stadium podmiot przezwycięża wszelkie czynniki zewnętrzne ograniczające - według Jonke - jego możliwości percepcyjne.

Spotkanie prowadzone w języku niemieckim.

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ