koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Pieśni księżniczki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 543 wyświetleń od 21 lutego 2022
  • 25 marca 2022, piątek
    » 19:00

Wykonawcy:
Giancarlo Guerrero – dyrygent
Iwona Sobotka – sopran
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:
W. Lutosławski Interludium
A. Berg Sieben frühe Lieder


K. Szymanowski Sześć pieśni księżniczki z baśni op. 31 (oprac. na głos i orkiestrę K. Szymanowski i B. Dozza) – polska premiera
P. Hindemith Metamorfozy symfoniczne na tematy Carla Marii von Webera

Czas trwania: [80']

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Wielką atrakcją koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Giancarla Guerrero będzie polskie prawykonanie nowej wersji Sześciu pieśni księżniczki z baśni Karola Szymanowskiego. Partię solową zaśpiewa w tym utworze znakomita sopranistka Iwona Sobotka, należąca do najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich śpiewaczek naszych czasów.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Interludium – krótkiego, późnego dzieła Witolda Lutosławskiego, które miało w założeniu kompozytora oddzielać od siebie dwa inne jego utwory: Łańcuch II i Partitę. Jest pozbawione jakichkolwiek kontrastów, utrzymane w cichej dynamice i powolnym tempie. Wykreowany w nim fantastyczny, oniryczny nastrój sprawia, że uznawane jest za jedno z najwybitniejszych w dorobku Lutosławskiego. Wysłuchamy też Sieben frühe Lieder Albana Berga, austriackiego kompozytora zaliczanego do najwybitniejszych twórców XX wieku. Pieśni, które zabrzmią tego wieczoru, powstały w połowie pierwszej dekady minionego stulecia i oryginalnie były przeznaczone na głos i fortepian. Pod koniec lat dwudziestych Berg powrócił do nich i opracował wersję na głos i orkiestrę – wysłuchamy jej podczas tego koncertu. To muzyka mroczna, ale jednocześnie barwna i zmysłowa, doskonale oddająca pełen niepokoju zmierzch pewnej epoki.

Następny utwór w programie, czyli Sześć pieśni księżniczki z baśni Szymanowskiego, powstał w 1915 roku do tekstów siostry kompozytora, Zofii. Długie, arabeskowe wokalizy głosu solowego tworzą nierzeczywisty, baśniowy i egzotyczny klimat. Poszczególne ogniwa otrzymały tytuły: Samotny księżyc, Słowik, Złote trzewiczki, Taniec, Pieśń o fali i Uczta. Spośród tych miniatur Szymanowski opracował w 1933 roku na głos i orkiestrę pierwszą, drugą i czwartą. Trzecia, piąta i szósta doczekały się wersji orkiestrowej dopiero w czasach nam współczesnych – przygotował je włoski kompozytor Bruno Dozza.

Metamorfozy symfoniczne na temat Carla Marii von Webera Paula Hindemitha to jeden z najpopularniejszych i najbardziej efektownych utworów tego kompozytora. Utwór składa się z czterech ogniw. Tematy wykorzystane w części pierwszej, trzeciej i czwartej pochodzą z duetów fortepianowych Webera, które Hindemith grywał dla rozrywki z żoną. Główny temat części drugiej, Scherzo (Turandot), pochodzi z muzyki scenicznej Webera napisanej do sztuki Carla Gozziego. Melodie romantycznego kompozytora są tu wyraźnie rozpoznawalne, ale jednocześnie brzmią kompletnie odmiennie od swych fortepianowych pierwowzorów. Wielka w tym zasługa inwencji Hindemitha i jego błyskotliwej, mistrzowskiej orkiestracji. Prawykonanie tego dzieła odbyło się w 1944 roku w Nowym Jorku pod batutą wybitnego polskiego dyrygenta Artura Rodzińskiego, ówczesnego dyrektora tamtejszej filharmonii.

Bilety: 20-65 zł
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8770

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ