koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Alicja Patanowska: Ciało prowadzi mnie krętą drogą

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 282 wyświetleń od 4 marca 2022
  • 11 marca 2022, piątek
    » 12:00

Wiosną tego roku Alicja Patanowska – artystka, projektantka, garncarka – aranżuje w galerii Dizajn BWA Wrocław swoją pracownię. W trakcie pierwszych tygodni będzie fizycznie toczyć na kole kolejne obiekty, które ostatecznie pokaże w tym samym miejscu, w ramach indywidualnej wystawy. Ta tymczasowa pracownia powinna płynnie zmienić się w tę wystawę gdzieś w okolicy kwietnia. Zmiana może wydarzyć się nagle, może też być rozciągnięta na tygodnie. Może też potoczyć się w nieznanym nam dziś kierunku. Tym razem bowiem nie narzucamy sztywnego dedlajnu prezentacji, lecz oferujemy czas i warunki możliwości niezbędne do przeprowadzenia i zaobserwowania artystycznego procesu. Namawiamy was, byście byli / były jego częścią. Przez cały czas galeria będzie czynna w swoich regularnych godzinach, a w nawigacji po tym eksperymencie pomogą wam osoby dyskretne i empatyczne. Czeka was ciepła, gościnna przestrzeń. Pracujemy nad tym, by pogodzić potrzeby autorki i naszej publiczności i liczymy, że na ich przecięciu wydarzy się coś ciekawego, dla wszystkich stron.

Ten eksperyment jest odpowiedzią na niepewne okoliczności, którego wielokrotnie wpływały na trajektorie projektu Alicji. Ostatecznie jest to coś wyzwalającego w odpuszczaniu przeciwnościom i oddaniu się po prostu pracy, w warunkach dla niej możliwych. W tej sytuacji dostrzegłyśmy olbrzymi potencjał w odsłonięciu niejawnej części projektowej i artystycznej. Chodzi w tym również o przekierowanie zainteresowania z przedmiotu na proces i warunki jego wytworzenia. A także o sam sens tworzenia kolejnych przedmiotów w zastanych przez nas okolicznościach, jakie tworzą nierówności w globalnej konsumpcji. Eksperyment ten ma również potencjał wypracowania nowych relacji z publicznością, a także tworzy kontekst dla uporządkowania dokumentacji innych procesów, które wielokrotnie miały miejsce w galerii Dizajn BWA Wrocław od 2009 roku. Przez wiele lat tworzyły osobliwą część programu galerii – gdy zamiast wystaw coś się tu tygodniami działo. Nie zawsze efekty uszczęśliwiały publiczność, jednak zdarzały się szczególne procesy, które niosły ze sobą dużą wartość dla wszystkich stron. Nasz eksperyment to niełatwy format i wymaga przestrojenia pracy instytucji. Wyzwala on jednak poczucie sprawczości, a także – na co zwraca Alicja Patanowska – upublicznienie procesu ma wielki potencjał socjotwórczy. To nie tylko wytwarzanie nowych obiektów, lecz również nowych relacji. Tym razem pracujemy z artystką, która od początku swojej praktyki performuje cielesność i procesualność. I jak mówi: Moją intencją jest zobrazowanie choć w najmniejszym stopniu całościowego działania ciała jako podmiotu (czy też współpodmiotu) wytwarzającego wiedzę poprzez ruch. – Katarzyna Roj

Alicja Patanowska Cialo Prowadzi Mnie Kreta Droga 2
Alicja Patanowska – garncarka, projektantka, absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Royal College of Art w Londynie (2014) oraz Wzornictwa Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych im.Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (2011).
Pomysłodawczyni i organizatorka konferencji o nowym rzemiośle „Wytwórczo”(2020). Umiejętności rzemieślnicze są kluczowe dla jej praktyki artystycznej i projektowej – tworzy poprzez manualne eksperymentowanie z materiałami. Jej odpowiedzią na eskalację chaosu konsumpcji jest praca oparta na osobistym zaangażowaniu w proces powstawania produktu. Jest laureatką m.in. Franz Award (2019), Mazda Design Award (2018), British Glass Biennale (2015). Jej prace stanowią część kolekcji sztuki i wzornictwa m.in. Shanghai Museum of Glass. Jej produkty są dostępne np. w Merci w Paryżu, Deutsche Bank Kunsthalle w Berlinie, Barbican Center czy TATE Modern w Londynie. Brała udział w ponad 100 wystawach na całym świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Danii, Irlandii, Korei, Niemczech, Azerbejdżanie, Szwecji, Finlandii, Chinach, Brazylii. Chętnie wymienia się barterem.

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ