koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Konserwacja powozów z kolekcji muzeum w ŁowiczuGRUDZIEŃ POLSKA OPERA KRÓLEWSKACO JEST GRANE - grudzień 2022 - nr 344 - już do pobraniaMISSA PRO MUNDIMETRO 2KODEKS 2KiD
zmodyfikowano  3 miesiące temu

Listy Norwida

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 617 wyświetleń od 20 marca 2022
  • 29 września 2022, czwartek
    » 19:00

Listy Norwida to projekt stworzony na specjalne zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa – jego koncepcja opiera się na muzycznej interpretacji wybranych listów czwartego wieszcza, czytanych przez znakomitego aktora, Andrzeja Chyrę. Świat improwizacji występuje w nim w intrygującej relacji z wyborem tekstów Norwida, będących dla muzyków impulsem do stworzenia indywidualnego i niepowtarzalnego komentarza.

Trio Kasi Pietrzko od kilku lat prężnie prowadzi swoją działalność zarówno koncertową, jak i fonograficzną. Dzięki wyróżniającej się artystycznej aktywności zespół ten stał się niezwykle spójny brzmieniowo, co niewątpliwie wpłynęło na dynamiczny rozwój jego kariery. Liderka trio to laureatka m.in. Mateusza – nagrody muzycznej Programu Trzeciego Polskiego Radia w kategorii Debiut Roku za album Forthright Stories (2018) oraz nagrody Grand Prix „Jazz Melomani” w kategorii Nadzieja Melomanów (2018). Miesięcznik „Jazz Forum” przyznał jej tytuł Nowej Nadziei 2019 roku, była również nominowana do Nagrody Muzycznej Fryderyk 2018 w kategorii Debiut Roku. W Listach… do trio dołączył saksofonista altowy Maciej Kądziela, z którym Kasia Pietrzko po raz pierwszy współpracowała w USA podczas nagrania płyty Jammin with KC w Make Believe Studios w Kansas City. Redaktor Programu Drugiego Polskiego Radia Andrzej Zieliński w artykule opisującym występ „Jazz Forum Talents” na festiwalu Jazz nad Odrą napisał: „Mnie szczególnie przypadł do gustu zaśpiew saksofonu Maćka Kądzieli, brzmiący miejscami jak lamentująca trąbka Stańki. Być może jest to jeden z powodów współpracy pianistki i saksofonisty – wszakże Kasia Pietrzko koncertowała z Tomaszem Stańką tuż przed jego śmiercią”.

Andrzej Chyra to jeden z najbardziej cenionych aktorów filmowych i teatralnych – nieustannie poszukujący nowych form wyrazu oraz nieoczywistych, artystycznych konfrontacji. Współpracował i współpracuje z najważniejszymi reżyserami, m.in. z Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Krauze, Krzysztofem Zanussim, Feliksem Falkiem, Markiem Koterskim, Jackiem Borcuchem czy Małgorzatą Szumowską. W teatrze występował w spektaklach m.in. Jerzego Grzegorzewskiego, Agnieszki Glińskiej i Grzegorza Jarzyny. W 2001 roku zagrał Dionizosa w Bachantkach Eurypidesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Od tej pory stale występuje w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego. Ważną częścią pracy artystycznej Andrzeja Chyry jest reżyseria operowa. Zadebiutował w tej roli w 2013 roku inscenizacją Graczy na podstawie libretta Nikołaja Gogola i z muzyką Dymitra Szostakowicza w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Na zamówienie Malta Festival Poznań podjął się także inscenizacji Czarodziejskiej góry z muzyką Pawła Mykietyna do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz ze scenografią Mirosława Bałki. Jako reżyser współpracuje też z Teatrem Wielkim Operą Narodową – w 2019 roku miała miejsce premiera wyreżyserowanej przez niego Carmen, inspirowanej m.in. kinem meksykańskiego arthouse’u Carlosa Reygadasa.

Wysłuchawszy niemal wszystkich dwudziestu siedmiu koncertów festiwalu, pozwolę sobie na koniec na prywatne odkrycie. Był to jazzowy koncert, inspirowany poezją Norwida w interpretacji Andrzeja Chyry, tria niezwykle energetycznej młodej pianistki Kasi Pietrzko, z gościnnym udziałem błyskotliwego saksofonisty Macieja Kądzieli. Ich występ stanowił nawiązanie do festiwalowego koncertu sprzed lat, kiedy to Tomasz Stańko odwoływał się do chopinowskich klimatów.
Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”

zmodyfikowano  3 miesiące temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ