koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Historie wiolonczelowe

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 097 wyświetleń od 6 kwietnia 2022
  • 13 maja 2022, piątek
    » 19:00

Serdecznie zapraszamy na koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą wybitnego gruzińskiego dyrygenta George’a Tchitchinadze. Chociaż w programie znalazły się dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Krzysztofa Meyera i Richarda Straussa, to największą atrakcją koncertu będzie prawykonanie nowej kompozycji Mikołaja Góreckiego.

Pierwszym dziełem w programie jest skomponowana w 1779 roku Symfonia G-dur nr 32 Wolfganga Amadeusa Mozarta. To bardzo krótkie dzieło składa się z trzech części – szybkiej, wolnej i szybkiej. Pełna energii, przebojowa kompozycja została wykorzystana w 1785 roku jako uwertura do wystawionej w Wiedniu opery komicznej La villanella rapita Francesca Bianchiego. Tym razem symfonia posłuży za wstęp do innego dzieła: Sinfonii concertante Mikołaja Góreckiego. Utwór ten przeznaczony jest na pięć solowych wiolonczel i orkiestrę. Urodzony w 1971 roku w Katowicach artysta jest autorem bardzo licznych kompozycji kameralnych, orkiestrowych i koncertujących. Obecnie mieszka w Stanach Zjednoczonych.

Caro Luigi to krótka kompozycja na cztery wiolonczele i smyczki pochodząca z bardzo bogatego dorobku Krzysztofa Meyera. Ten urodzony w 1943 roku w Krakowie kompozytor, pianista, pedagog i pisarz posiada w swoim dorobku liczne dzieła reprezentujące wiele form i gatunków oraz przeznaczone na przeróżne składy. Meyer jest autorem m.in. dziewięciu symfonii, czternastu kwartetów smyczkowych i dziewięciu koncertów instrumentalnych.
Koncert zakończy wykonanie pełnej przepychu, barwnej Suity z trzyaktowej opery komicznej Kawaler srebrnej róży op. 59 Richarda Straussa. Chociaż premiera opery miała miejsce w 1911 roku, to Suita jest dużo późniejsza, powstała bowiem w połowie lat czterdziestych XX wieku. Zawiera ona wybrane wątki z opery stanowiącej hołd dla kultury muzycznej Wiednia, której najbardziej charakterystycznym elementem jest rytm walca, kojarzony z rodziną Straussów. Richard Strauss jednak do niej nie należał, a zbieżność nazwisk jest całkowicie przypadkowa!

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ