koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

„At first there was… noise“

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 975 wyświetleń od 6 kwietnia 2022
  • 21 maja 2022, sobota
    » 19:00

Podczas koncertu orkiestry kameralnej Kremerata Baltica wystąpi Gidon Kremer – uznany skrzypek łotewskiego pochodzenia, a zarazem dyrektor artystyczny zespołu. Muzycy wykonają dzieła wyjątkowo cenionych przez Kremera kompozytorów – Astora Piazzolli oraz Mieczysława Wajnberga. Wieczór rozpoczną zaś dźwięki utworu autorstwa działającego na Łotwie Artursa Maskatsa.

Jako pierwsza zabrzmi kompozycja Midnight in Riga na skrzypce, wiolonczelę, wibrafon i smyczki. To nostalgiczne brzmieniowo dzieło powstało z myślą o Kremeracie i jej solistach i nawiązuje do klimatu lat trzydziestych XX stulecia, gdy stolica Łotwy – Ryga – nazywana była „małym Paryżem”. Muzycy przybliżą także utwory jednej z najciekawszych osobowości muzycznych XX wieku: argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli – twórcy oryginalnego, kunsztownego stylu tango nuevo, zawierającego charakterystyczny rytm. Echa tego intrygującego tańca pobrzmiewają w każdym z nich – Tres minutos con la realidad, Le grand tango, Celos oraz Fuga y misterio.

Druga część koncertu poświęcona została realizowanemu przez zespół we współpracy z Robertem Wickem projektowi, którego tytuł brzmi At first there was… noise. Opowiada on o drodze od ciszy przez hałas aż do muzyki. Kremer, jako lider zespołu, wykorzystał w nim twórczość Mieczysława Wajnberga – jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów tworzących w ubiegłym stuleciu. Jego spuścizna dopiero od niedawna wzbudza należyte zainteresowanie w Polsce i za granicą. Dorobek Wajnberga jest bardzo obszerny – obejmuje sto pięćdziesiąt trzy kompozycje noszące numer opusowy, a także wiele dzieł użytkowych napisanych z myślą o filmach czy na potrzeby radia. Zabrzmią więc m.in. Galop, Kujawiak, Concertino czy wieńczący koncert melodyjny Waltz. Wszystkie z zawartych w programie dzieł tego kompozytora muzycy zaprezentują w nieszablonowych, autorskich opracowaniach.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ