
Tomasz Szrama POCZTÓWKI WYSYŁANE W RUCHU

at Analco Project_kontula Electronic 2018
- od: 12 maja 2022, czwartekdo: 31 maja 2022, wtorek
otwarcie wystawy / performans: 12.05.2022 /czwartek/ godz. 18:00
spotkanie autorskie: 13.05.2022 /piątek/: godz. 17:00
specjalne wydarzenia w Noc Muzeów: 14.05.2022 w godz. 16:00-22.00
Zapraszamy na wystawę, działania oraz spotkanie z artystą. Tomasz Szrama /ur. 1970/, absolwent wrocławskiej ASP /1998/, zajmuje się głównie sztuką akcji, performansem. Od ponad 20 lat mieszka w Helsinkach, a w związku ze swoją działalnością artystyczną dużo podróżuje. Charakterystycznymi cechami jego działań są interakcje z widzami i improwizacja. Taka strategia wpisuje je w tradycję rozumienia sztuki performance jako procesu, w którym esencją jest sam moment tworzenia, obecność w miejscu zdarzenia.
„Punktem wyjścia jest załączone zdjęcie z performansu w miejscu publicznym w centrum biednego i owianego złą reputacją przedmieścia Helsinek Kontula. Dobrze znam to miejsce, ponieważ mieszkałem tam w pierwszych latach emigracji. Przeczytałem kiedyś, iż z raportu ONZ na temat zadowolenia z życia wynika, że najszczęśliwszym ze wszystkich narodów są Finowie. Trudno w to uwierzyć obserwując przechodniów centrum handlowym w Kontula. W 2018 w ramach festiwalu Kontula Electronic zrobiłem tam performance pt. „Postcard from the Happiest Country in the World”. Akcja była dość skomplikowana. Między innymi stworzyliśmy razem z publicznością krzyżówkę brzozy z palmą juka, z której zwisały banany i ogórki, a na koniec wysłaliśmy wiadomość zamkniętą w butelce wrzucając ją do automatu skupu butelek. Przeglądając dokumentację fotograficzną zobaczyłem, że nie oddaje ona charakteru wystąpienia, ale za to jedno ze zdjęć mogłoby nosić ten sam tytuł.
Zajmuję się głównie sztuką akcji. Warunkiem performansu jest moja obecność w trakcie tworzenia. Dlatego dość dużo podróżuję. Zwykle po powrocie z festiwalu wybieram jedno zdjęcie z właśnie wykonanego performansu i umieszczam w mediach społecznościowych wraz z publicznymi podziękowaniami dla organizatorów. Ponieważ na jednym obrazku nie da się uchwycić fabuły czy dramaturgii akcji rozciągniętej w czasie staram się wybrać poprawne technicznie zdjęcie, które przede wszystkim jest intrygujące, prowokujące do zadawania pytań i na którym uchwycony jest kontekst danego miejsca. W tym sensie posty te pełnią rolę podobną do widokówek, z których też przecież niewiele się dowiemy o jakiejś miejscowości. Wybór właśnie takich widokówek chciałbym pokazać w Entropii.
W trakcie moich akcji raczej nie mam głowy ani czasu myśleć o jej dokumentacji. W Entropii chciałbym celowo zrobić performance na żywo gdzie ta relacja byłaby nie tylko ujawniona ale i wyeksponowana.” T.S.
Podczas „Nocy Muzeów” artysta będzie obecny w galerii i jak zawsze gotowy do działania, widzowie zaś będą mieli możliwość stać się współtwórcami wydarzeń. Oczywiście nie można przewidzieć przebiegu improwizowanych akcji, wypadków ani zbiegów okoliczności, więc i tym razem artysta nie będzie miał gotowego scenariusza, a raczej luźne pomysły, które nabiorą ostatecznego kształtu podczas akcji w przestrzeni galerii i kontekście „Nocy Muzeów”. Tomasz wierzy, że ryzyko jest fundamentalne dla zachowania autentyczności sztuki performance. Galeria również podjęła ryzyko zapraszając artystę, który nie może obiecać niczego poza zawsze obecną możliwością porażki.

at New Performance Turku 2017 Finland

Circuito RIZOMA, Samalayuca Dunes, Mexico 2019

Interakcje, Poland 2015

Marta Shefter Gallery 2017

Krótka historia muzyki polskiej, część 1
20 listopada 2004 - 16:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
34 310sztuka
Muzyka kompozytorów Śląskich XV-XX wieku
23 października 2004 - 16:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
34 153sztuka
Bibliotheca Sonans
od: 1 lutego 2005 do: 7 lipca 2005
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
34 485sztuka
MUZYKA XIX-WIECZNEGO WROCŁAWIA CZ.II
od: 1 lutego 2005 do: 24 czerwca 2005
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
34 493sztuka
W służbie Pięknu i Ojczyźnie - Krótka historia muzyki polskiej cz.II
od: 21 maja 2005 do: 1 lutego 2006
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
34 916sztuka
Międzynarodowy Festiwal Fotografii - POLFOTO 2004
od: 5 listopada 2004 do: 25 listopada 2004
Hala Ludowa
ul. Wystawowa 1 Wrocław
35 072sztuka
Emilia Czupryńska
od: 9 września 2006 do: 30 października 2006
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
35 421sztuka
Janusz MerkeI
od: 16 maja 2006 do: 17 czerwca 2006
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
35 357sztuka
Asocjacje
od: 24 stycznia 2005 do: 28 lutego 2005
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
35 466sztuka
Ikonopisanie
1 grudnia 2004 - 17:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
35 798sztuka
MALARSTWO
od: 25 marca 2004 do: 5 kwietnia 2004
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
35 882sztuka
MALARSTWO I GRAFIKA
od: 8 stycznia 2004 do: 9 lutego 2004
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
36 064sztuka
DOTYK ŻYWIOŁÓW
od: 5 grudnia 2003 do: 5 stycznia 2004
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
36 401sztuka
MALARSTWO
14 października 2003 - 18:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
37 126sztuka
RYSUNEK SATYRYCZNY
od: 7 kwietnia 2003 do: 5 maja 2003
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
37 633sztuka
MOJE MAŁE OJCZYZNY
od: 6 listopada 2002 do: 30 listopada 2002
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
38 184sztuka
OBRAZ - ZNAK - LITERA
od: 1 czerwca 2002 do: 30 czerwca 2002
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
39 051sztuka
