koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376NEON VOICE
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Wszystko znajome postacie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 273 wyświetleń od 31 maja 2022
  • od: 3 czerwca 2022, piątek
    do: 10 lipca 2022, niedziela

W czerwcu, w galerii Studio BWA Wrocław otworzy się indywidualna wystawa Karoliny Freino. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji, która zwraca naszą uwagę na problem eksploatacji planety przez człowieka, zawłaszczanie i nierówne traktowanie przyrody.

Hipnotyczny obraz filmowy stworzony przez Karolinę Freino porusza wątki związane z gwałtownymi i nieodwracalnymi przekształceniami naszej planety w stan bliżej nam nieznany. Artystka, sięgając po motyw pochodni wykonanej z dziewanny, odwołuje się do przedchrześcijańskich rytuałów i wierzeń. Dziewanną zwana była słowiańska bogini przyrody, odpowiedniczka greckiej Artemidy. Zioło to posiada także symbolikę solarną i witalną, odwołuje się do pierwotnej relacji człowieka z naturą. Trawiący roślinność ogień przywołuje jednak skojarzenia z katastroficznym końcem i pożogą. 

Punktem wyjścia dla powstania instalacji wideo była ostatnia karta z zielnika tworzonego przez Różę Luksemburg między innymi podczas jej pobytu w więzieniu na wrocławskim Kleczkowie (1917-1918). Na kartce papieru umieszczone zostały ususzone liście dziewanny z opisem mówiącym o tym, że pochodzą z tamtejszego więziennego podwórka. Ekonomistka, działaczka polskiej i niemieckiej socjaldemokracji znana była głównie z aktywności politycznej, jednak jej pierwszą i prawdziwą pasją była botanika. W okresie niewoli w pracy nad herbarium próbowała odnaleźć ukojenie i namiastkę kontaktu z naturą. W swoich publikacjach i wystąpieniach skupiała się głównie na nierównościach społecznych generowanych przez kapitalizm, w listach do przyjaciół niejednokrotnie zwracała uwagę na ową nierówność i zawłaszczenie w świecie przyrody. Wykazywała się wrażliwością na naturalne otoczenie, zauważając już na początku XX wieku negatywny wpływ przemysłu i działalności człowieka na życie zwierząt i roślin. Tytuł wystawy nawiązuje do fragmentu z wiadomości, jaką napisała do przyjaciółki Sophie Liebknecht. „Znajomymi postaciami” Luksemburg nazwała drzewa i krzewy rozpoznane w pobliskim parku, nadając im tym samym symboliczną podmiotowość. 

O artystce:

Karolina Freino – urodzona w 1978 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhausu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunktka na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki ASP we Wrocławiu. W latach 2014-2017 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie/Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W twórczości łączy różne media i dziedziny – od rzeźby, fotografii, wideo, performansu i sztuki dźwięku po materiały naturalne i zjawiska fizyczno-chemiczne. Najbardziej interesuje ją przestrzeń publiczna, której przygląda się krytycznym okiem i w prawie niezauważalny sposób w nią ingeruje. Można ją nazwać aktywistką społeczną, która mimo, że nie stara się wprowadzać radykalnych zmian, to zwraca uwagę na sprawy niewygodne, zapomniane i przemilczane. Większość dzieł Freino to prace site-specific, osadzone w kontekście wybranego miejsca i czasu.

Kuratorka: Joanna Kobyłt Produkcja wystawy: Joanna Sokalska Identyfikacja graficzna: Anna Witkowska Producent wykonawczy filmu: Yanki Film Zdjęcia: Przemysław Chojnacki, Krystian Stępień, Jakub Stypuła Dźwięk: Michał Matusz Montaż, color grading: Przemysław Chojnacki Zabezpieczenie planu flmowego: Ochotnicza Straż Pożarna w Wiszni Małej Konsultacja przyrodnicza: Zygmunt Dajdok, Małgorzata Piszczek Patronat honorowy: Generalny Konsulat Niemiec Partner: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ