koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AVATARTeatr Dialogu BukwarCO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366Sylwester 2024 w Piwnicy ŚwidnickiejKoncert charytatywnyTpL repertuarADENTFABLABY
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Wszystko znajome postacie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 631 wyświetleń od 31 maja 2022
  • od: 3 czerwca 2022, piątek
    do: 10 lipca 2022, niedziela

W czerwcu, w galerii Studio BWA Wrocław otworzy się indywidualna wystawa Karoliny Freino. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji, która zwraca naszą uwagę na problem eksploatacji planety przez człowieka, zawłaszczanie i nierówne traktowanie przyrody.

Hipnotyczny obraz filmowy stworzony przez Karolinę Freino porusza wątki związane z gwałtownymi i nieodwracalnymi przekształceniami naszej planety w stan bliżej nam nieznany. Artystka, sięgając po motyw pochodni wykonanej z dziewanny, odwołuje się do przedchrześcijańskich rytuałów i wierzeń. Dziewanną zwana była słowiańska bogini przyrody, odpowiedniczka greckiej Artemidy. Zioło to posiada także symbolikę solarną i witalną, odwołuje się do pierwotnej relacji człowieka z naturą. Trawiący roślinność ogień przywołuje jednak skojarzenia z katastroficznym końcem i pożogą. 

Punktem wyjścia dla powstania instalacji wideo była ostatnia karta z zielnika tworzonego przez Różę Luksemburg między innymi podczas jej pobytu w więzieniu na wrocławskim Kleczkowie (1917-1918). Na kartce papieru umieszczone zostały ususzone liście dziewanny z opisem mówiącym o tym, że pochodzą z tamtejszego więziennego podwórka. Ekonomistka, działaczka polskiej i niemieckiej socjaldemokracji znana była głównie z aktywności politycznej, jednak jej pierwszą i prawdziwą pasją była botanika. W okresie niewoli w pracy nad herbarium próbowała odnaleźć ukojenie i namiastkę kontaktu z naturą. W swoich publikacjach i wystąpieniach skupiała się głównie na nierównościach społecznych generowanych przez kapitalizm, w listach do przyjaciół niejednokrotnie zwracała uwagę na ową nierówność i zawłaszczenie w świecie przyrody. Wykazywała się wrażliwością na naturalne otoczenie, zauważając już na początku XX wieku negatywny wpływ przemysłu i działalności człowieka na życie zwierząt i roślin. Tytuł wystawy nawiązuje do fragmentu z wiadomości, jaką napisała do przyjaciółki Sophie Liebknecht. „Znajomymi postaciami” Luksemburg nazwała drzewa i krzewy rozpoznane w pobliskim parku, nadając im tym samym symboliczną podmiotowość. 

O artystce:

Karolina Freino – urodzona w 1978 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhausu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunktka na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki ASP we Wrocławiu. W latach 2014-2017 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie/Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W twórczości łączy różne media i dziedziny – od rzeźby, fotografii, wideo, performansu i sztuki dźwięku po materiały naturalne i zjawiska fizyczno-chemiczne. Najbardziej interesuje ją przestrzeń publiczna, której przygląda się krytycznym okiem i w prawie niezauważalny sposób w nią ingeruje. Można ją nazwać aktywistką społeczną, która mimo, że nie stara się wprowadzać radykalnych zmian, to zwraca uwagę na sprawy niewygodne, zapomniane i przemilczane. Większość dzieł Freino to prace site-specific, osadzone w kontekście wybranego miejsca i czasu.

Kuratorka: Joanna Kobyłt Produkcja wystawy: Joanna Sokalska Identyfikacja graficzna: Anna Witkowska Producent wykonawczy filmu: Yanki Film Zdjęcia: Przemysław Chojnacki, Krystian Stępień, Jakub Stypuła Dźwięk: Michał Matusz Montaż, color grading: Przemysław Chojnacki Zabezpieczenie planu flmowego: Ochotnicza Straż Pożarna w Wiszni Małej Konsultacja przyrodnicza: Zygmunt Dajdok, Małgorzata Piszczek Patronat honorowy: Generalny Konsulat Niemiec Partner: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ